Vochtige buitenmuur verhelpen

St3f871

  • #1
Onlangs is ons huis opnieuw gevoegd en de stenen gereinigd. Hierdoor is nu ineens zichtbaar hoe vochtig de buitenmuren zijn op noord- en oostkant van het huis.

Nu lijkt het vochtprobleem toegenomen te zijn sinds de kruipruimte is geïsoleerd met PIR platen waarbij ook folie op de bodem van de kruipruimte is geplaatst. De hoeveelheid condens/vocht in de kruipruimte is sinds deze ingreep steeds - ondanks een afname - aanzienlijk.

Hierop hebben we extra open stootvoegen laten maken wat helaas niet mocht baten (we hebben een open spouw)

Ik vermoed dat het vochtprobleem in de kruipruimte zit.

Hieronder een schets van de kruipruimte.

op het plaatje is: noord = onder, oost = links, zuid = boven, west = rechts


De ruimte van 20m2 is een enkelsteen schuur met enkelsteens fundering zonder ventilatie. Deze is, ondanks de grondfolie, zeer vochtig. De ruimte staat in open verbinding met de rest van de kruipruimte (fundering met open spouw). Wanneer je door de doorgang in de kruipruimte van de ruimte van 20m2 naar 35m2 kruipt, dan kijk je zo de open spouw in. Mijn theorie is dat de vocht uit de garage door de open verbinding met de spouw naar noord/oost van het huis trekt. Is dit aannemlijk?

Hier verdere foto's van het vochtprobleem. Ook moet ik erbij vertellen dat de grond achter huis huis (zuiden) lager ligt (1,5 meter) dan het noorden. Zou dit ook nog het eea kunnen veroorzaken qua loop van grondwater?

Zelf nijg ik ook naar het plaatsen van verticale drainage (m.b.v. grondboor 1,5meter diep) i.c.m. grint

Ik hoop dat jullie mij wellicht ideeen/theorieen aan kunnen dragen om het probleem op te lossen.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Heb je gemeten dat het vocht in de kruipruimte aanzienlijk is.

Ik lees folie op de bodem van de kruipruimte en de PIR platen zijn tegen de onderzijde van de vloer gemaakt.

Die roostertjes, voor ventilatie van de spouw of ventileren die de kruipruimte?
 

St3f871

  • #3
Ohja, vergeten te benoemen. Op het plaatje van de kruipruimte zie je groene vierkantjes. Dit zijn ventilatiekokers die op de kruipruimte aansluiten - deze zie je op de foto van de buitenmuren als een zwart roostertje.

Het vochtgehalte heb ik gemeten met een simpel weerstation vochtmeter. Zit op 95% +-

En inderdaad de PIR platen aan de onderzijde van de vloer van de woning. De folie (t200) op de gond van de kruipruimte.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Let op dat je ook naar de luchtvochtigheid van buiten kijkt.

Ik heb zo een twee drie geen verklaring voor de plekken.

Waar ik aan denk, de soorten steen laten op hun eigenschappen vocht zien. Ik bedoel op tegels met glazuur zie je vocht zou in diezelfde ruimte de muur boven de tegels met gips zijn afgewerkt zie je geen vocht.
 

St3f871

  • #5
Ik zal komend weekend de fundering bloot leggen bij 1 van de ramen. Eens kijken hoe het metsel/voegwerk eruit ziet.

Heeft het nog zin om verticale drainage aan te leggen langs de fundering?
 

Bernhard

  • #6
Door het aanbrengen van de isolatie is de temperatuur in de kruipruimte lager geworden.
Bij een lagere temperatuur van de lucht en gelijk blijvende hoeveelheid waterdamp in de lucht zal de RV hoger worden.
Bij een natte fundering is de temperatuur van de stenen laag.
De afkoeling van natte stenen is zeer groot. De bovenliggende stenen worden daardoor ook extra afgekoeld en zo kruipt de grens voor condens steeds hoger.
Oplossing de fundering aan de buitenkant isoleren met bv glasfoam. De isolatie moet strak tegen de fundering worden aangebracht, zonder kieren. Verder aandacht op lekkages van riolering en hemelwaterafvoeren.
In de uitbouw de kruipruimte ventileren, de opening naar de spouwmuur dicht maken en het kruipgat afsluiten met glasfoam en de randen afplakken. bernhard
 

St3f871

  • #7
Thanks voor je antwoord. Nu moet ik zeggen dat de ruimte van 30m2 (rechts op het plaatje) een stuk minder vochtig is als die van 35m2. Evengoed zit op de ruimte van 30m2 aan de noordzijde vocht op de buitenmuur. Komt dit nog steeds door de temperatuurverschil of is dat meer het doordringen van grondwater in de spouw?

Verder is heb ik hier een dwarsdoorsnede van onze muur. Dient onder het maaiveld ook open stootvoegen te zitten voor eventueel afvoer van water?

 

Bernhard

  • #8
Of het bouwdeel in de constructie goed is uitgevoerd kan ik niet beoordelen. Met een infrarood camera kan je de bouwdelen met lage temperatuur in kaart brengen.
Controleer ook op lekkage bij:
- kozijnen
- dakgoten, water kan dan in de spouw lopen.
bernhard
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Op dat detail is de open spouw niet te zien. Je bedoelt toch dat de spouw in open verbinding met de kruipruimte staat?

Is de kruipruimte rondom geventileerd?
 

St3f871

  • #10
Bernhard schreef:
Oplossing de fundering aan de buitenkant isoleren met bv glasfoam. De isolatie moet strak tegen de fundering worden aangebracht, zonder kieren.
Wij hebben dus een luchtspouw, volgens mij heb ik dit eerder verkeerd benoemd. Is het isoleren van de luchtspouw dan ook voldoende?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu