Vraag scheidingswandje met deur

P_spk

  • #1
Hi medeklussers,

Ik ben al enige tijd aan het bedenken hoe ik middels een scheidingswand met deur een slaapkamer kan realiseren. Heb al mijn Paint-skills uit de kast gehaald om een plattegrond te maken.

- Het is een oud huis uit ca. 1900 met houten vloeren.
- Het is een betrekkelijk klein wandje van 178cm breed, waarbinnen ook de deur nog moet vallen (78 cm). Gezien de smalle doorgang moet de deur zover mogelijk naar rechts komen.
- Linkerzijde op de afbeelding is een steens wand, dit is de scheidingsmuur met de buren;
- Aan de rechterzijde moet het nieuwe scheidingswandje tegen een bestaande wand komen, deze is gebouwd uit regelwerk met gipsplaten. Dikte van de gipsplaten is mij niet bekend;

Het idee is als volgt. Wil 44x69 regelwerk gebruiken (60cm hoh), daartegen aan één zijde underlayment 18mm en dan aan beide zijden gipsplaten 12,5mm. De underlayment aan de trapzijde, zodat er een trapleuning gemonteerd kan worden. Een kozijn van 56x114 valt om regel + underlayment heen, gipsplaten vallen dan gelijk met kozijn, tot slot nog afwerklatje ertegen.


De vragen:

1. Klinkt dit als een solide constructie? Is de nieuwe scheidingswand op deze manier geschikt om een trapleuning aan te hangen?

2. Hoe kan ik het deurkozijn het beste aan de bestaande gipswand monteren (rechts op de afbeelding)? Mijn idee was om eerst een 44x69 tegen de wand rechts te schroeven; voor zover mij bekend zit op het betreffende punt géén regel achter de gipsplaat. Vervolgens kan ik hiertegen het kozijn bevestigen. Dit leek mij steviger dan het kozijn rechtstreeks tegen de gipswand te schroeven. Op die manier kan ik de regel ook aan de bovenzijde steviger vastzetten, aangezien er ook een 44x69 over het plafond zal lopen.

3. Hoe kan ik de regel horizontaal tegen het plafond bevestigen? Het plafond bestaat uit balken met rachelwerk en gipsplaten ertegen, gestuct. Kloppen en zoeken naar de balken, daar vastzetten met schroeven?


Ben benieuwd naar jullie tips!


 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je kan de regels tegen het plafond de beide muren en de vloer met een goeie lijmkit bevestigen.

De enige waar ik over twijfel is die aan de rechter kant tegen de gipswand.
Met een beetje geluk ligt er op de vloer en tegen het plafond een balk, met een kleine boor door het gips boren en kijken of je in hout boort. Een gaatje maakt niet uit, er komt toch wat voor.
Boor een iets groter gat en je kan de dikte van de gipsplaat ook bepalen.

Met een detector kan je de regels vinden, met een sterke magneet lukt dat vaak ook, dan zoek je de rijen met schroeven.
 

P_spk

  • #3
Bedankt voor je reactie, Jackd! Kit had ik niet aan gedacht. Bijkomend voordeel is dat achter die gipswand de badkamer zit, waardoor "klakkeloos" boren i.v.m. leidingwerk het nodige risico met zich meebrengt.

Voor zover ik (met kloppen) kan horen, lijken er aan de rechterzijde inderdaad op de vloer en tegen plafond balken te lopen, waar ik de regel aan de rechterzijde nog tegenaan kan schroeven.

Iemand nog een idee of de constructie van gipsplaat 12.5mm + underlayment 18mm voldoende is voor de trapleuning?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je eerst de trapkant dicht maakt en de kamer kant nog even open laat.
Dan de trapleuning bevestigd, dan zie je de schroeven door het underlayment komen. Schroeven er weer uit, extra balk op die plek en schroeven er weer in.

Komt de leuning pas later dan op de plekken waar je de leuning verwacht ook underlayment tussen de staanders.
(deze optie kan je ook kiezen als 1e optie)

ps. één plaat is vast genoeg, maar leuningen liever wat steviger vastmaken als het weinig extra werk is. Er zijn er tussen die elke leuning los krijgen..
 

P_spk

  • #5
Yes, goede tip. Gaan we zo doen met de leuning.

Nog één vraag (aan iedereen): als we de regels tegen wanden/vloeren/plafond met montagekit bevestigen, lijkt me dat we geen afdichtingsband kunnen gebruiken ter geluidsisolatie.

Maakt dat veel verschil en is dat aan te raden? Aangezien het een babykamer wordt, is het fijn als het enigszins geluidsgeïsoleerd is.

Dank!
 

Lusterklemmetje

  • #6
Voor de wanden zou je ook een 45 mm metalstud systeem kunnen gebruiken met achterhout en dubbel gips. En voor de plafonds een 60/27 metalstud met kruis verbinders het vrijhangend systeem is nagenoeg trillingsvrij.
Het kan hier wel enkel om afbouw gaan en niet constructief
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu