Vraagje mbt solderen koperen waterleiding

Subbase

  • #1
Vanuit een moeilijke hoek heb ik een T-stuk gesoldeerd. Op 1 aansluiting is het soldeer aan de buitekant niet helemaal mooi rond gegaan. Ik weet niet of dit van binnen wel het geval is. Mocht nou deze koppeling lekken, kan ik dan (na insmeren met vloeistof) gewoon alles weer goed verhitten (geen nieuw soldeer) zodat de soldeer wat verder uitvloeid?

Of moet er voor de zekerheid dan wat nieuw soldeer op elke aansluiting?
 

Targa

  • #2
Poets de boel weer even goed schoon en doe er soldeervet op.
de boel opnieuw warm stoken en zonodig wat zodeertin er bij.
ik zou het gelijk doen.
als er water in de leiding blijft staan gaat het nog moeilijker.
als je de mogelijkheid hebt kan je er ook eerst even lucht op zetten.
niet meer dan 3 bar.

gr anton
 

Xr8

  • #3
Als er water in de leiding staat, dan hoef je er niet eens over na te denken dat het ooit dicht zal zijn.

De enige manier is alles weer uitelkaar halen, opnieuw schuren, invetten en solderen. Het moet absoluut droog zijn.

Als het goed geschuurd is dan lukt het in principe altijd, door de capilaire werking trekt de tin vanzelf naar binnen.

Succes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Mee eens.
Vooral goed warm stoken, het niet rondlopen van het tin betekent dat de verbinding niet warm genoeg is geweest.
 

Subbase

  • #5
Thx. Gelukkig waren de betreffende verbindingen van binnen toch goed dicht want het lekt niet. Dat het kleinste beetje water al een prebleem geeft bij solderen was ik gisteren al uit eigen ervaring achter gekomen :wink:
 

Xr8

  • #6
Mooi zo, aldoende leer men.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu