Warm dak met koud dak combineren?

Shanky

  • #1
Ik zou graag nog wat akoestische isolatie bij het plafond/plat dak plaatsen. Momenteel liggen daar PIR isolatie platen op, met EPDM erop verlijmd. Echter, ik merk dat dit alleen thermische isolatie doet en geen akoestische.

Aangezien ik aanstaand weekend de folie op het plafond wil aanbrengen, zou ik graag weten of ik er eventueel nog glaswol tussen kan stoppen.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het gaat om geluid wat van buiten naar binnen komt? Heel de constructie is superlicht dus deze is door de geluidsgolven van buiten gemakkelijk in beweging te krijgen. Vermoed ik.
Geluid dempen is lastig en los je volgens mij niet op door er maar en laag wol bij te plaatsen.
Grind op je dak zou misschien meer helpen. Kan de constructie dat hebben.
De PIR platen zijn neem ik aan gecacheerd met een aluminiumfolie.
 

Shanky

  • #3
Platen zijn inderdaad gecacheerd.
Nu ik wat verder lees over warm dak constructies, zie ik dat het eigenlijk niet wenselijk is om onder de balklaag nog een wol aan te brengen.

Klopt het dat ik binnen nogmaals een dampdichte folie te plaatsen en deze helemaal af te sluiten, wanden en plafond. Daarover regelwerk en dan m’n platen? (OSB)

De wanden zijn geïsoleerd door een isolatie bedrijf met knauf mineraalwol. De folie die ze op de wanden hebben aangebracht is Knauf EtaPlus Dampscherm. PDF
Ik heb hun nagevraagd hoe ik het moest afwerken, alleen daar hadden ze geen antwoord op. (erg vreemd)

Ik hoef niet persé die extra wol laag op m’n plafond, als ik maar wel weet hoe ik m’n constructie goed maak zodat ik geen hout rot/vocht problemen krijg.

Hieronder een foto van hoe de situatie nu is. Het niet geïsoleerde gedeelte tussen de balken moet nog worden gedaan. Maar het ligt er dus aan hoe, of ik moet de folie doortrekken naar het dakbeschot (OSB) tussen de balken, zodat deze aansluit met het dampscherm boven op de OSB plaat. Of ik moet dezelfde folie doortrekken onder m'n balklaag.

Plafond wordt sowieso afgewerkt met 18MM OSB.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dat materiaal van de link is dit tegen de wand aangebracht?

Ik vraag me af waarom wordt er zo ingewikkeld gewerkt. Waarom maar 70 mm PIR en geen plaat PUR zo dik dat je voldoed aan de norm. Is het rond het dubbele. Hoe dik zou je aan de onderkant van de dakvloer willen aanbrengen.

Dat is niet zo vreemd hoor. Jij wijkt af van een degelijke methode en zij leveren voor een paar tientjes materiaal en als er iets niet goed begrepen wordt zitten ze met een hoop ellende.

S.v.p niet quoten in deze situatie. Je herhaald het antwoord. Nergens voor nodig.
 

Shanky

  • #5
Aan de binnenkant op de wand geniet, het gaat om een houten tuinhuis. Mijn bedoel is daarop nog regelwerk te plaatsen en dan daarop de OSB platen te bevestigen.

Het is 70mm omdat de het dak en zoals hij gepland was niet meer hoogte kon hebben i.v.m dakrand. Omdat ik nu niet aan de norm kom, is dit wel genoeg dan? Ik weet dat deze platen een RD waarde van 3,14 hebben.

De reden waarom ik dit onderwerp had aangemaakt was inderdaad om binnen nog wat te isoleren, maar dat hoeft niet persé meer. Zoals je al aangaf, ik kan het beste kiezels of een groendak aanleggen. De constructie kan dit hebben, en dus kies ik daar wel voor.

Wel blijft bij mij nog de vraag wat ik binnen moet doen qua folie en waar moet ik deze aanbrengen? Ik wil dus ook mijn plafond met OSB platen dichtzetten. Moet ik de folie van de wand doortrekken over het plafond, daar ook regelwerk plaatsen en dan OSB?

Of moet ik de folie op de wand doortrekken tot tussen de balken en dus "alleen" de wand kant met folie bedekt hebben?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Omdat boven op de dakvloer een damprem is aangebracht, plus dat er een isolatie ligt met twee dampdichte lagen is onder die dakvloer geen dampremmende folie nodig. De OSB kan je zo op de balken aanbrengen.

Van wie komt het advies om die Knaus Eta plus te gebruiken. Hebben zij jouw ook opgegeven hoe die wand verder moet worden uitgevoerd. Klopt het dat voorbij de isolatie een spouw, tussen de buiten bekleding komt die met buitenlucht wordt geventileerd.
 

Shanky

  • #7
Deze hebben hun aangebracht. Dit was volgens hun de juiste folie, waarom konden ze mij niet zeggen.

Wand van buiten naar binnen:

- Douglas Rabat 24mm
- Regelwerk (22mm)
- Polytex Dak- en Gevelfolie
- Frame met daartussen mineraalwol
- Knauf Etaplus
--------------------
- Regelwerk (22mm)
- OSB 18mm

Het rode lijntje is waar ik nu ben.
Moet ik het gedeelte van de wand, tussen de balken gewoon isoleren en ook die Folie aanbrengen? Moet daar nog ventilatie komen?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Wat is dat voor materiaal, iets donkerder, wat te zien is. En wat zit daar of wat moet daar achter komen. Ik stel me dit voor, het staat in Paint dus doe je best.
De bruine lijn is Polytex Dak- en Gevelfolie, rood is Knauf Etaplus en Blauw is isolatie.
Hoe wil je dit vooral aan de buitenkant verder afwerken. Met name dakvloer en de wand. Komt er een overstek?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu