Voorzetwand gipsblokken

Jisodi

  • #1
Ik ben van plan om ivm geluidsisolatie een voorzetwand van gipsblokken te maken (zie apart topic) maar heb nog wat constructieve vragen.

In totaal gaat het om een wand van 11.5 meter lang bij 2.50 hoog. De vloer is ruw. Hierop wil ik een kunststof profiel plaatsen waarin ik dan koud, met de kopse kanten verlijmd, de 1e rij blokken plaats. Hoe krijg ik echter het profiel het beste waterpas? Het hoogteverschil tussen de voor en achterkant van het huis is namelijk fors, zo'n 9 cm.

Op de website van de fabrikanten staan verschillende manieren om de blokken aan de bestaande wanden te bevestigen (stijf, flexibel etc), maar wanneer pas je welke constructie toe?

Moet ik ook nog met ankers werken in het bovenliggende balken plafond? Ik zou niet graag hebben dat de hele muur naar voren komt zetten. Hoe lang mag een wand zijn voordat deze verstevigd dient te worden dmv bv. een kolom?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De onderste blokken met een zaag waterpas zagen en dan de wand verder opbouwen.
Tussen het plafond kunt u latten op de balken schroeven die de gipsblokken opsluiten aan beide kanten.
Wat de lengte betreft heb ik geen idee, is vast te vinden op de site van de fabrikant.
 

Jisodi

  • #3
Jan, bedankt voor je antwoord. Dat zagen had ik nog niet aan gedacht. Hoe zorg ik dat de blokken recht blijven, m.a.w. dat de zaagsnede netjes recht is? Ben bang dat de muur anders naar voor of achterover helt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zo haaks mogelijk zagen en het verschil opvangen met de eerste laag lijm.
 

Michiel_H

  • #5
Om de eerste rij precies goed te krijgen kun je deze het beste in de specie stellen. Onder de specie leg ik altijd een strookje DPC-folie. Dat werkt dan hetzelfde als het kunsstof profiel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu