(warm)waterleiding dikte

P911

  • #1
Goedenavond,

Ik heb een vraagje betreffend de dikte van een warmwaterleiding die ik wil gebruiken om een bad/douche combinatie aan te sluiten.

De badkamer is een etage lager gelegen en de leiding moet van de cv komen die boven de badkamer staat.

Momenteel is die leiding 15m/m.

Is het misschien beter om 12m/m te gebruiken of maakt dat niet uit?

Ik dacht aan de nodige waterdruk ivm grote rainshower douchekop die ik wil aansluiten en warmte verlies door de dikte van de leiding?

Mijn vraag is: wat denken jullie is de beste pijpdikte om voor deze klus te gebruiken?

Bedankt vast voor de interesse.
 

Fiesiekus

  • #2
Als er nu 15 mm zit, zou ik dat gewoon zo laten. 12 mm levert sneller water maar ook meer drukverlies (maar zal toch wel genoeg geven; meestal is de combi de beperkende factor). Leiding isoleren is nooit weg.
 

P911

  • #3
Bedankt voor de reactie.
 

P911

  • #4
Goedemorgen,

Ik heb nog een vraagje betreffende de warmwaterleiding.

Kan ik (ivm de warmte van het cv boiler water) zonder problemen een stopkraan tussen de ww-leiding plaatsen?

De kraan komt nog al dicht bij de cv boiler vandaar de vraag.

Dat werkt makkelijker en kan ik gewoon de stopkraan dicht draaien als ik aan de waterleiding ga werken.

Groetjes,

Chris.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat is niet nodig, op de inlaatcombi zit al een kraan, het heeft weinig zin een paar meter verderop een andere stopkraan te plaatsen.
 

P911

  • #6
Bedankt , daar had ik niet aan gedacht.

Goed dat er een Klusidee Forum is!!!

Thx,

Chris.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik heb uw reactie maar even bij het originele topic geplakt :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu