Vochtwerende folie op houten vloer met vochtige kruipruimte?

Ome Henk

  • #1
Hallo lotgenoten,

Ik ben op het punt aangekomen laminaat te leggen op mijn bestaande houten vloer in de woonkamer.

Nu staat er regelmatig grondwater in mijn kruipruimte (wordt trouwens wel goed geventileerd), dus mijn vraag is:

Moet ik nu wel of geen dampfolie gebruiken?

Ik lees veel tegenstrijdige berichten over vocht tegen gaan met folie en verstikking van de houten vloer.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat wil de leverancier van het laminaat? Ik kan wel een hoop beweren maar als er poep aan de knikker is wat dan. De leverancier zal gelijk beweren zijn laminaat had volgens zijn voorschriften moeten worden aangebracht.
 

Ome Henk

  • #3
Ben ik met je eens, maar...

Heel eerlijk: ik heb mijn laminaat (welbewust) bij een zaak gekocht met mooie verkopers zonder know how. Ze stellen overigens het gebruik van folie bij houten vloer niet verplicht voor garantie.

Op het moment dat ik daar de vraag over de situatie stelde, kreeg ik twee glazige ogen met vervolgens het antwoord dat beide oplossing waarschijnlijk geen probleem op zou leveren.

Kortom, ik weet nog nix
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Laten ze dat van een houtenvloer zwart op wit zetten. Toch.

Wat vind je op de site van de leverancier?

Water in de kruipruimte, klinkt vreemd, het heeft geen invloed.
De lucht van je woning gaat van warm naar koud. Die warme lucht met een bepaalde hoeveelheid vocht zal ergens gaan condenseren. 4 parameters, die continu wisselen, zijn van invloed. Temperatuur en luchtvochtigheid binnen en die van buiten.
Zolang de temperatuur in de kruipruimte niet onder de 1 graad, zonder folie en 3 graad met folie zakt zal je geen probleem krijgen. Er vanuit gegaan dat de luchtvochtigheid in huis rond de 50% is.
 

Ome Henk

  • #5
Heb gister maar even een hygrometer aangeschaft en de resultaten zijn overweldigend.

Luchtvochtigheid in de kruipruimte zit rond de 70%, woonkamer rond 60. De winter temperatuur in de kruipruimte durf ik nog niet te voorspellen, maar met de ventilatie meegerekend zal het daar flink koud worden...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ja wat is dat flink koud. :lol:

Dat flink koud worden zal wel loslopen zoals gezegd warmte gaat naar koud. De vloer wordt warm gehouden door de temperatuur in de woning. Als jullie in de winter met blote voeten kunnen lopen zal de temperatuur van de vloer redelijk zijn.
Daarbij het aantal dagen dat het onder nul is zijn er maar een paar. Zodra de temperatuur omhoog gaat droogt het allemaal weer op.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Dampdichte ondervloer wordt eigenlijk door alle laminaatfabrikanten als eis gesteld. Enkel wanneer de houten vloer aan de onderzijde al dampdicht is afgewerkt, bijvoorbeeld in verband met aangebrachte isolatie, kan de dampdichte laag direct onder het laminaat achterwege blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu