Vochtige muren / vloer / kruipruimte

J.ko

  • #1
Hallo,

Mijn schoonvader heeft een vochtprobleem in zijn jaren-30 huis. We worstelen een beetje met hoe dit nou het best op te lossen is.

De situatie is als volgt:
De vloer (begane grond) is van hout, daaronder zit een kruipruimte van ca. 30 cm hoogte. De kruipruimte is niet verhard, gewoon zand. Het is er erg vochtig. Het zand voelt nat en is beschimmeld. Er zit condens op de buitenmuur / fundering (in de kruipruimte dus) en de houten balken zijn vochtig (op enkele plekken zelfs aangetast).

Met een palenboor hebben we een gat in de grond geboord om te kijken hoe diep het grondwater zit. Dat staat op 40 centimeter onder de bovenkant van de kruipruimte. Op de bouwtekening hebben we gezien dat de fundering ongeveer 40 cm diep de grond in gaat.

Onze conclusies:
1) Door capilaire werking van het zand en verdamping, is er veel vocht in de kruipruimte. De ventilatie is OK overigens, het tocht onder de vloer.
2) De muur trekt vocht op omdat die met 'zijn voetjes' in het water staat. Die 'voetjes' (de fundering dus) bestaat uit normale, poreuze baksteen (niet van die extra harde stenen).

Mijn schoonvader heeft offerte van een bedrijf dat claimt dit allemaal op te lossen door de kruipruimte vol te pompen met schelpen. Ik twijfel daar echter aan, omdat je daarmee het door de fundering / muur optrekkend vocht niet blokkeert.

Mijn vragen:
- zijn onze conclusies juist / zinnig?
- wat kunnen we hier aan doen?

De aangetaste balken worden uiteraard gerepareerd (langs onderen, de vloer moet bij voorkeur in tact blijven). Daarna hoeft de kruipruimte niet meer toegankelijk te zijn.

Ik hoop op zinvolle tips. Alvast bedankt daarvoor!

Groet,
Jeroen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Even grofweg, de belangrijkste oorzaak is volgens mij, die woning is ontworpen in 1930. Een kachel in de woonkamer, nu totaal wordt verwarmd. De warmte van alle kamers op de begane grond gaat nu naar de kruipruimte. Meer vocht, meer ventileren.

Is je kruipruimte goed geventileerd?
Capillaire zou kunnen maar het opzuigen heeft ook zijn maximum. Hoe hoog dat is ten opzichte van het grondwater, geen idee.
De grondwaterstand zou ook verhoogd kunnen zijn!

Leg je iets op de bodem wat de kou van de grond isoleert gebeurt er al iets in die ruimte.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het is normaal dat er voor de fundering geen klinkers gebruikt zijn.
deze werden alleen gebruikt voor het tras- of cementraam meestal ca. 4 lagen onder en boven het maaiveld

als optrekkend vocht de oorzaak is zijn schelpen niet afdoende dan moet je de muren ook injecteren.
 

Emiel1

  • #4
Een kruipruimte van 30 cm is niet veel. Optrekkend vocht in muren komt veel voor bij oudere woningen, maar zolang het geen "bovendgrondse" problemen oplevert als schimmel, loslatend stucwerk etc valt er meestal mee te leven. Er zijn middelen voor (vochtscherm dmv oa injecteren, aanbrengen loodslabben etc..), maar die zijn vrij arbeidsintensief. Bodem bedekken met folie kan al helpen om vocht in kruipruimte te verminderen. En de ventilatie optimaliseren. Schelpen fungeren als een soort buffer, ze nemen het vocht snel op en staan het langzamer weer af. NB Er bestaan ook systemen waarbij (keramische ?) elementen in de buitenmuur aangebracht worden. Google op "vocht" en "elementen".
 

J.ko

  • #5
Dank voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp gaan schelpen alleen het probleem dus niet oplossen. Er zal ook een vochtwerende barrière in de muur moeten. Want het levert boven de vloer wel problemen op, zoals loslatend behang, lelijke plekken en (beperkt) schimmel.

Dan lijkt het mij het best om die vochtwerende laag (injectie waarschijnlijk) aan te brengen onder de vloer, zodat optrekkend vocht de balk-uiteinden niet meer kan bereiken. Of is dat niet zo'n probleem en kan injectie ook op plinthoogte boven de vloer?

Als die laag er dan inzit, kunnen er schelpen in. Is het een probleem om die tot de balklaag te leggen? Of is er dan te weinig vantilatie?
 

Bernhard

  • #6
Vocht, waterdamp, trekt van de warme kant naar de koude kant. Het vocht in huis heeft een hoge druk. Buiten is de druk laag. Het vocht in huis dringt door de constructie naar buiten. Bij koude plekken in de constructie zal het vocht op die plekken condenseren.
De beste remedie is de constructie aan de buitenkant te isoleren. Dus ook de fundering. Het komt vaak voor dat er een waterlekkage is van de hemelwaterafvoer of van de riolering. Dan wordt de constructie kouder en dan ontstaat er weer condens. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu