Vraag weersafhankelijk regelen, vloerverwarming/houtkachel

Wilmaas

  • #1
Goedemiddag,

Ik heb al veel kennis opgedaan op dit forum maar heb naar aanleiding van div. antwoorden ook weer een vraag.
Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mij geregistreerd.
Mijn vraag gaat over weersafhankelijk regelen en het op constante temperatuur houden van mijn woning.

Het gaat om een vrijstaande woning (450 mtr3)volledig op de begane grond met volledig vloerverwarming (140 mtr2) zonder radiators. 2 verdelers met 7 groepen, hydraulisch- neutraal, een buffervat op de retour in serie (50 liter) en een advo tussen de aanvoer naar verdelers en ingang buffervat om doorstroming te garanderen als de thermostaatkranen op de verdelers gaan “knijpen
 

GvdB

  • #2
U kunt dit gerust proberen, gezien de houtkachel de kamerthermostaat verstoort.
De stooklijn zou ik laag houden bij 20gr/20gr en bij -10/45gr.
De nacht verlaging zou ik minimaliseren tot bv 2gr
Dit zal tot effect hebben dat de vloer gelijkmatiger verwarmd word.

Mijns inziens is dit in combinatie met een houtkachel de beste oplossing.
Je zult alleen heel lang moeten zoeken tot de ideale stooklijn is ingeregeld.
 

Wilmaas

  • #3
@GvdB Bedankt :!: voor uw snelle reactie, inderdaad verstoort de houtkachel de thermostaat, vandaar dat ik W.A. wil gaan regelen.

Ik vraag mij alleen af hoe de vloer mee reageert op de buitentemperatuur als de thermostaatknop op de verdeler altijd op de zelfde stand blijft.

Tot een bepaalde temperatuur loopt de vloertemperatuur op, gelijk aan de keteltemperatuur, gekoppeld aan de buitentemperatuur.

Als de keteltemperatuur gelijk is of hoger dan de ingestelde thermostaatknop blijft de vloertemperatuur constant, terwijl er door de sterkere afkoeling naar buiten meer warmte nodig is.

Of moet de thermostaatknop gelijk aan de max. keteltemperatuur van de stooklijn? :?:

Alvast bedankt weer voor een reactie
 

GvdB

  • #4
Je kunt je vloerthermostaat gewoon op 50gr zetten, de ketel volgt de stooklijn.
Je kunt het best een lijn diagrammetje maken met keteltemp en buitentemp en hierop een lijn uitzetten, en dan het weer en de ketel een periode volgen.
 

GvdB

  • #5
Die vloerthermostaat is in feite alleen een beveiliging.
 

Wilmaas

  • #6
Oké, ik ga het aansluiten, als ik niet meer terugmeld is het goed gekomen, bij meer vragen kom ik wel terug.

bedankt voor uw antwoord.
 

GvdB

  • #7
Wanneer de ketel gaat pendelen dien je nog wel een buffervat in het systeem op te nemen.
Tot deze conclusie zijn we zojuist in een andere topic gekomen!
 

Wilmaas

  • #8
Bedank voor uw reactie.

Buffervat en advo, plus ook nog een mechanische keerklep zijn voor de zekerheid al geplaatst.

"Het gaat om een vrijstaande woning (450 mtr3)volledig op de begane grond met volledig vloerverwarming (140 mtr2) zonder radiators. 2 verdelers met 7 groepen, hydraulisch- neutraal, een buffervat op de retour in serie (50 liter) en een advo tussen de aanvoer naar verdelers en ingang buffervat om doorstroming te garanderen als de thermostaatkranen op de verdelers gaan “knijpen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu