Vocht slaat door de muur (incl foto's)?

Tuup

  • #1
Situatie:


In bovenstaande tekening heb ik aangegeven waar de vocht door de muur slaat. In het toilet zien de vochtplekken er zo uit:


De plekken voelen niet nat aan. Ik heb dat muurtje gestukt en heb er na een week overheen geschilderd. Misschien was dat te vroeg en zat er nog vocht in de muur?!

De muur aan de buitenkant van de douche ziet er zo uit:

Het binnendeurkozijnen is ook helemaal verrot geweest en heb ik provisorisch gerepareerd. Wat mij de laatste tijd aan die velk opvalt is dat het lijkt alsof het boven de witte kringen een donkere kleur krijgt.Een soort van tweede schil van aantasting.

De binnenkant van de douche vertoont geen schimmel of vochtplekken en ik kan ook geen directe lekkages in de vloer of muur ontdekken. Wel dit:


Ten slotte is de dorpel onder de deur van de douche nattig. Tenminste, zo lijkt het. Er is een duidelijke verkleuring in het beton zichtbaar:



Waar moet ik beginnen met zoeken? Het is een oud huis (1910) en ik heb geen idee hoe lang deze douche er al in zit. Het is overigens een douche zonder ramen! Dat geldt ook voor het toilet. Ik heb er wel een afzuiger in zitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is de lekkage op de donkere muur toevallig op de plaats waar de douche kraan zit ?
 

Fiesiekus

  • #3
Jan bedoelt: "kijk eens even achter de rosetten die op de mengkraan zitten, of de koppelingen afgekit zijn. Dit is namelijk lekkage oorzaak Nr 1 in een badkamer".
 

Tuup

  • #4
Jan schreef:
Is de lekkage op de donkere muur toevallig op de plaats waar de douche kraan zit ?
Nee. De muur in het toilet is de achterkant van de muur van de douche waar de kraan op uitkomt. De grijze muur is nummer '2'.

 

Tuup

  • #5
Fiesiekus schreef:
Jan bedoelt: "kijk eens even achter de rosetten die op de mengkraan zitten, of de koppelingen afgekit zijn. Dit is namelijk lekkage oorzaak Nr 1 in een badkamer".
Ik heb vorig jaar nog de kraan eraf gehad en er nieuwe rubbers op gezet. Het is niet zo dat de rozetten compleet afgekit zijn. Ze zien er ook wel een beetje zwart uit. Maar volgens mij lekt het op die plek niet. Of het zou helemaal in de muur moeten zitten.




 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Haal de rozetten er toch maar even af en kijk of de ruimte rond de muurplaten afgekit is.
 

Tuup

  • #7
Ik zei wel dat ik het niet volledig had afgekit maar daar bedoelde ik mee dat ik niet op de rozetten heb gekit. Natuurlijk wel achter het rozetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu