Voorbereiding plaatsen keuken

Snixmusic

  • #1
Hallo.
Over een maand komt onze nieuwe keuken. Hij wordt geplaatst, maar we moeten zelf zorgdragen voor de goede elektra en waterleidingen en dergelijke. Net de oude keuken verwijderd en eigenlijk moet de muur waar de kastjes tegenaan komen gestucd worden. Maar ik vraag me af of daar niet gewoon een wandje voor kan waar de leidingen achter lopen. En waar je die kastjes ook aan kan hangen. Bestaat dat? Is dat wat? Of toch maar gewoon (laten) stucen?
 

Toon

  • #2
Dat kan, als je maar zorgt dat iig waar wat gemonteerd moet worden, vooral dus de bovenkastjes, dat daar genoeg vlees zit om wat vast te zetten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De leidingen kunnen vrijwel altijd achter of onder de kastjes door lopen, een voorzetwand lijkt wel mooi maar heeft zo z'n nadelen zoals Toon al schrijft.
Ietsjes verkeerd meten en de schroeven van de bovenkastjes komen in het luchtledige te hangen.
Bovendien is stucen sneller te doen dan een voorzetwand maken, ook is tegelen op stuc in een keuken beter dan een voorzetwand i.v.m. vocht.
Qua prijs zal het niet veel uitmaken want hout voor het frame is schrikbarend duur.

Stucen is ook zelf te doen met een beetje handigheid op het forum is het al vaker beschreven, superglad hoeft het niet te zijn want met de tegellijm is e.e.a. nog te corrigeren.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als de keuken al ingemeten is kan je nu geen voorzetwand meer plaatsen.

Of is het gewoon een recht blokje?
 

Snixmusic

  • #5
Het is een recht blok, maar ik denk ook dat een voorzetwand teveel ruimte gaat kosten. Het wordt gewoon stucen. Dank voor de tips allemaal.
 

Mderking

  • #6
Meestal zou de keukenleverancier een tekening gemaakt hebben met alle aansluit punten.

Even belangrijk om te onthouden:
1) Elektra, water, gas en afvoer aansluitingen moet je nogsteeds bij kunnen na plaatsing van de apparatuur.
2) Gas moet snel bereikbaar zijn om af te sluiten.

Dit betekend dat je de aansluitingen in het kastje ernaas, onder of boven het apparaat moet hebben.

immers, als je koelkast stuk is, moet je die niet eerst willen uitbouwen om dan pas de stekker eruit te kunnen halen ;-)

Bij mij zit de gas in het kastje rechts van de kookplaat, boven in.
Mijn vaatwasser staat links van de gootsteen, water en afvoer zitten in het zelfde kastje als de gootsteen.

Ik heb een koel.vries combinatie, de stekker zit onder de kast
Over en magnetron zitten boven elkaar, stekkers voor beide zitten in het kastje nog onder deze magnetron en oven.

elektra voor de afzuigkap zit achter de rooktunnel zelf, uit het zicht (design kap).

veel plezier met je keuken.
 

Snixmusic

  • #7
Erg bedankt voor de reacties en tips. Handig om te weten allemaal.
We hebben besloten de muur achter de kastjes te gaan stucen. We vragen ons alleen af of dat nodig is, daar er toch kastjes tegenaan komen en op er zo ook ruimte blijft voor leidingwerk... En het scheelt veel stucwerk (lees: geld). Alleen het gedeelte tussen de bovenkastjes en het aanrechtblad hoeft dan maar gestucd (hoe schrijf je dat eigenlijk??)te worden.
Is dat een goed idee?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Achter de bovenkastjes dient het wel vlak gestuced te worden, u wilt de kastjes toch wel netjes recht hebben hangen.

Achter het onderblok is het niet nodig.
 

Snixmusic

  • #9
Ja, het moet wel recht. Maar de muur is aardig recht en met wat houten balken daar tegenaan kun je toch ook netjes recht werken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dus toch een soort voorzetwand ?
 

Snixmusic

  • #11
Nee, geen voorzetwand. Gewoon een dikke lat aan de muur waar je de kastjes aan ophangt.
 

Toon

  • #12
Dan heb je denk ik een probleem, aan de onderkant van de kastjes moet dan zo'n zelfde lat komen. Van de zijkant gezien hangen je kastjes dan van de muur af.
 

Snixmusic

  • #13
Dat begrijp ik...
:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu