Vocht onderin geisoleerde schuur

Amateurklusser_rv

  • #1
Hoi allemaal,

Vandaag ben ik ergens tegenaan gelopen waarvan ik hoop dat jullie wat tips over kunnen geven.

Wij hebben een stenen enkelsteens schuur in de tuin staan. Deze hebben wij vorig jaar geïsoleerd omdat ik mijn motor en gereedschap er roestvrij in wil houden.
Nu zag ik vandaag dat aan de onderkant van 1 kant van de muur, een vochtplek op de osb zat. Deze plaat heb ik verwijderd om te kijken hoe groot het probleem was.
Nu zag ik dat het onderste deel van de isolatie nat/vochtig was en dat waarschijnlijk de oorzaak was van de vochtige osb plaat. Nu vroeg ik mij af wat de beste aanpak is.

Ik heb tegen de stenen muur een dampopen folie aangebracht, daartegen de balken, waartussen de rockwool en vervolgens de osb platen.

Heeft iemand tips voor mij?

Ik hoop het wel!

Groeten Rick


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe zien de voegen aan de andere kant van de muur eruit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wordt de schuur verwarmd? Is er iets van een constante ventilatie van de schuur? Hoe dik is de isolatie? De bovenkant van de bestrating ligt deze hoger of lager als de bovenkant van de betonnenvloer?
 

Amateurklusser_rv

  • #4
Jan: de voegen aan de buitenzijde zien er hetzelfde uit als de voegen rechts op de foto
Wgb: de schuur wordt niet verwarmd (niet nodig voor hetgeen wat erin staat), er zitten 2 ventilatieroosters aan beide zijden van de schuur, de isolatie is ongeveer 5cm dik en de vloer van de schuur ligt hoger als de bestrating.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het metselwerk lijkt nieuw. Sinds wanneer gebruik je de schuur? Je gebruikt nooit iets van verwarming?

Isoleren is zinloos als je niets aan verwarming doet. Roest vrijhouden lukt alleen als je de binnen-buiten temperatuur en de luchtvochtigheid zo gelijk mogelijk kan houden.
 

Amateurklusser_rv

  • #6
In principe verwarm ik het niet.
De schuur staat nu 1,5jaar (nieuwbouw), op een gegeven moment begon het plafond te schimmelen, dus heb ik ventilatieroosters geplaatst. Dit was niet afdoende dus heb ik het geïsoleerd, tijdelijk verwarmd (schimmel uitgedroogd) en schimmel verwijderd.

Door het isoleren had ik ook gelijk geen bloedhete schuur meer in de zomer en in de winter geen ijzige temperatuur.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Maar wel vocht. En vocht kan je beheersen door meer te ventileren. Wat is het oppervlak van de ventilatie gaten.

Het plafond werd zwart dat zal niet geisoleerd zijn en een het is platdak met bitumen. Het kan nog zomaar bouwvocht zijn.

Zal ik eens kort door de bocht zijn. Dat kan helemaal niet veel beter klimaat zowel in de winter als de zomer.
Tenzij er in de schuur zoveel massa staat aan goederen die de opgeslagen warmte voldoende kunnen bufferen.
 

Amateurklusser_rv

  • #8
Overal waar ik het vraag hoor ik ventileren continue terugkomen, dus het wordt tijd voor een extra raam erbij denk ik.
Verder raadde mn schoonvader aan om ca 8cm aan de onderkant van de isolatie en plaatmateriaal weg te halen, ventilatiegaten op die hoogte te maken in het steen en vervolgens een afdeklat op te maken (met sleuven erin) zodat het kan ventileren.

Ik ga daar maar eens over nadenken...

Dank voor alle reacties tot nu toe!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik kan je adviseren een hoop artikelen te lezen die hier op het forum staan en te maken hebben met isoleren aan de binnenzijde.
De veiligste en meest probleemloze manier is om het isolatie materiaal aan de koude kant van een muur of wand te maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu