Voegspecie samenstelling

Kyandio

  • #1
Ik zou graag mijn gevelstenen wat beter willen doen uitkomen en daarvoor zou ik graag opnieuw voegen. Ik zou echter graag witte voegen willen.

Weet iemand waarmee ik die voegmortel moet samenstellen om het witte resultaat te bekomen? Het zou een resultaat moeten zijn zoals onderstaande.

Alvast bedankt



Greetz andy

ps : ik zoek ook nog zo een muuranker zoals bovenaan (de gebogen)

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bij een bouwmaterialenhandel zijn allerlei kleuren pigment te koop, die kan door de mortel gemengd worden.
 

Chathanky

  • #3
Als je van plan bent zelf voegspecie aan te maken kan dit door de samenstelling van de specie aan te passen.

Gebroken wit: 4 delen zilverzand, 2 kalk en 1 cement.
Wit ------------: 2 zilverzand, 1/2 kalk en 1/2 wittecement.
Lichtgrijs------: 1 cement, 2 zilverzand en 1/2 kalk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zilverzand is absoluut niet goed voor voegspecie, gebruik voegenzand.
Kalk is ook minder geschikt vanwege de hoge vochtopname.

Hier staat alle info die u nodig hebt behalve de kleur. pagina niet gevonden
 

Chathanky

  • #5
:shock: Toch wel vreemd dan, ik denk niet dat Het koninklijk verbond Van Nederlandse Baksteenfabrikanten zomaar iets op papier zetten.

Het is ook geen oude publicatie 01-07-2004.

De keuze van zelf maken of kant en klaar is natuurlijk een persoonlijke keuze, ik denk dat je ook eens na moet gaan wat er nu op zit om het zo goed mogelijk aan te laten sluiten, er staat mij ook iets bij dat bepaalde combinaties elkaar slecht verdragen (ooit eens wat gelezen).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Die link is niet een link naar de baksteenfabrikanten, zoek op samenstelling van voegmortels.

Hier staan ook de maten van de zandkorrelgrootte, die zijn heel wat grover dan zilverzand.
 

Chathanky

  • #7
Onder het kopje publicaties staan op deze site ook van de knb.

Zo te zien is er in de branche ook wel verschil van meningen. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu