Vraag over het lijmen van PVC binneriool afvoerbuizen

Herre

  • #1
Zonder al te veel ervaring met het lijmen van PVC buizen, maar met enig advies, ben ik met goede moed alle leidingen voor de afvoeren van onze badkamer aan het zagen geweest.

Alle nieuwe PVC pijpen gezaagd op lengte, ontbraamd, grote diameters (15 en 110 mm) afgevijld, geschuurd en droog in elkaar gezet. Tot zo ver alles goed. Ook het lijmen van de kleinere diameters ging goed. Bij het eerste 125 mm T-stuk ging het mis :cry: en kwam het T stuk onvoldoende ver in de buis. Zo'n 1 cm van de stootrand.

Nu zijn mijn vragen:
  1. Wat is de juiste werkwijze mbt het lijmen van nieuwe PVC buizen. Ik heb het volgende gehoord:
    • Na het op maat zagen, de randen ontbramen, het lijmkontaktgedeelte schuren en na eendoek erover heen gehaald te hebben lijmen.
    • Gelijk als a) maar dan met een schuine kant afvijlen aan het einde van de buizen en
    • Gelijk als b) maar dan voor het lijmen ook nog een ontvettingsmiddel gebruiken. het PVC wordt weker / wordt ten dele opgelost.
  2. Ik vraag me af of het misgaan bij mij met het eerste stuk kwam door dat ik werkwijze d) aanhield (kost te veel tijd + opzwellen van het PVC door het ontvettingsmiddel) en mogelijk ook omdat het T stuk al moeilijk droog en met hulp van rubberen hamer en lat tot de stootrand kwam.
    Alhoewel snelgewerkt en met een 3cm brede platte varkensharen kwast was ik waarschijnlijk toch te laat.
  3. Om wat tijd te winnen denk ik dat bij het lijmen van grotere diameters het beter zal zijn om geen ontvettingsmiddel te gebruiken. Het PVC zwelt dan niet op voordat er lijm op de oppervlakten wordt gedaan. In het lijm zit tenslotte ook al dat PVC oplosmiddel.
  4. De 1 cm ruimte tussen de stootrand en het einde van het T stuk is voor mij een ergernis en ik ga zeker een nieuw T stuk en een nieuw stuk PVC pijp kopen om deze opnieuw te lijmen. Toch zou ik graag willen weten of er bij het forum mensen zijn die het gevolg weten indien je toch zo'n koppelstuk gebruikt. Kans op verstopping doordat dat 1 cm. (kanaaltje) verlaging toiletpapier tegen houdt of zo?
Graag hoor ik opinies, advies.

:cry:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Om te beginnen met punt 4: door de verlaging onstaat geen verstopping.

Ontvettingsmiddel is bij gebruik onder de vloer niet nodig, mijn ervaring is dat het alleen bij kritische toepassingen nodig is.

Door het schuren wordt de pijp ook ruw en schuift minder gemakkelijk in elkaar, gebruik voor het schuren staalwol o.i.d. dat geeft een wat minder ruw oppervlak.

De schuine kanten aanvijlen is niet persé noodzakelijk maar zorgt er wel voor dat de lijm beter verdeeld wordt.

Krijgt u op een of andere manier te maken met vettigheid op de pijp gebruik dan iets wasbenzine op een lap en veeg hier de pijp mee af.

Succes.
 

Herre

  • #3
Bedankt Jan. Ik zal de volgende mof/pijp verlijming zonder ontvettingsmiddel gebruiken. Gezien de ervaring was ik dat trouwens al van plan.
De al geschuurde stukken die moeilijk over de pijp te schuiven zijn zal ik nog eens naschuren met staalwol om een fijner/gladder oppervlak te verkrijgen.

Zal zeker, voordat ik een volgend 125 mm stuk ga lijmen, zorg dragen dat die makkelijker, zonder te veel vertraging, tot de stootrand te schuiven is. Zodra je de hamer en lat erbij moet pakken (lag klaar naast me) ben je eigenlijk al te laat. Was geen beweging meer in te krijgen. Dit was wel met "hulp" of beter gezegd "tegenwerking" van het onvettingsmiddel. Je ziet de PVC meteen zachter en dikker worden na het gebruik van dit middel.

Zo ver ik weet zit er een oplosmiddel in de PVC lijm waardoor daar waar lijm gesmeerd is en wel zeer snel de bovenlaag van de 2 wanddelen (koppelstuk en pijp) een geheel vormen na het lijmen. Misschien wel goed voor kritische toepassingen, b.v. hoge druk leidingen?

Dus ik zit nog met de vraag of schuren, daar waar gelijmd wordt, bij nieuwe PVC pijpen/stukken werkelijk noodzakelijk is? :?: Ik kan me voorstellen dat er dan meer lijm in de fijne schuurkanalen komt maar aan de ander kant lost die lijm de bovenlaag op van de PVC dus 'so what'
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het (licht) opschuren van de pijp is bedoeld om de harde perslaag van de buis te beschadigen waardoor de lijm beter reageert met het pvc en de verbinding dus sterker wordt.
 

Herre

  • #5
OK, en natuurlijk.... Logisch
Bedankt voor het antwoord.
 

Hoezithet

  • #6
Als je ontvet dan heel licht met een doek/lap (het moet dus wel vet zijn) wacht dan 15 min. totdat je gaat lijmen. Het ontvettingsmiddel lijkt snel vervlogen te zijn, maar doet ontzichtbaar nog zijn werk en kan mogelijk nadelig werken voor de lijmaktie daarna.
 

Leandres

  • #7
Herre schreef:
Zal zeker, voordat ik een volgend 125 mm stuk ga lijmen, zorg dragen dat die makkelijker, zonder te veel vertraging, tot de stootrand te schuiven is. Zodra je de hamer en lat erbij moet pakken (lag klaar naast me) ben je eigenlijk al te laat. Was geen beweging meer in te krijgen.
Wanneer je de te verlijmen delen beide met lijm in smeert glijden de delen ook veel makkelijker over elkaar heen. Dit kan voor komen dat je naar een hamer moet grijpen om de boel aan te tikken.
 

Bernhard

  • #8
Hallo there,
Bij het lijmen van pvc-verbindingen is de toplaag nodig om een sterke verbinding te verkrijgen.
Het is dus niet juist de toplaag af te schuren.
Wel reinigen ontvetten.

Doei Bernhard.
 

Cor Klus

  • #9
Lang leve de fabrikanten, er komt steeds meer info online:
Van de site van een van die fabrikanten:

Maken van een goede PVC-lijmverbinding
• Buiseinde en binnenzijde mofeinde behandelen met PVC-reiniger op schone doek of crêpepapier.
Wacht tot de reiniger verdampt is.
• Eventuele optredende condens verwijderen. Als veel condens optreedt weer met reiniger behandelen.
• Breng de lijm egaal aan: eerst rondom, dan afstrijken in lengterichting.
Lijm in het mofeind dun aanbrengen, op het spieëind royaal. Zeker bij warm weer moet snel gewerkt worden om uitdrogen van de lijm te voorkomen.
• Schuif de verbinding recht in elkaar. Alleens tijdens of direct na het inschuiven mag de verbinding iets (max. 1/8 slag) gedraaid worden.
• Verwijder de overtollige lijm.
• Laat de verbinding aandrogen (tijd afhankelijk van passing, gebruik reiniger, soort lijm, temperatuur)

Zie ook deze link (pagina offline) vanaf 13.2.1 voor meer info (o.a. over manchet verbindingen, PE-verbindingen en het principe van "lijmen" van PVC).

PVC schuren is dus niet echt nodig en ontvetten is goed (met het juiste middel), maar goed laten verdampen want het PVC zwelt inderdaad op.

E.e.a. overigens uit eigen ervaring.

Ik gebruik voor PVC 110 en 125 trouwens alleen manchet verbindingen, dat gedoe met het snelle drogen van de lijm geeft bij die afmetingen alleen maar ellende en verkeerd gelijmd is zo een tiental euro's in de prullebak!
 

Herre

  • #10
Met Bernhard's antwoord om niet te schuren wordt ik toch weer op een andere been gezet. Toch is dit juist, dus schuren, wel het enige consistente wat ik hoor van andere opineis die ik gehoord heb. Je gaat je dan toch afvragen hoe het dan werkelijk zit als doe het zelver en niet als loodgieter/technisch installateur.

VRAAG: Een belangrijke vraag voor mij is of ik nu een nieuw stuk 125 mm binnenriool afvoerpijp en T stuk 125/50/125 moet halen omdat ik met het lijmen niet de stootrand heb gehaald en nu een opening / verdieping heb tot de stootrand van zo'n 1-1,5 cm. De verlijming van de 2 stukken is prima maar belangrijker is dat wanneer ik niet vernieuw en dit zo laat of dit op den duur tot problemen als verstoppig kan leiden. Lijkt mij persoonlijk niet maar ik hoor graag toch opinies, ervaringen van het forum.
 

Cor Klus

  • #11
Zou er voor mij aan liggen of je er ooit nog bij kan als de verbinding niet goed dicht blijkt te zijn.

Ik ben zelf een pietje precies en doe iets liever opnieuw en goed dan dat ik later vanalles moet slopen om het alsnog in orde te brengen.
 

Bernhard

  • #12
Het afschuren van de toplaag van pvc-buizen mag niet.
Deze toplaag wordt door het oplosmiddel in de lijm opgelost en na uitharding vloeien beide oppervlakken ineen.
Een ander nadeel is het stroef in elkaar schuiven van buis en hulpstukken.
Voor het uitlijnen van de hulpstukken en buis gebruik een stuk buis van ca. 50cm. Hiermee kan je snel de goede positie bepalen.

Laat de lijm het werk doen en de afvoer de restjes.

groetjes Bernhard.
 

Herre

  • #13
Lijmen - consternatie alom, de een zegt niet schurenen vanwege de opperhuid van het PVC, Jan zegt juist wel lijmen en met het reingen is hetzelfde gesteld wel/niet reiniger (kan als alternatief ook thinner gebruikt worden , dit volgens Dyka) gebruiken. Ik hoor ook dat reiniger niet gebruikt hoeft te worden indien het PVC materiaal nieuw is en dat 't niet nodig is als de te gebruiken leiding geen druksysteem is..... Ik zal de voorschriften op die site maar eens gaan lezen.

Uitlijnen - vind ik inderdaad moeilijk gezien de kleine stukjes 125 mm pijp (paar cm zichtbaar pijp tussen 2 van deze T stukken!) t.o.v. de 4 T stukken (afvoeren bad + wastafels).
Kunt u uw methode iets meer omschrijven het uitlijnen met een 50 cm buis.

Mijn idee om alles op hetzelfde niveau te krijgen:
zelf heb ik een plank gemaakt met een kleine houten rand en was daar van plan om daar de 4 gemarkeerde T stukken + 125 mm pijpen op te leggen. Dan stuk voor stuk lijmen waarbij je de T stuk over de plank schuift in de pijp. Dan zullen alle gelijmde T stukken op hetzelfde niveau zijn want lager dan de plank kunen ze niet zijn.

Hoger ook niet tenzij je tijdens het lijmen de T stukken optilt van de plank. Het geheel na het lijmen laten liggen en daarna als een geheel (4 T stukken+ pijp = 1,25 m) verbinden met de toiletafvoer T stuk(pijp+Tstuk = 1m.). Dat is dan één geheel dus één pijp met T stukken (afvoeren bad + toiletten). Dan dit geheel met 4 T stukken op die lange plank legen met rand en de nog overblijvende losse 125 mm pijp droog een stukje steken in de laatste wastafel T stuk en het andere eind lijmen in het toilet T stuk (zelfde procedure = weer schuivend over de plank lijmend in elkaar steken).

Als laatste de andere einde van de pijp 125 mm aan de laatste T stuk van de wastafel afvoer lijmen. Nu heb je in mijn geval een 2,25 meter lange centrale binnenriolering afvoer pijp met de benodigde T stukken die in de kruipruimte aan de binnekomende afvoer met de 125 mm bocht met rubberen manchet gestoken kan worden. Voordeel van deze koppeling met die 125 mm 45 graden bocht met manchet is dat je nog het starre gelijmde gedeelte (T stukken bad, 3 wastafels en toilet) nog door middel van deze bocht kan een beetje kan bewegen.

In de toekomst denk ik dat ik alleen maar T stukken ga gebruiken met manchetten. Zie ook reactie Cor Klus
Cor Klus - bedankt, dat wist ik niet dat je eerst de reiniger moest laten verdampen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Er zijn inmiddels zoveel lezingen over hoe het moet dat (bijna) iedereen de klu(t)s kwijtraakt, ook zijn er reacties bij waarvan ik denk dat men geen ervaring heeft.

De vragensteller wordt nu al voor de tweede keer uitgebreid de kans gegeven tips te ontvangen, wanneer hij er nu nog niet uitkomt rest er maar een middel, naar de vakman.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu