Wanneer mantelbuis om gasleiding

MartijnJS

  • #1
Hallo,

Ik heb al een en ander kunnen vinden over een mantelbuis om gasbuizen, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Mijn vraag is vanaf waar tot waar ik een mantelbuis moet gebruiken. Klopt het dat ik in alle gesloten ruimtes een mantelbuis moet gebruiken, in verband met gasophoping, beginnend in een open ruimte en weer eindigend in een open ruimte?

Ik wil een gasleiding leggen via de kruipruimte, door de kelder en vervolgens nog een stuk ingestort in beton. Ik denk zelf dat ik een mantelbuis moet gebruiken voor het beton en voor de kruipruimte. Is dat correct?

Dank en groet,

Martijn
 

Marcn88

  • #2
Mantelbuis moet aaneengesloten aan beide zeiden boven de vloer uitkomen dus in uw geval ook met mantel door de kelder en onder de vloer door in de betonvloer dan waar die de betonvloer uitkomt de mantel een cm of 5 a 10 eruit laten steken
 

JeffreyD94

  • #3
Gasleiding via kruipruimte mag niet meer in alle situaties toegepast worden, een mantel buis is ervoor om gasophoping in slecht ventilerende ruimtes te voorkomen, hierdoor kan tevens de eventuele gaslekkage worden waargenomen door de bewoner.
Voor beton storten stond mij ergens bij dat dit zonder mantelbuis mag, echter ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, misschien dat andere installateurs hier meer ervaring mee hebben betreft regelgeving.

Persoonlijk zou ik een gasleiding laten aanleggen door een erkende installateur, dit ivm als het misgaat je het in eigen beheer hebt en dus niet verzekerd bent!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu