VRT 50 modulerende thermostaat

Edwin 41

  • #1
Ik heb op mijn Vailliant hr solide 24/28 de VRT 50 thermostaat als ik deze instel op 22 graden stopt die al bij 21,5 graad oftewel er zit een halfe graad marge in.
uiteraart 3 en 4 doorverbonden, en de thermostaat op Ebus (+en - teken) aangesloten.
Maar die halfe graad marge is dat normaal.?
Kijk als ik het 22 graden wil hebben kan ik hem natuurlijk op 22,5 zetten als je het maar 1x weet.????????
 

Cv-boy

  • #2
Als de thermostaat uitschakelt bij 21,5 graad wat is dan later de temperatuur op de thermostaat, blijft het 21,5 graad of wordt het daarna alsnog 22 graden?
 

Edwin 41

  • #3
Blijft 21,5
 

Cv-boy

  • #4
Dan lijkt het er op dat de pomp niet lang genoeg door draait om de rest warmte af te geven of de temperatuur van de ketel is niet hoog genoeg ingesteld, controleer dit eens.
Blijft het probleem neem dan eens contact op met de fabrikant want er zijn in het verleden thermostaten geweest die de nodige problemen hadden.
 

Edwin 41

  • #5
Ok, de cv uitstroom temperatuur is 75 graden maximaal rechtsom.

Dit staat in de handleiding ik citeer.

Als u CV toestel is aangesloten met een regeltoestel kamer (klok) thermostaat of met een weersafhankelijke regeling dan moet u het volgende instellen.
Draai de draaiknop voor de instelling van de CV aanvoer temparatuur totaan de rechtse aanslag.
De aanvoertemp wordt automatisch ingesteld door het regelapparaat.

pomp naloop is standaart ingesteld op 2 min
 

Cv-boy

  • #6
Neem dan even contact op met de consumentenafdeling van de fabrikant.
 

Edwin 41

  • #7
Inmidels 1e thermostaat omgeruild voor nieuwe vrt 50 en die doet precies hetzelfde.(modulerend aangesloten)
22 graden ingesteld en hij komt niet tot 21,5 graad.
De ketel slaat maar 6x per uur aan (staat in beschrijving)is dat voldoende of is het in mijn situatie beter om het omhoog te zetten.
Ik denk /weet dat ik onder capaciteit heb met mijn radiatoren,ik heb 2 x 3 plaats hangen L120xB15xH30 in de woonkamer mijn woonkamer is.

12mtr lang plafond hoogte 357 en ca 5 mtr breed,mischien dat iemand er is een mening over wilt geven onder capaciteit of niet????.

En zo ja is het dan beter om mijn thermostaat vrt 50 te gaan gebruiken als aan/uit.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Hebben die radiatoren ook nog convectors (die ribbelplaatjes tussenin)?
 

Edwin 41

  • #9
Ja dat hebben ze
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Alledrie de platen?
 

Edwin 41

  • #11
Ja
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #12
De radiatoren zijn ± 1700 watt per stuk.
Je woonkamer is 214m³ x 75 watt ≈ 16000 watt.
 

Edwin 41

  • #13
Ik heb dus aan radiator capaciteit 3400 watt en ik moet 16000 hebben

16000 watt 3 nullen?
 

Edwin 41

  • #14
Als ik zoveel onder capaciteit heb dan vind ik het nog knap dat ik het 21,5 graad krijg.
Maar is het mischien beter om de vrt 50 als aan/uit te gebruiken omdat ik het met mijn oude ketel warmer kreeg,dit lijkt mij ook logisch.
Want nu werkt hij modulerend en gaat hij op een rustige manier het hier 22 graad te krijgen. (wat niet lukt)
graag u mening??

En als u mening is om de thermostaat (vrt 50) toch idd aan/uit te gebruiken,moet ik deze dan nog anders aansluiten?
De ansluiting bij de ketel HR solide 24/28 is nu EBUS+en - teken 3en4 verbonden.
bedankt alle
 

Chathanky

  • #15
In een goed geïsoleerde woning kom je net uit met zo`n vemogen.
Heb je een passief huis (een super geïsoleerde woning heb kom je met 10 watt/m2 weg. (niet per m3 dus zoals van ouds en ook nu nog wel gebruikt wordt)

Tja als je het met weinig moeite op 21 graden kan krijgen nu moet je woning wel goed geïsoleerd zijn Edwin.
Als je het nu op 20,5 krijgt kun je de thermostaat een graadje hoger zetten, blijft deze dan nog op 20,5 dan is het vermoeden dat je ook wel wat vermogen te kort komt.
 

Chathanky

  • #16
Als je de thermostaat aan/uit wil aansluiten is dit enkel de parameter veranderen in het installateursmenu Edwin.
 

Edwin 41

  • #17
Ik heb idd tussen woning redelijk tot goed geïsoleerd.

Ok en hoef ik niets op de klemmen te veranderen,nu staat hij ebus +en - teken 3 en 4 verbonden
Ik bedoel kan ik hem dan gewoon aan/uit gebruiken want normaal is dat geloof ik draadbrug weg halen en 3 en 4 gebruiken?????
en instalateurs menu (thermostaat)is heel simpel daar heb ik geen vragen verder over bedankt
 

Chathanky

  • #18
Ja maar de weersafhankelijke regeling is niet van toepassing op deze thermostaat.
Daarnaast heb je een digitaal modulerende regeling zoals men dit beschrijven, dit houd in dat de ruimtetemperatuur een gegeven is waar de ketel zijn vermogen overbrengt aan je woonkamer.
Mocht het verschil tussen gewenste waarde en gemeten waarde verder uit elkaar liggen zal de ketel meer vermogen afgeven om de kamer sneller op temperatuur te krijgen.

met 3,4 kw aan radiatoren kan de ketel niet op zijn laagste stand blijven branden. het minimaal vermogen van de ketel is hoger dan die 3,4 kw.
Mocht je in de andere vetrekken ook radiatoren aan hebben en het vermogen komt bij elkaar wel uit op meer dan het minimum vermogen van de ketel zal de ketel continu op dit vermogen kunnen branden.

Op aan/uit zetten heeft waarschijnlijk dus geen zin bij jou, als de ketel start geeft de ketel al zo`n 7 kw vermogen af, in ieder geval te veel om de ketel terug te laten moduleren.
Met de aan/uit regeling laat de regeling een overschrijding toe van de ruimtetemperatuur, mischien wordt dan wel de ruimtetemperatuur gehaald.
Een grote verbetering hoef je niet te verwachten.
 

Edwin 41

  • #19
Ik gebruik enkel 1 radiator op badkamer klein en 1 kleine in de hal alles is waterzijdig ingeregeld.
en uiteraart die 2 radiatoren in de woonkamer.
Kijk er zit natuurlijk ook een branderwachttijd op, hoeveel dit precies is weet ik niet maar ik denk dat het een met ander wel van doen heeft
 

Edwin 41

  • #20
Wat mij opvalt is dat als de vrt50 in modulerende stand staat OF aan/uit EBUS aansluiting, dat toch geregeld het vlammetje uit is (ketel uit)
Volgens mij blijft hij ook communiceren met de ketel als hij aan/uit is aangesloten.(EBUS)
En volgens mij is dat op klem 3 en 4 niet het geval.
Ik heb nog een honewell T8400 liggen die kan ik proberen maar ik wacht eerst even respons af bedankt

PS
Ik snap dat het probleem eigenlijk ligt in een net te krappe capaciteit radiatoren,ik zit er aan te denken om er 1 bij te plaatsen maar die komt dan in serie met 1 van de slaapkamer,alleen wat ik dan lees is dat die op de slaapkamer altijd open moet staan,dat is niet lekker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu