Vuistregel formaat trilplaat

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Bij verhuurbedrijven kun je vaak uit 2 formaten trilplaten kiezen (afgezien van die hele grote diesels). Is er ook zoiets als een vuistregel voor wanneer je welke trilplaat nodig hebt? Is dat oppervlakte gerelateerd? Of steendikte?
 

Millew

  • #2
Een vuistregel heb ik niet maar ik heb eens een keer een trilplaat gehuurd van 50 kg. Volgens mijn broer, die stratenmaker is, kan je daarmee een zandlaag van 20 cm diep goed verdichten.
Ook met een lichte plaat kan je dus prima verdichten als je dat maar laagje voor laagje doet.
 

Roelant1

  • #3
Het is maar net wat je wilt verdichten en welk materiaal je wilt aftrillen.
Ik heb 8 trilplaten, en allemaal zijn ze verschillend wat hun eigenschap betreft.
Wat wil je trillen?
Voor het verdichten van zand heb je een andere trilplaat nodig dan voor het aftrillen van het straatwerk.
In de praktijk wordt doorgaans wel dezelfde plaat gebruikt maar dit is niet altijd correct.
De ondergrond is belangrijk, huur desnoods een stamper om de ondergrond te verdichten, zorg dat je tijdens het afreien wat zand eraf schraapt ipv erbij en het straatwerk zelf kun je met een lichtere trilplaat aftrillen.
Het is een fabeltje dat er gezegd of gedacht wordt dat je de klinkers met een zware trilplaat nog het zand in moet stampen.
Als dat gebeurd is je ondergrond niet goed.
 
  • Like
Waarderingen: knoxville
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
5

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu