Wandsysteem aan muur met harde isolatie bevestigen

Klusbr

  • #1
Ik wil dit systeem in onze wasruimte bevestigen.
Het zijn lange verticale rails waar je planken in kan klikken. De rails +/- 2m wordt elke 25 cm vastgeschroefd in de muur. De planken zijn wel 60 in diepte dus er kan wel wat gewicht op komen te staan.

De muur waar ik dit op wil bevestigen is een baksteen muur (hol of vol weet ik niet) met daarop enkele centimeters harde isolatie en op die harde isolatie is gepleisterd. Nu snap ik dat ik moet zorgen dat de schroeven lang genoeg zijn zodat ze ruim in de baksteen vallen. Alleen twijfel ik nog over de pluggen.

Omdat ik niet goed weet of het volle of holle baksteen is wil ik universele pluggen gebruiken, maar kan ik dan beter korte pluggen gebruiken die ik doorduw zodat ze volledig in de baksteen zitten (dus dat de plug niet meer in de isolatie zit) of kan ik beter lange pluggen gebruiken die zowel in de isolatie als in de muur zit?

Ik zit overigens ook met het probleem dat door de gaten in de rails maar schroeven van 4,5 mm passen. Zou dat dan sterk genoeg zijn? Of kan ik beter de rails wat uitboren en grotere schroeven gebruiken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als dat soort gaten in de rail zitten voorgeboord is dat uiteraard voldoende voor de bevestiging.

Je kan overwegen eerst een plaat of stroken OSB of Underlayment op de muur te schroeven, en daar de rails op. Ik denk dat je de rails anders niet goed vast krijgt op het stucwerk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De gaten boren met een 6 mm steenboor, markeer op de boor de diepte die nodig is voor de schroef, die moet u nog even meten want die is afhankelijk van de dikte van de isolatie.
De gaten uitzuigen met een stofzuiger en de (universeel)pluggen er helemaal in duwen.
De schroeven moeten niet te strak aangedraaid worden, vast is vast.
Denkt u dat er toch teveel gewicht op komt dan de bovenste 2 gaten iets groter boren in rail en muur.
Het lijkt mij niet nodig eerst een plaat op de wand te schroeven.
 

Klusbr

  • #4
Bedankt voor de antwoorden, ik wil het liefst niets ervoor schroeven inderdaad.

@Jan: en moeten de pluggen alleen in de baksteen zitten (dus korte pluggen die ik helemaal doorduw) of mogen het ook langere pluggen zijn die in de baksteen maar ook nog een gedeelte in de isolatie zitten? Iemand raadde me namelijk dat eerste aan, maar ben er niet zo zeker van.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Pluggen in de isolatie hebben geen zin, daar blijven de pluggen niet in zitten, voor de stevigheid is het beter de pluggen helemaal in de steen te duwen.
Oh ja, gebruik schroeven die net zo lang zijn dat ze bijna helemaal in de plug komen te zitten.
Bij 6 mm pluggen platkop schroeven van 4,5 mm dik.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu