Voegen van badkamervloer

Tomtom

  • #1
Hallo mensen,

Ik heb vorige week mijn badkamer getegeld en ga zaterdag voegen. Nu heb ik wel het goede spul en gereedschap (een soort spaan met een soort spons erop om het te verdelen & gewone spons om het weer af te nemen) maar ik zit nu met een vraag.

Misschien dat het heel dom is om te vragen maar als je je voegsel hebt aangemaakt en je moet het op je tegels doen hoe doe je dat (ik hoor nu mensen lachen).

Moeilijk uit te leggen zonder over te komen als een... Maar nog nooit gedaan. Op de verpakking staan namelijk smeer het dan in de voegen maar vul je je voegen door het over de hele vloer te smeren of niet.

Alvast bedankt
Tom
 

Espaan

  • #2
Inderdaad, je smeert het gewoon op de vloer zodanig dat je de voegen goed vult. Daarna met de rubberen spaan het overtollige weer van de tegel vegen (en de voeg natuurlijk niet leeg scheppen :wink: ). Dan laten drogen en aan het sponzen.
Die spaan met spons, bedoel je zoiets? Dit voegrubber is gemaakt om te voegen.



Het lijkt erop alsof je het hebt over een schuurbord . Die is bedoeld om een gestucte muur vlak te schuren.



Hier en hier zijn wat klusfolders specifiek over tegelen. En een stap voor stap beschrijving onder betegelen.

Succes en inderdaad beter even vragen dan achteraf balen.
 

Tomtom

  • #3
Nou het ziet er uit zoals de 2e foto enkel dan zit er een spons aan vast.

Maar jullie zeggen dat ik dus beter het voegsel over de vloer en in de voegen kan verdelen met die voegrubber.


Tom
 

Espaan

  • #4
Die is er wel voor gemaakt en het werkt wel fijn.

Ik denk dat je met een spons ook nog kans loopt dat het in de spons trekt en hard wordt en dan heb je harde stukjes in de voegen als je een stuk op weg bent. Dat zou zonde zijn.
 

Tomtom

  • #5
Nou lekker dan dat hij me dat meegeeft. Mazzel dat ik het hier dan nog een keer vraag. Bij de zaak gaf hij mij dit stuk gereedschap en een spons.

Dan ga ik toch maar zaterdag naar de bouwmarkt om zo`n rubber te halen. :?

Dank je wel

Tip en trucks altijd welkom trouwens
:D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Tomtom schreef;
Nou het ziet er uit zoals de 2e foto enkel dan zit er een spons aan vast.
Deze week er een professionele tegelzetter mee aan het werk gezien, zo gek is is het niet dat u dit meegekregen hebt.
 

Tomtom

  • #7
Dus die tegelzetter heeft het voegsel niet met een rubbere spaan verdeeld over de vloer maar met een platte spaan met een spons laag eronder zelfde model als de 2e foto boven in dit topic?

Groet
Tom
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ja.

Ik werk zelf liever met het eerder vermelde rubber, hiermee kun je het voegmiddel wat beter in de voeg wrijven naar mijn idee.
 

Espaan

  • #9
Nog een kleine toevoeging. In deze folder (pdf) van een van de grote merken voegmiddelen viel me op dat ze ook een spaan met spons (plaatje 2 :wink: ) gebruiken bij het voegen.

Ben het wel eens met jan dat zo'n rubber juist wel fijn werkt om het middel in de voegen te duwen. Zeker voor lastige hoekjes.
 

H@ns

  • #10
Dat rubber ding heet een voegspaan of voegspatel en gebruik je om de voeg te vullen.
Daarna, als het enigszins aangetrokken is ga je met een spons of een schuurspaan (van die 2e foto) de voegen nog eens inwassen en het overtollig voegsel van de tegels halen.
Dit herhaal je nog eens na weer even drogen en tenslotte poets je alle overgebleven sluier van de tegels met een schone droge doek.

Zo'n schuurspaan met spons werkt erg fijn omdat je in tegenstelling tot een (natuur)spons vlak op de tegels blijft en dus niet de voeg te veel indrukt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
De tegelzetter die ik bezig zag was met de schuurspaan aan het invoegen, nadeel van de schuurspaan vind ik het risico van beschadigingen in het glazuur, met strijklicht zijn die soms te zien.

Ik ben het met H@ns eens wat betreft het gemak van het nastrijken, het voegen die ik het liefst met een rubber. (hoe heet zo'n ding ook weer ?)
Toch gebruik ik graag de grote schuursponsen voor de horecakeuken die bij de groothandel te koop zijn, de achterkant ervan natuurlijk, ook lekker stevig en blijven ook vlak.
 

Tomtom

  • #12
Nou ik heb het gedaan en het is redelijk goed gegaan moet ik zeggen voor de eerste keer dat ik het doe...

Schrik wel van de rotzooi die ik maakte en me vriendin was er ook erg blij mee. :lol: Maar al met al met klein beetje angst is alles toch goed gekomen.

PS Ik heb toch maar een rubber gekocht bij de bouwmarkt voor 3 euro.

Heb ook iets van 3 keer m'n vloer moeten schoonmaken voordat ik alle vlekken kwijt was. Zal toch iets niet helemaal goed gedaan hebben. Maar goed, het zijn maar vlekken voor de rest is alles dankzij jullie goedgekomen.

Dank U allen
Tom
 

Espaan

  • #13
Mooi dat alles gelukt is.

Dat schoonmaken van de vloer in 3 keer komt me niet onbekend voor. Ik ben er thuis met het voegen van de vloer ook een aantal keren overheen geweest met de spons voor het schoon was.
 

Tomtom

  • #14
Gelukkig maar... bijna klaar nog even...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Dom van mij, ben vergeten te vermelden dat na één keer nat afnemen het heel goed werkt om de vloer te laten drogen en met droge doeken afnemen, hierna weer nat afnemen, dit scheelt de helft aan werk.

Sorry.
 

Tomtom

  • #16
Hoef je geen sorry te zeggen. Dankzij jullie heb ik het allemaal zelf kunnen doen.
Ik ben jullie allemaal zo verschrikkelijk dankbaar voor alle tips enzo.

Groeten
Tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu