Vrijstaand huisje op palen fundering?

Tinustate

  • #1
Ik wil in de tuin een vrijstaand huisje op palen bouwen zodat ik een mooi uitzicht heb als ik boven op het dak van het huisje zit.

Nu heb ik me verdiept in funderingen:
- houten palen in de grond, dat gaat schijnbaar rotten en is niet stevig voor hoog gebouw
- houten palen in cement, gaat ook rotten maar is wel iets steviger
- houten balen in cement met rebar, gaat ook rotten maar is wel nog steviger
- cement met rebar en palen houder (of metalen pinnen/schroeven) zodat houten paal niet grond raakt, rot niet, maar is niet stevig voor vrijstaande hoge constructie.

(met stevig bedoel ik hier dat het huisje niet wiebelt in een goeie storm, we zitten hier op de vlakte)

Iijzeren palen, rebar en cement is lijkt mij het beste maar ik ben helemaal niet thuis in ijzer, dus dan moet ik iemand inhuren en dat wil ik niet. Ik wil het liefst zo simpel en goedkoop mogelijk houden.

Is er een andere methode om palen stevig in de grond te zetten zonder dat deze gaat rotten maar dat je er wel 2 verdiepingen op kan zetten?

Zou het uitmaken als ik in plaats van 4 houten palen op de hoeken 8 of 16 houten palen gebruik?
 

H@ns

  • #2
Houten palen geheel ondergronds houden. Daarbovenop betonnen poeren, op die wijze heb je rotting uitgesloten.
Echter; deze constructie verdient toch wel iets meer info en expertise om antwoord te kunnen geven. Je bent feitelijk aan het bouwen dus heb je te maken met constructie eisen. Verder is het handig te weten op wat voor grond je zit; veen, moeras, zand, rots? Kortom meer info nodig
 

Tinustate

  • #3
Het is inderdaad een heel projectje waar een hoop bij komt kijken, hout constructie boven de grond is niet zo'n probleem. Alleen de fundering is nog een heikel punt.

Houten palen ondergronds is een slim idee, ze rotten inderdaad meestal net onder of net boven de grond. Onder de grond en dan een poer erop geeft de poer een goede fundatie. Al moet je wel een enorm gat graven om zo'n paal in de grond te laten zakken. Moet ik eens googelen.

Alleen vermoed ik dat de verbinding tussen poer en houten paal er boven niet echt stevig is. Dat is meestal gewoon een grote bout. Maar ik zal eens kijken of er ook poeren zijn met een ijzeren bak waar de paal in kan staan en die je dan met bouten vast kunt zetten. Afhankelijk van hoe hoog de kanten van de ijzeren bak zijn kan dit wel stevig zijn.

Het word niet echt een groot iets, ongeveer 2 bij 2 meter, hoog word hij wel. De eerste verdieping word dicht, op de tweede verdieping (eigenlijk het dak van eerste verdieping) word een zitje gemaakt. Ik zit hier op klei grond iets meer dan een meter boven grondwater. Dus klei en relatief zacht in de winter en kei hard met aardige scheuren in de lente en zomer.

Ik zit aan een ronde vorm te denken (geen vierkant maar bijvoorbeeld 8 hoeken) zo krijgt hij minder wind weerstand.
 

H@ns

  • #4
Er zijn ook paalhouders die je mee kun storten in de poeren. Daar zit dan een stuk verzinkt betonijzer onder. Deze bijvoorbeeld;

Maar deze kun je uiteraard ook gewoon in het beton mee gieten zolang je maar minimaal 5 cm ruimte rondom het ingegoten ijzer aanhoudt


Uiteindelijk krijg je zoiets:
 

Tinustate

  • #5
Je derde plaatje lijkt mij ideaal. Met name omdat ik nu vermoed dat de "stevigheid" niet van de palen in de grond komt maar van de constructie die je boven de grond maakt. Een paal heeft meer als doel dat het hele gebouw niet verzakt of schuin trekt of omhoog komt.

Kan dat kloppen?

Vanmorgen toevallig een buitenhuisje (10 bij 4, dus stuk groter) op palen gezien, die had hem gebouwd op 4 enorme dikken ronde boom stammen. Ik kon helaas fundering niet zien omdat hij helemaal achter in de tuin stond. Dan komt de stevigheid natuurlijk wel van de palen (stammen in dit geval). Misschien een keer vragen of ik eens kan kijken. :D

Nog een hoop over na te denken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als je hout gebruikt moet de stevigheid tegen wiebelen niet uit de fundering en of de verbinding daarmee komen.

je moet de poten onderling verbinden, afkruisen o.i. dergelijks.
als je het goed doet kan je veel hoger
zie onderstaand link.

tor.jpg
 

Tiho

  • #7
Een heipaal wordt geslagen, niet ingegraven. De betonnen opzetter wordt er opgezet en daarna mee doorgeslagen.

Geef eens antwoord op de vraag welke grondsoort je hebt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Er zijn houtsoorten die niet zo snel doorrotten. Zo'n huisje hoeft meestal toch geen 30 jaar mee te gaan.

Verdiep je eens in stabiliteit. Die heb je nodig in drie richtingen.
 

Tinustate

  • #10
@IJkenhout interessant linkje, dank je! Genoeg leesvoer voor vandaag.

@Tiho heipaal is mij wat te extreem, ik vermoed op dit moment dat cement met een H element prima moet werken. Al moet ik me nog wel even verdiepen in of ik de cement elementen met elkaar verbind om zo verzakking van 1 paal wat minder waarschijnlijk te maken.

@Boertje125 klopt helemaal, kwam ik wat later ook achter nadat ik geen enkele stevige fundatie constructie kon vinden. Het soort toren op je plaatje is inderdaad indrukwekkend, het enigste probleem met dit soort gebouwen is dat de basis vrij groot ook is geen enkele hoek recht. Het niet recht zijn van hoeken gaat complexe calculaties/verbindingen opleveren als je normale hout verbindingen wilt gebruiken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Plaats eens een schetsje van je idee.
mogelijk volgen er dan betere tips
 

Tinustate

  • #12
@Boertje125 ik ben nog in de ontwerp fase, nu de fundering en beperkingen daarvan bekend zijn kan ik aan de slag met het ontwerp. Tot nu toe is het ontwerp van week tot week veranderd.
Maar als ik een uiteindelijk ontwerp heb zal ik hem hier zeker posten voor wat commentaar en suggesties.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu