Vraag over multi-fit leiding aansluiten op huidige situatie

Tomj040

  • #1
Beste klusidee leden,

Ben aan het uitzoeken hoe ik mijn boiler kan verplaatsen en ik wil dit graag gaan doen met behulp van multi-fit leidingen.
Momenteel heb ik een 80 liter boiler in mijn keuken hangen die ik graag naar de berging wil verplaatsen zodat deze niet meer in het zicht hangt. In de berging is een water leiding aanwezig en een afvoer (voor de inlaatcombinatie van de boiler).

Zie ook onderstaande afbeelding:

(de onderste leiding van de drie is een gas leiding die binnenkort wordt verwijderd vanwege overgang op inductie koken)



De enigste warm water gebruikers in het appartement zijn de keukenkraan, douche en badkamer kraan. De keukenkraan krijgt het warme water direct uit de boiler en de badkamer krijgt het warme water via een water leiding die boven het verlaagde plafond in de hal loopt.

Het enigste wat ik mijn inziens hoef te doen is een leiding (warm water) van de berging naar de keuken te trekken. Deze aansluiting op het huidige leidingsysteem wil ik graag in de keuken maken zodat ik geen koppelingen boven het verlaagde plafond heb (las al op dit forum dat dat aan te raden is mocht het eens gaan lekken).

Op onderstaande afbeelding heb uitgetekend hoe ik de verbinding wil maken;



- De nieuwe multi-fit leiding met warm water komt vanuit de berging, boven het verlaagde plafond, de keuken binnen.
- Hier wil ik deze leiding middels een t-stuk aansluiten op de huidige leiding die naar de badkamer (douche + badkamer kraan) loopt.
- Het aansluiten op de huidige leiding hoop ik te doen met een multi-fit – knel koppeling (dit deel is mij echter nog niet geheel duidelijk, daar hieronder meer over).
- De andere uitgaan van het t-stuk wil ik verbinden met de nieuwe keukenkraan
- De inkomende koud water leiding wil ik ook middels dezelfde multi-fit – knel koppeling laten overgaan in een 16mm multi-fit leiding
- Beide leidingen wil ik door de vloer laten lopen (infrezen) zodat deze ook uit zicht zijn (en de nieuwe mengkraan bevind zich in het werkblad en niet onder de boiler).

Twee vragen waar ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen;

1. Is mijn leiding plan zo goed? Logisch? Überhaupt mogelijk?

2. Hoe kan ik de mult-fit leidingen aansluiten op de bestaande leidingen?

- De leidingen in de keuken heb ik gemeten, koud: rond 15.8 mm (met verf), warm rond 12.6 mm (met verf)

- Dezelfde leidingen boven het verlaagde plafond, koud: 18.9, warm 15.85

- Het gekke is dat het lijkt alsof deze leidingen in de keuken de muur in verdwijnen en aan de andere kant een grotere diameter hebben?

- De koud water leiding in de keuken is al eens (vorige bewoner) onderbroken voor de vaatwasser, hier is een 15mm koperen leiding op aangesloten.

Zie ook de foto’s hieronder (aansluiting vaatwasser, plattegrond met huidige en nieuwe locatie boiler, leidingen in keuken en dezelfde leidingen boven het verlaagde plafond).







Met vriendelijke groet,

Tom
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu