Vraag aantal groepen nieuwbouw

Danielle12345

  • #1
Hoi allen,

We zitten in het keuzeproces voor een nieuwbouwwoning. Daar hoort ook de keuze voor de meterkast inrichting bij.

Standaard is de meterkast voorzien van 7 elektragroepen (volgens de aannemer):
3 elektragroepen voor het algemeen gebruik
1 elektragroep t.b.v. de wasmachine
1 elektra groep t.b.v de mechanische ventilatie
1 elektra groep t.b.v. oven/combimagnetron
1 elektra groep t.b.v. kookplaat

>> als 'extra's hebben we een droger (zolder) en vaatwasser (keuken).

Vraag is nu of we de elektriciteitskast moeten uitbreiden (vraagt aannemer circa 500 euro voor) met een extra aardlekschakelaar, of dat we iets kunnen combineren waardoor het toch op 8 groepen kan.

Wie o wie kan ons verder helpen?
 

Elektrosjonnie

  • #2
Als je toevallig nieuwe energiezuinige wasmachine en droger hebt kun je ze misschien combineren, uiteraard afhankelijk van totaalvermogen. En wat voor soort mechanische ventilatie wordt er toegepast dat deze een afzonderlijke eindgroep nodig heeft?
 

Quote master

  • #3
Misschien eentje met koeling icm. type D.

Eis dat je een 3-fase meterkast krijgt. Meerkosten voor aannemer zijn 5 euro. 500 euro voor een extra aardlekschakelaar is bespottelijk.

Ook geen enkelfase kookgroep doen.
 

Danielle12345

  • #4
Bedankt voor jullie reacties!
- Droger en wasmachine komen samen uit op 3700 watt, dus dat is aan de hoge kant
- Aannemer geeft het volgende aan: 'De groep t.b.v. de inductiekookplaat wordt opgehoogd naar een 3-fasen aansluiting'. Maar geen idee of dit dan gelijk voor de hele kast geldt.
- Mechanische ventilatie heb ik geen specifiek model, maar alles wat ik online kan vinden produceert max 100 watt. Deze zou dus denk ik zo ergens bij kunnen worden geplaatst.
- We hebben daarnaast standaard inductie, 5 zonnepanelen en een warmtepomp. Maar die zie ik dan weer nergens terugkomen bij de groepen, dus ook dat is nog even een vraagteken
 

Quote master

  • #5
Als er een 3-fase groep voor koken is, is er automatisch ook een 3-fase kast.

Bij <9 groepen knoeien ze echter vaak twee vierpolige aardlekschakelaars er in, tegen het advies van de NEN 1010 in.

Meerprijs voor een kast volledig met aardlekautomaten is qua materiaal heel gering, maar de bouwsector wil voor alles wat boven het wettelijk afgedwongen minimum komt de hoofdprijs...

Als je dan dus een standaard 24 DIN kast krijgt met 8 groepen (waarvan 1 driefase) met twee 4-polige aardlekschakelaars zit de kast direct helemaal vol (23/24)

Zonder meerprijs prakken ze vaak een enkelfase kookgroep er in, wat al helemaal niet normconform is met een 3x25A aansluiting. Maar belangrijkste zijn het hebben van die 3*25 aansluiting en loze leidingen. Al het andere kan achteraf ook nog wel tegen normale prijzen of DHZ.
 

Danielle12345

  • #6
We hebben inmiddels weer andere info gehad, volgens mij snapt de kopersbegeleiding er ook weinig van...

- Niet de mechanische ventilatie zit op een aparte groep, maar de warmtepomp.
- De inductiekookplaat zit op 1 groep, wanneer de de aansluitwaarde boven de 7000W uitkomt is mijn advies de aansluiting te verhogen naar een 3-fase aansluiting.
- De omvormer van de zonnepanelen zitten op een aparte groep buiten de genoemde aansluitingen in de meterkast.

De enige optie die ze ons nu bieden is een extra aardlekschakelaar a 500 euro, zodat we meer groepen kunnen aansluiten. Is dit slim om toch via de aannemer te regelen nu direct?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
500 euro voor alleen een extra aardlek is bijna diefstal ik hoop maar dat jij of je contactpersoon dat niet niet goed heeft begrepen.
(een complete afgemonteerde groepenkast met 12 goepen heb je voor de helft)

Als het echt alleen die aardlek is kan je dat beter zelf (laten) doen

Wat je de aannemer wel mee moet laten nemen zijn loze leidingen om het elektra daar te krijgen waar je het nodig hebt.
eigenlijk ga ik er vanuit dat die werkzaamheden ook in die 500 euro zitten

ik zou nieuwbouw voor zoveel mogelijk groepen gaan.
qua extra materiaal zijn de kosten minimaal
vanzelfsprekend moet er ook een aparte groep naar je klushok
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu