Waar plaats ik onze CV-ketel?

Freek F.

  • #1
Beste mede-klussers,


Mijn vriendin en ik gaan het huis van mijn oma kopen.
Het betreft een bungalow van 13,5 meter lang bij 8 meter breed.
Aan de achterzijde gaan we een stuk aanbouwen van 5,30 diep, over de gehele breedte van 8 meter. Daar aan vast komt nog een bijkeuken/schuurtje van 4 meter breed en 6 meter diep.
We zitten overigens nog in de planfase, over een paar weken is het huis van ons en kunnen we aan de slag.

Nu moet ik een keuze maken waar ik de CV-ketel plaats, deze hangt op het moment namelijk in een erkertje dat gesloopt gaat worden t.b.v. de aanbouw. (In de tekening te zien in de keuken)

We willen vloerverwarming in de badkamer, woonkamer, keuken en bijkeuken.

Ik had eerst in mijn hoofd om de CV-ketel in de bijkeuken te hangen, plek genoeg daar. Groot nadeel is dat je dan een leiding voor warm water van ruim 13 meter krijgt naar de douche. (douche komt achterin de badkamer, naast de WC). Naar de wastafel toe is dus ook zo'n 10 meter leiding, dan gooi je nogal wat water en energie weg telkens als je in de winter je tanden gepoetst hebt en je mond wilt spoelen met warm water.

Een goede optie lijkt mij om hem op zolder te plaatsen, dichtbij de badkamer. Zie pijl(en) in tekening.
Op deze manier heb je sneller warm water (zo'n 4 meter leiding). In de keuken kan ik dan een close-in boiler of een Quooker installeren voor vlot warm water.
Toe- en afvoer van lucht voor de CV-ketel is in dit geval wel een puntje natuurlijk.



Ik hoop hierbij genoeg informatie gegeven te hebben. Ik ben benieuwd of jullie tips voor ons hebben.
Bij voorbaat dank.


 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je schrijft dat lucht toe- en afvoer 'een puntje' wordt.
Misschien moet je dit toelichten, vanaf afstand is hier niets over te zeggen.

Op zolder is meestal het dak dichtbij en zijn geen ramen van jezelf of van buren in de buurt. Een installateur zonder hoogtevrees maakt hier vaak vrij simpel een dakdoorvoer: een of enkele dakpannen weg, een gat maken in het dakbeschot en isolatie, van boven een dakdoorvoer met loodpan laten zakken en dan aan de balken vastmaken.

Je hebt gelijk dat het verstandig is de ketel zo te plaatsen dat de warmwaterleidingen op vaak gebruikte plekken zo kort mogelijk zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu