Vocht op ventilatie rooster

Ambidexterity

  • #1
Ik heb in mijn nieuwe aanbouw een nieuw kozijn gemaakt, geheel lucht en kier dicht. Nieuw dubbel glas er in waarop ik niet hebt bezuinigd. Ook heb ik nieuwe ventilatie roosters geplaatst. De roosters staan 24/7 open. Punt is dat ik boven op de roosters condens hebt. Kan dat bouwvocht zijn en wordt dat later minder?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Meet de luchtvochtigheid, dan weet je hoe hoog die is, aan de hand daarvan is te bepalen of het (grotendeels) bouwvocht is of gewoon condens.
 

Ambidexterity

  • #3
Zojuist heb ik een hygrometer neer gezet.

Op de roosters in onze slaapkamer ligt ook condens, mijn vrouw maakt dit elke ochtend droog. Ze had wel aangegeven dat er condens was op de ramen, maar niet gezegd dat dit wisselend is. Vandaag ook op de roosters, maar andere dagen onder aan het raam. Op zolder, de enige plek in huis waar wonderbaarlijk goed glas in zat hebben we nooit condens. Deze roosters staan ook bijna altijd open.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
De oorzaak dat het wisselend is heeft te maken dat het weer ook niet iedere dag het zelfde is. Toch.

De zolder zal een lagere temperatuur en luchtvochtigheid hebben dan de slaapkamers. Is de slaapkamer koel en in de nacht gaat de luchtvochtigheid omhoog zal er op koude oppervlakken condens ontstaan.

De roosters de hele dag open kunnen er ook voor zorgen dat in de slaapkamers de temperatuur te laag wordt. Meten is weten.
 

Ambidexterity

  • #5
Even een reactie na een poos monitoring. Ruim een week is het vochtgehalte 33% en heb ik geen vocht meer op de roosters. Ik heb gelezen dat de luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% moet zijn. Nu ben ik nog bezig met isolatie van het dak, glas moet worden vervangen en nog een aantal zaken. Als dit alles klaar is ga ik een aantal meters her en der neer zetten. Volgende week gaat de zandcement vloer er in en dan zal het wel weer omhoog gaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu