Voorzetwand badkamer Metalstud of hout?

Lktromp

  • #1
Beste medeklussers,

ik ben bezig met het renoveren van de aanbouw van mijn huis. In deze aanbouw komen een bijkeuken en tweede badkamer. Omdat het een oud huis is (1915) heb ik alleen enkele (buiten)muren. Verder is eea. niet al te groot, badkamer is 6 m2, bijkeuken is 6 m2. Ik wil nu voorzetwanden gaan plaatsen om de aanbouw te isoleren en om een goede stabiele basis voor de tegels te hebben. Omdat ik graag wil isoleren zonder al te veel ruimte kwijt te raken kan ik dus geen cellenbeton toepassen, maar worden het of houten of metalstud wandjes met 7cm steenwol erin.

Ik heb eerder metal-stud toegepast voor een wand, waarbij ik erg veel problemen had om het stevig te krijgen. Officieel mag je de C-profielen boven en onder niet vastzetten aan de liggers, maar om überhaupt voldoende stevigheid te krijgen heb ik dit wel moeten doen. Het gaat daarbij met name om stevigheid "naar achteren", dus als je tegen de muur duwt. De muur in kwestie is gewoon behangen, dus een beetje speling is daar niet zo'n probleem. Nu ik de voorzetwanden ga tegelen wil ik dit natuurlijk niet hebben. Ik weet dat metal-stud wanden wel erg stevig kunnen zijn, is er iemand die een idee heeft wat er mis gegaan kan zijn?

Voor de bijkeuken en badkamer heb ik het volgende plan:
- Liggers en staanders aanbrengen (om de 30 cm een staander)
- Dampdoorlatende folie aanbrengen (aan de koude zijde van de voorzetwand)
- Isolatie plaatsen (rockwool platen)
- Elektra en waterleiding (kunststof, flexibel) plaatsen
- Multiplex (Watervast) op de staanders schroeven
- Watervast gipsplaat op de multiplex schroeven
- Afwerken (stucken, kimband, tegelen)

Ik heb de volgende vragen:
- Is dit een goed plan, of zijn er nog zaken die beter kunnen?
- Metalstud of hout? En welke maat?
- Hoe krijg je voldoende stabiliteit in de diepterichting?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Metal stut wordt vooral stevig door de beplating. Je kan ook bij een voorzetwand er aan de andere kant beplating opzetten, je maakt het gewoon met voldoende speling rondom (1cm) op de grond, en plaatst het in één keer. Zo maak ik mijn hsb wandjes altijd, is veel makkelijker en sneller.
 

Leensen

  • #3
Ik heb toevallig vanmorgen iemand van een grote fabrikant aan de telefoon gehad i.v.m. soortgelijke vragen. De reden dat je de staanders niet mag vastschroeven aan de liggers heeft te maken met het doorbuigen van het plafond. Overigens mag je de beplating vervolgens wel weer vastschroeven aan de liggers, zo lang het de staanders maar niet overlapt. Helemaal begrijpen die ik dat niet, maar goed.

Misschien andere beplating gaan gebruiken. Ik ga zelf niet meer werken met de groene platen, maar de blauwe variant. Deze zijn veel harder dan de groene platen en nauwelijks duurder.
Ik was van plan om de staanders om de 60cm te plaatsen en een dubbele beplating (2 x 12,5) toe te passen, maar dat vond de adviseur overbodig. Hij adviseerde staanders om de 30cm en enkele beplating. Zou voldoende moeten zijn voor tegelwerk.
 

Lktromp

  • #4
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben bang dat als ik de wand op de grond maak en dan overeind zet, dat ik dan de dakbalken uit de muur druk, eea ook een beetje afhankelijk van de dikte van de muur. Als je de wand recht overeind zet dan heb je qua hoogte evenveel ruimte nodig als de diagonaal van de doorsnede van de muur. Dat is voor mij dus geen optie.

Ik snap het principe van alleen vastzetten aan de staanders, de staanders kunnen dan in verticale richting iets uitzetten en krimpen, zonder dat er mechanische stress op de staanders komt. Een stevigere beplating zal inderdaad waarschijnlijk het meeste doen voor de stevigheid. Vandaar mijn plan om eerst een laag watervast multiplex of spaanplaat toe te passen.

Zijn er mensen die dit met succes toegepast hebben?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu