Vragen over dubbel glas (Diktes en HR++)

Jeroen94704

  • #1
Wanneer mag dubbel glas "officieel" HR++ genoemd worden? Wordt dit bepaald door de dikte van het glas cq afstand tussen het glas, of is hier nog meer voor nodig (speciaal gas tussen het glas bv)?

Ik zie dat er bij dubbel glas steeds maten worden genoemd, zoals 4/12/6 of 4/9/5. Ik neem aan dat hiermee dikte/afstand/dikte wordt bedoelt? Klopt dat vermoeden? Is het zo dat dikker + grotere afstand beter is?

Welke dikte is aan te raden voor een raam van ruim 2,5 vierkante meter?

Bedankt,

Jeroen
 

Fiesiekus

  • #2
Het heeft te maken met de warmtegeleidingscoefficiënt. Voor HR+ is die <1,6 W/m2.K en voor HR++ <1,2 . Wordt bepaald door afstand, gas en coating op de ruiten.

Hoe lager die waarde hoe beter de isolatie. Dat geldt ook voor uw 2,5 m2 raam.
 

Jeroen94704

  • #3
Hoe kan ik aan een ruit zien in wat voor klasse deze valt cq wat de warmtegeleidingscoefficiënt is? Staat er iets op de zijkant/binnenrand oid?

Jeroen
 

Fiesiekus

  • #4
Bij bestaande ruit? Zou 't niet weten.

Bij nieuwe bestelling zal 't op de sticker staan.
 

Chathanky

  • #5
In de afstandhouder van de beglazing is dit aangegeven.
In oudere beglazing werd dit niet gedaan maar de hedendaagse staat het aangegeven. Zo niet is het type glas met de gegevens die er wel op staan te achterhalen wat het is.

Dubbelglas is glas die niet is voorzien van een warmte reflekterende coating in de spouw.
Hr+ heeft een coating en is gevuld met lucht
Hr++ heeft een gasvulling in de spouw die zorgt samen met een coating voor een extra isolerende werking.
De glasdikten hebben te maken met de grootte van de glasplaat en of er van het glas ook een geluidsisolerende werking verwacht wordt.
Standaard tot 2.5 m2 wordt er 5/.../4 mm platen aangehouden.
De ideale spouwbreedte is 15 mm voor de isolerende werking.

Veel info is te vinden op de site`s van de glasfabrikanten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Indien u HR ++ glas aan de leverancier als bestelling opgeeft, dan hoeft u zich geen zorgen te maken of u dit ook wel krijgt. De sticker op het glas geeft veel waardevolle informatie over de samenstelling van het glas, ( dikte glasbladen en spouwafstand, het gewicht enz. Als voorbeeld: 4, 15, 5 wil zeggen: buitenblad 4mm floatglas, spouw 15 mm, binnenblad 5mm floatglas.

De isolerende waarde van HR ( = Hoog-Rendement ) glas is van de volgende factoren afhankelijk:

- de soort coating op de binnenzijde van het binnenblad
- de spouwvulling ( gas - argon, krypton, of xenon -wordt vervangen door folielagen ( ARBO-wetgeving)
- de dikte van de spouw

De op het binnenblad aangebrachte metaalcoating laat de warmtestraling van zonlicht naar binnen toe door. Van binnen naar buiten wordt de warmte straling afgeremd.
 

Chathanky

  • #7
Het buitenblad is toch altijd dikker dan het binnenblad bij ongelijke samenstelling Kees?

Het buitenblad moet de uitwendige invloeden (winddruk) kunnen weerstaan en dat doe je niet door het dunste glasblad aan de buitenkant te gaan plaatsen.

Worden edelgassen verboden als spouwvulling?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Normaliter is het buitenblad dikker ( en dus stijver ) dan de binnenblad. Daar heeft u gelijk in. Zeker als het glas op de twaalfde verdieping moet worden geplaatst. De dikte is dus afhankelijk van de WINDDRUK die de ruit moet kunnen opvangen, de hoogte van het gebouw en de ligging. Hieraan vast zitten dan weer de maximale afmetingen.

Ik gaf dus een voorbeeld: warmte isolerende beglazing bijvoorbeeld is A- symetries: het buiten blad kan daarbij 50% dunner zijn dan de binnenbladen met folielagen.

Buiten- en binnenblad kunnen evenwel ook dezelfde afmeting hebben.

Edelgassen gaan verdwijnen als spouwvuling. Ze zijn in het geheel niet schadelijk bij kleinen hoeveelheden: breekt het glas, dan kan er in korte tijd zoveel gas vrijkomen dat de zuurstof wordt verdrongen. Dat is wel schadelijk voor mens en dier.
 

Chathanky

  • #9
Vreemd, neem een spouw en de bijbehorende ruimte, de hoeveelheid gas staat in geen enkele verhouding om voor een tekort aan ademlucht te zorgen.

Heb je daar nog leesbare info over?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Moet u even bij de nieuwe Arbo regelgeving te rade gaan...
 

Jeroen94704

  • #11
Bedankt voor de uitgebreide informatie allemaal. Dit biedt mij voldoende houvast. Ik wordt altijd nerveus als ik zo weinig over een onderwerp weet dat ik blind op vakmensen moet vertrouwen (In het verleden mijn vingers gebrand).
 

Fiesiekus

  • #12
Jeroen94704 schreef:
........dat ik blind op vakmensen moet vertrouwen (In het verleden mijn vingers gebrand)........
Ik voel met je verbrande vingers mee... :cry:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Alle vingers verbrandt ?
Of zijn jullie gewoon negatief over vaklui ?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Er zullen ongetwijfeld exessen zijn, ook onder "vaklui".

Een echte vakman bezorgt je eerder een warm gevoel dan verbrande vingers....
 

Jeroen94704

  • #15
Over het algemeen zijn mijn ervaringen met vakmensen uitstekend. Alleen is het weleens gebeurt dat ik er achter kom dat het allemaal toch net effe anders zit dan mij is voorgedaan. Niet dat ik belazerd ben, maar ook niet echt eerlijk. Daarom kom ik graag goed beslagen ten ijs. Vandaar dit topic. Is hopelijk niet in strijd met de regels :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu