Warm- en koudwaterleiding

Donderstraal

  • #1
Ik moet voor m,n nieuwe keuken de waterleiding op een andere plaats maken.De warmwaterleiding en de koudwaterleiding is nu 12 mm.De keukenleverancier schrijft voor dat de leidingen nu 15 mm moeten worden.Weet iemand of dit echt nodig is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat is de reden dat hij dat voorschrijft?

De warmwaterleiding zou ik in elk geval 12 mm laten, dit i.v.m. de hoeveelheid water dat steeds opgewarmd moet worden in verhouding tot 12 mm.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb achter in mijn garage een klein wasbakken met 12 mm waterleiding. Een emmer vulen duurt erg lang.

In de bijkeuken staat een klein keukenblokje met 15 mm waterleiding. Daar komt een heerlijke dikke straal water uit en een emmer is zo vol.

M.i. is 15 mm dus de standaard wil je een beetje comfort hebben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb het over warmwaterleiding, je hebt minder warm water nodig dan koud water bij een mengkraan.
Het is ook kwestie van energie besparen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ja en nee: in de garage en bijkeuken zet ik warm en koud vol open voor een lekker handwarm emmertje water. Dan gebruik ik dus net zo veel warm als koud water.

Met een mengkraan kan het misschien anders zijn, daar heb je geen kijk op als je die gebruikt.
 

Donderstraal

  • #6
Bedankt voor jullie reacties.Ik denk dat ik de warmwaterleiding op 12 mm laat zitten en de koudwaterleiding op 15 mm maakt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu