Vraagjes over betonvloer

Feib

  • #1
Hallo , ik wil in de toekomstige badkamer een betonvloertje storten
De ruimte is 4 maal 2 meter .
Ik heb al 25 CM uitgegraven , de ondergrond is bruine aarde en ook plaatsen kruimelig zand .
Mijn vragen : kan ik zomaar folie leggen op dat type ondergrond of moet ik eerst een laag zand storten , zo ja , hoeveel cm ?
Ik wil een bekisting maken rondom de muren zodat het beton niet tot tegen de muren vloeit , hoe zet ik dit vast en krijg ik na uitharding die bekistingen gemakkelijk terug eruit of laat je dit zitten of zijn er nog andere alternatieven ?
Ik zou dit zelf willen gieten , is dit doenbaar alleen met een betonmolen of beter toch mixer laten komen ?
Dank bij voorbaat
 

KlusRob

  • #2
Er moet een laagje wit/geel zand onder de betonvloer, cm of 7 is in jouw geval wel voldoende. Goed aanstampen, liefst aantrillen met een lichte trilplaat.
Dan folie wegleggen, daarop isolatie (10 cm), naden afpurren anders krijg je koudebruggen naar onder toe a;s er beton tussen loopt.
En vervolgens 10 cm beton met een bouwstaalnet erin.
Houd met de hoogte ook rekening met de dikte van de smeervloer en de tegels...

Bekisting langs de zijkanten / muren is niet nodig, beton kan tegen de muren aan worden gestort. Eventueel kan je stroken isolatie van 1 cm dik aanbrengen langs de muren om een koudebrug te voorkomen, is dan gelijk je bekisting zoals jij hem bedoelt :lol:

Je ruimte is 2 maal 4 is dus 8 m2, maal 10 cm beton. Is 0,8 m3 beton, gewoon zelf maken met een betonmolen. Zorg dat je zand/grind/cement/water dicht bij de molen hebt staan, zodat je het er snel in kunt scheppen en regel een tweede persoon erbij. De ene maakt de beton, de andere kruit het naar de vloer en werkt deze af.
Betonmixer is veel te duur aan voorrijdkosten voor 1 kuub beton.
 

Feib

  • #3
Dank voor het antwoord
ik zou nu enkel nog willen weten hoeveel kg wit geel zand ik moet bestellen

dus 4x2 =8 vierkante meter maal 0.7=0.56 kubiek zand

dacht dat zand ongeveer maal 1.5 IS
ZOU DUS ONGEVEER EEN KLEINE 1000 KG ZIJN KLOPT DIT
 

KlusRob

  • #4
Zand weegt ongeveer 1500 kg per m3, een halve kuub zou dus 750 kg zijn.
Je moet wel iets meer hebben dan precies een halve kuub los zand, omdat dit minder volume wordt als het wordt aangetrild of aangestampt. Reken op iets van 3/4 m3, is inderdaad zo'n 1000 kg.
Let op, gebruik geel ophoogzand, en GEEN metselzand oid, dat is niet aan te trillen en wordt niet stabiel.

Je weet wat je aan materialen nodig hebt voor je beton als je dat zelf gaat maken met een betonmolen? Want dan kan je dat eventueel gelijk meebestellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu