Vulkraan zit vast

Harm-Jan

  • #1
Beste allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Omdat de waterdruk te laag is, wil ik het water in de CV-ketel bijvullen. Vorige week heb ik de schroef van de vulkraan nog gedraaid. Dit ging toen nog probleemloos. Nu zit de schroef muurvast. Het is zo'n vierkante schroef met een streepje erin, waar eigenlijk een soort van sleuteltje op hoort te zitten. Heeft iemand enig idee hoe ik dat ding in beweging krijg?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Met een passend steeksleuteltje of anders een baco.

Waar deed u het voorheen mee?
 

Fiesiekus

  • #3
Je zult wel de goede kant op draaien? Dan kan je 'm met 'n snuifje kruipolie misschien gangbaar maken.
 

Harm-Jan

  • #4
Beter kun je vragen waar ik het niet mee geprobeerd heb: baco, waterpomptang, steeksleutel, nijptang. Ik woon nog maar sinds kort in de woning, dus ik heb met de ketel nog niet veel ervaring. Een beetje kruipolie kan ik in ieder geval nog even proberen.
 

Fiesiekus

  • #5
Waterpomptang, nijptang: daarmee mol je de spindel.
 

Harm-Jan

  • #6
Je probeert wat, als je wanhopig wordt...
Wat ik vooral niet snap is dat het ding nu muurvast zit, waar ie vorige week nog probleemloos bewoog.
 

Fiesiekus

  • #7
Kan je 'n foto van het ding plaatsen?
 

Harm-Jan

  • #8

 

Kloek77

  • #9
Zit er aan de binnenkant van de dop (aan dat rode plasticje hangend) geen uitsparing die erop past(te)?
 

Harm-Jan

  • #10
Nee, die dient echt alleen om de onderkant van de vulkraan (waar nu de slang op zit) mee af te sluiten
 

Kloek77

  • #11
Het wordt tijd voor een nieuw kraantje met een passend sleuteltje.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Je kan proberen de moer onder het vierkant een halve slag te lossen en dan het vierkante deel te draaien.
 

Harm-Jan

  • #13
Je bedoelt die moer die er op de tweede foto naast ligt?
 

Fiesiekus

  • #14

Je hebt de spindel (as) en die zit in het kraanhuis geborgd met een wartel (messing) er omheen. Die houdt het inwendige op z'n plek. Probeer die eens een halve slag los te draaien.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Draai die "moer" er eerst weer op anders hebt u kans dat de kraanspindel eruit vliegt wanneer er beweging in komt.
 

Harm-Jan

  • #16
Die heb ik er helemaal af gehad, maar ook dat leverde niets op...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Die moer die op de tweede foto op het grijze kastje ligt.
 

Kloek77

  • #18
Moer/wartel er weer op.
Met een griptang kunt u de kraan vast nog wel opendraaien om de cv leeg af te tappen en er een nieuw kraantje op te zetten.
Naar links of naar rechts draaien maakt niet uit, u moet het streepje verticaal zetten.
 

Harm-Jan

  • #19
Vanmiddag zo'n hendeltje bij de bouwmarkt gehaald. Vervolgens met de hamer zachtjes op de hendel getikt. De kraan is weer open en draait soepel. Bedankt voor het meedenken allemaal!
 

Kloek77

  • #20
Bindt dat hendeltje dan even vast aan de vulkraan met een tie-rapje oid.
Dan zit het waar u het nodig heeft en hoeft u de vulkraan nooit meer te mishandelen met allerlei niet-passend gereedschap,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu