Vraag over kamrail en aansluitblokjes

Mark1986

  • #1
Vorig jaar heb ik twee nieuwe groepenkasten laten plaatsen. Nu wil ik er een kookgroep(aardlekautomaat) bij plaatsen.

Naar mijn idee kan ik dat doen door de draden vanaf de hoofdschakelaar te bevestigen aan de aansluitblokjes onderin de kast en vanuit daar de bestaande aansluiting op de middelste ALS te maken en ook de nieuwe aansluiting op de aardlekautomaat. Is dit inderdaad de manier?



Daarnaast vroeg ik mij af of het normaal is dat de kamrail zo scheef onder de groepen zit. Volgens mij komt dit doordat de aangesloten draden op één van de groepen in de weg zit.
 

DerBart

  • #2
Hoi Mark,

Wat je voorstelt is inderdaad de manier. Ik zou als tip geven de huidige draden los te halen bij de hoofdschakelaar, niet onder de kamrails, en die in de aansluitblokjes te doen. Dan hoef je niet te rommelen onder je kamrails.
Extra aansluitdraden zijn te koop bij groothandels en op internet. Je kunt ze ook zelf maken met vd-draad en adereindhulzen. Tussen de hoofdschakelaar en aansluitblokjes heb je dikke 6 mm2 aansluitdraden nodig. Van de blokjes naar de kookgroep zou je ook met normale stugge 2,5 mm2 elektradraad kunnen werken. Bedraden met 6 mm2 en een kamrailsje vind ik als vakman wel mooier.
Wat je scheve kamrails betreft: ik denk dat het plastic afdekkapje van de kamrails iets verschoven is. Je kunt dit zelf terugduwen (als de spanning eraf is natuurlijk). Als dat niet helpt zit de kamrails misschien scheef vastgeschroefd.

Succes in ieder geval, en werk spanningsvrij!
 

Mark1986

  • #3
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie! De tip om de bestaande kabels in de ALS te laten zitten en nieuwe draden vanaf de hoofdschakelaar naar de aansluitblokjes te maken daar ga ik zeker wat mee doen :)

Alles zal met 6mm2 aansluitdraden gaan gebeuren :wink: Even vroeg ik mij af waar ik nog een kamrail nodig zou hebben, maar dat is natuurlijk om de kookgroep onderling te verbinden :)

Als ik dan toch de boel spanningsloos heb, dan zal ik ook proberen of het de afdekkapjes zijn die scheef zitten.
 

Mark1986

  • #4
Ik heb flexibele aansluitdraden met geperste uiteinden gehaald. Mogen die zo in de aansluitblokjes geklemd worden onder de schroef?
 

Maurice81

  • #5
Ja die mogen zo onder de schroeven. Succes
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu