Warm tapwater Bosch HRC 42

Bas93

  • #1
In onze woning hebben wij een Bosch HRC 42 hoog rendement gasketel hangen met een vermogen van 42 kW. De ketel wordt gebruikt voor zowel warm tapwater alsook voor de centrale verwarming van de radiatoren en vloerverwarming.

De laatste tijd reageert de ketel wat vreemd bij het gebruik van het warm tapwater. Tijdens het douchen duurt het eerst circa 15 seconden voordat er warm water is. De leiding-lengte vanaf de ketel naar de douche is slechts 2 meter (15mm koper), de douchekraan is een Grohe thermostaatkraan waar een kleine spaardouchekop op aangesloten zit (geen regendouche met een hoog debiet).

Echter wordt het water na 20 seconden opeens weer koud om na nogmaals 15 seconden weer warm te worden. Hierna blijft het water keurig warm en is er prima te douchen. Dit is een behoorlijke ergernis tijdens het douchen.

Bij de CV-functie zijn er totaal geen problemen. De ketel hangt er inmiddels alweer een jaar of 8 zonder ooit een probleem te hebben gegeven.

Nu vraag ik mij af waarom de ketel aan het pendelen gaat voor warm tapwater? Waar zou dit probleem vandaan komen en hoe kan ik dit verhelpen? :?:
 

Freekcv

  • #2
Meet de temperatuur van het tapwater eens direct onder de ketel. En laat iemand dan even die douche aan zetten.
 

Bas93

  • #3
De temperatuur heb ik gemeten. Als de kraan wordt opengezet dan loopt de temperatuur eerst op naar 49 graden C. Vervolgens daalt deze in een aantal seconden naar 18 graden C voor een periode van een paar seconden waarna ik de brander weer hoor aanspringen en de temperatuur oploopt tot 54 graden Celsius. Hierna blijft de temperatuur constant hoog. :?
 

Bas93

  • #4
Heeft iemand een idee waardoor het pendelen ontstaat?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu