Vochtproblemen via schoorsteen door spouwisolatie?

Nikao

  • #1
Ik ben bezig met de mogelijke aankoop van een woning en heb vandaag een aankoopkeuring laten doen.

Het gaat om een 2 onder 1 kap jaren 30 woning.

Nu heeft de woning vochtproblemen op de plek van de schoorsteen.
Deze is overigens aan de binnenzijde weggewerkt en is half naar buiten gebouwd.
De regenwater afvoer is onvoldoende, waardoor het water bij een (hoos)bui over de goot heenslaat.

Nu geeft de makelaar aan dat dit de oorzaak is van de vochtproblemen; het water slaat over de goten heen op de muur, en zoekt zich een weg door de muur naar de schoorsteen, waar het zowel naar binnen als naar buiten uitslaat. Toevoegen van een extra afvoer lost dit probleem op.

Degene die de keuring deed verklaarde echter dat dit maar een klein onderdeel van het probleem is. Het eigenlijke probleem is dat de spouwmuur geïsoleerd is (ingespoten, van die 'bolletjes') en dat de schoorsteen dit uiteraard niet is. Condensatie en regenwater kunnen niet weg uit de muur door gebrek aan ventilatie mogelijkheid, en zoeken zich een weg naar de schoorsteen..

Nu lees ik overal dat vochtproblemen door condensatie in een geïsoleerde spouwmuur te verwaarlozen is, en ik vraag me dan ook af in hoeverre de makelaar gelijk heeft en het probleem (voor het overgrote deel) opgelost zal zijn met die extra afvoer.

Mensen hier enig idee of wellicht ervaringen mee?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Op het forum geven we geen oordeel over wel of niet ter zake kundige deskundigen, dat is ook niet mogelijk omdat niemand de situatie ter plaatste kan beoordelen.

U kunt een andere deskundige bij inschakelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu