Voorbereiding gietvloer

Peertje

  • #1
Hoi,

Dit is mijn tweede vraag hier.
Ik heb een vloer (gedeeltelijk beton/granito/zandcement) voorbereid om af te werken met een epoxycoating. Dit d.m.v. van een egalisatiemortel van een bekend merk.

Dus eerst primer, dan de egalisate. Nu valt het resultaat een beetje tegen, wel redelijk vlak maar niet geheel glad. Weet iemand zo of je in zijn algemeenheid dit soort producten ook in twee lagen aan mag brengen, dus eventueel weer primeren en dan weer een nieuwe laag egalisatie?

Bedankt alvast
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat is niet nodig, u kunt de laag gewoon schuren.
Een egalisatie middel is overigens niet de meest ideale ondergrond voor een coating, het materiaal is niet erg hard.
 

Neseliboy

  • #3
Je kan makkelijk coating over egaline smeren, geen probleem. Je moet wel goed schuren, maar wel goed schuren met geduld.

Dan wordt de egaline ook hard genoeg. Eigenlijk als je egaliseert moet je ook gelijk prikken met de prikrol dan word het vlak en ontlucht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Neseliboy schreef:
Dan wordt de egaline ook hard genoeg.
Nog nooit gehoord dat een materiaal harder wordt van schuren, is dat de nieuwste soort egaline ?
 

Peertje

  • #5
Is geen egaline, dat werd mij door de leverancier van de coating afgeraden, dat zou zg verbrossen en gaan kruimelen etc.

Dit product is vezelversterkt en zou volgens de fabrikant en volgens de fabrikant van de coating moeten werken. Dus daar vertrouw ik maar op. Alhoewel ik ook zoiets heb van eerst zien dan geloven, tijd zal het leren.

Heb ondertussen geinformeerd bij de fabrikant van de mortel, een tweede laag is aan te brengen over de eerste. Ondertussen ook gedaan en het is nu goed genoeg. De eerste laag had nog kamstrepen, had iets te veel verwacht van het vloeiend vermogen van het goedje. Nu tweede laag beter afgespaand.

Schuren doe ik niet meer, ben al een hele dag bezig geweest met een betonschuurmachine. Morgen de coating erop.

Ook al was mijn probleem al opgelost, dacht laat nog even de uitkomst weten.
Kunnen anderen weer hun voordeel mee doen.
Ik ben geholpen en zou denken dat het topic dicht kan, bedankt voor het meedenken !
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Bedankt voor de melding en succes met de coating.
 

Neseliboy

  • #7
Als je egaliseert moet je ook gelijk prikken met de prikrol dan zie je geen kamstrepen.


Als je egaline schuurt met fijn schuurpapier dan word het hard en glad maar wel de goede schuurmachine gebruiken. Ik doe dit bijna elke dag.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Hoe komt het dat egaline harder wordt door te schuren ?
 

Peertje

  • #9
Heb wel een interessante discussie gestart. Wordt egaline hard door schuren? Klinkt onwaarschijnlijk maar ben ook benieuwd naar het hoe en waarom.

Valt me wel op dat de term egaline veelal gebruikt wordt als soortnaam, zoals aspirine. Wel verwarrend daar er veel soorten egalisatie bestaan met allerlei verschillende eigenschappen.

Ik denk dat het daardoor niet mogelijk is ze alle over 1 kam te scheren als het gaat om toepassing.
 

Neseliboy

  • #10
:) Je hebt natuurlijk soorten egaline. Egaline voor anedryt vloer krijg je niet hard natuurlijk maar je hebt ook egaline soort die hard wordt met schuren. (schonox OP ) die wordt wel hard met schuren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Hoe kan dat dan was de vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu