Wandrailsysteem monteren

IJzer

  • #1
In de washok heb ik een muur (gasbeton/kalkzandsteen, nieuwbouw) van 7cm dik, 2,5m lang en 2,7m hoog. Nu wil ik hieraan planken (150x25cm) monteren met behulp van railsystemen zodat de hoogtes altijd nog achteraf aangepast kunnen worden. Ik dacht er aan om, om de 50cm een railsysteem te plaatsen, 4 in totaal dus. De railsystemen hebben elk 8 plaatsen om vast te schroeven. Aan de andere kant van de muur is er een slaapkamer.

Nu vraag ik mij af:

1. Kan zo'n muur (7cm dik) wel zo'n gewicht aan met 32 plugjes en schroeven? Ik bedoel, is de constructie van zo'n muur dan nog stevig of staat het op instorten?

2. Om te voorkomen dat de pluggen losschieten wil ik * pluggen van de * of * serie gebruiken, welke is hiervoor geschikter? En welke maat kan ik dan het beste gebruiken:
- merk en types verwijderd, er zijn meerdere merken pluggen - mod
-een hele andere plug en maat?

3. Is het ook beter om de pluggen eerst te verlijmen met constructielijm of montagekit? Of is dit overbodig?

4. Ik heb thuis een doosje met schroeven, alleen bevatten deze een gekartelde draad, ik lees dat hiermee de pluggen kapot gaan. Schroef is trouwens deeldraads. Is een voldraad beter?

Ik hoor graag van jullie, bedankt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Gasbetonstenen zijn niet te vergelijken met kalkzandstenen.
Gasbeton is zacht en poreus, kalkzandsteen is hard. Dus wat is het?

Wat is het gewicht dat je op de planken wil gaan zetten?

Een muur in een nieuwbouwhuis staat niet op instorten als je er een aantal gaatjes in boort.

Hoe lang zijn de rails?
Hoe groot zijn de gaatjes in de rails waar de schroeven door moeten?

Pluggen verlijmen is overbodig.
Voldraads of niet maakt niet uit als de schroeven maar makkelijk door de rails heen gaan.
 

IJzer

  • #3
Hallo Frank, bedankt voor je reactie.

Ik hoor net dat het gibo is. Geen gasbeton of kalkzandsteen dus.

Het worden 4 planken met elk een gewicht van 30 tot 40 kilo schat ik. Vrouwlief wilt alle wasverzachters, bleekmiddelen en alle overige schoonmaakmiddelen allemaal daar stallen. Daarbij wil ik ook nog mijn gereedschap daar kwijt. De rails zijn 150cm lang.

Met voldraad had ik het vermoeden dat de pluggen dan beter konden uitzetten, omdat er meer materiaal op zit. Dat is dus niet zo.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik zou 4 schroeven en pluggen per rails gebruiken
Schroeven 5 x 50 en UX of vergelijkbaar.
 

IJzer

  • #5
Niet alle 8 per rail schroeven? Is dat niet wat steviger? Of maak ik dan juist de hele wand zwakker door op 1,5 vierkante meter 36 schroeven te hangen?

Ik vind het minder erg als de planken een keer neervallen dan dat er hele stukken muren/gipsblokken loskomen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Bovenaan de rails vastzetten door de twee bovenste gaatjes, de meeste kracht komt daarop, daarna de schroeven verdelen over de rest van de gaatjes.
Zoals Frank schreef zijn 4 schroeven per rail normaal genoeg maar ik zou die van bovenaan er aan toevoegen, 5 schroeven per rail dus.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Desnoods laat je de rails op de grond steunen.
 

IJzer

  • #8
In dat geval is er een plint van tegel dat in de weg staat. Als ik dat er af haal dan haal ik hele brokken weg van de gibo. Ik kan proberen om het op de plint te laten steunen als die over de volle breedte waterpas is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Goed plan!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu