Vraagje over aarding in huis.

Fmrama

  • #1
Ik zag in de kruipruimte dat er een aarding via de waterleiding liep naar de meterkast.
In de meterkast zie ik dat uit de el kabel onder de hoofdzekeringkast een aarde draad komt(of gaat). Deze is gespits naar de stoppenkast en loopt dus ook de kruipruimte in. In de kruipruimte gaat ie door de muur naar buiten ergens de grond in en is een aftakking aan de waterleiding en gekoppeld. 1. Nu wat is het nut van de aarding aan de waterleiding als de aanvoer drukleiding van tyleen is? 2 De aarde draad uit de hoofd elektra kabel is dit een draad die naar de hoofdzekering toe gaat of juist vanuit het hoofdnet komt?
Nb. De woning is van 1964.
 

CV__

  • #2
Vereffening is wat anders dan aarding.

Toen het aangelegd is zal de aanvoer niet van tyleen zijn geweest.

Belangrijkst is dus dat je een eigen (hulp)aardpen hebt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ook dat laatste hoeft niet persé zo te zijn. Indien de aarde meegetrokken is vanaf de verdeelkast in de straat, is een aparte aarde niet nodig.

Dat komt bij (rijtjes) huizen van die tijd veelvuldig voor.

Vanzelfsprekend moet de waterleiding in het huis vereffend worden en dient de betreffende draad daarvoor.
 

Fmrama

  • #4
Ok! Dan is het dus goed dat ik de draad opnieuw heb verbonden. Ik moest hem doorknippen om de waterbuis te verschuiven. En is het dus weer zoals ervoor.
Bedankt! Stel me iig gerust.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu