Warm dak combineren met koud dak

Pbvtongerloo

  • #1
De keuken die ik aan mijn huis ga bouwen krijgt een plat dak met opstalan dakplaten Rc 2,5 en bitumen dakbedekking.Er is geen ruimte voor dikkere dakplaten. Nu overweeg ik om een berere isolatie te verkrijgen ook aan de binnenzijde isolatie aan te brengen tussen de balken. Gedachte is dat vanwege de isolatie aan de buitenzijde geen of niet zo snel vochtproblemen zullen ontstaan. Iemand die hier meer van weet?

Peter
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
In de Opstalan dakplaat ligt het dauwpunt boven in de laag isolatie die op de plaat zit. In die zone kan het geen kwaad.
Als je isolatie aan de onderkant van de Opstalan dakplaat gaat aanbrengen gaat het dauwpunt naar beneden.
Dit komt omdat er warmte met een lagere temperatuur, veroorzaakt door de jouw aangebrachte isolatie, richting buitenzijde gaat.
Het kan gevaarlijk worden als het dauwpunt in de buurt van de houten delen van je constructie zou komen te liggen.
*wgb*
 

Chathanky

  • #3
Stel dat je aan de onderzijde ook 2.5 aan isolatie aanbrengt dan zit de temperatuursval tegen je dakbeschot op de helft.

Stel 20 graden onder tussen het plafond en -5 graden buiten.
Ter hoogte van het dakbeschot heerst een temperatuur van 7,5 graden. (officieel iets hoger maar dat wordt een moeilijk uitlegbaar voor de meeste)
Als het dauwpunt lager is dan 7,5 graad zal er nooit vocht in je constructie komen.

Als het binnen in de winter dus 20 graden is en de vochtigheidsgraad niet onder de 40% is er geen kans op inwendige condensatie.
In een normaal goed geventileerde woning kan dit geen kwaad dus.
Inwendig condenseren mag maar dan wel tijdelijk.

Kort gezegt loop je minder kans op vocht problemen als je een warm dak nog wat extra isolatie aanbengt. Maar overdrijf niet in de dikte binnen, het moet wel in verhouding blijven.

Met 5 cm mineraalwol zie ik geen probleem met dit voorstel.

Is dit duidelijk genoeg Peter?
 

Chathanky

  • #4
Hier zie je in het plaatje wat de temperatuur doet in dit geval een wand maar voor een dak is het zelfde.

 

Pbvtongerloo

  • #5
Ja, bedankt voor je reactie. 5 cm mineraalwol moet een aardige verbetering opleveren. Alleen, je bedoelt denk ik vochtigheidsgraad niet boven de 40 % ipv niet onder de 40%.
vr.gr. Peter
 

Chathanky

  • #6
Correct Pbvtongerloo, slip of the finger. :oops:
 

MvanV

  • #7
R=2,5 is op zich een mooie isolatie hoor, als je er nog 5 cm aan toevoegt is de besparing maar een paar procent groter, ik zou de kosten en risicos dan niet nemen. Dubbele R waarde is geen dubbele besparing, de eerste cms doen het meest, en dan neemt het effect per cm af.
Als je de ruimte hebt voor meer altijd doen, maar als het zo moeilijk wordt zou ik er niet aan beginnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu