Vocht in spouwmuur isolatie door zandstralen?

MZK-Mario

  • #1
Dag allemaal,

Wij hebben onze spouwmuur laten isoleren met knauf supafill glaswol. De buitengevel was geverfd met niet-vocht doorlatende verf. Deze moet eraf, omdat vocht in de spouw/gevel anders niet naar buiten kan, wat voor problemen zou kunnen zorgen (afbladderen verf/schimmel). We hebben helaas eerst geïsoleerd en zijn nu bezig met zandstralen. De andere volgorde was natuurlijk logischer.

Het zandstralen gaat gepaard met een hoop water. Ik maak me zorgen dat het bij de aansluiting met het dak in de spouw kan sijpelen en zo mijn isolatie kan natmaken/ laten inzakken.

- Klopt mijn vermoeden dat de spouw min of meer open is bij de aansluiting met het dak? Of zit dit meestal dichtgemetseld? Het is een jaren 50 woning.

- Ik heb voor nu een deel van de verf bij de dakaansluiting laten zitten. Is dit verstandig? Of kan vocht in de toekomst hierdoor alsnog niet naar buiten en zorgt dit alsnog voor vochtproblemen in de toekomst?

Hopelijk weet iemand hoe dit het beste is aan te pakken.

Gr. Mario


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zie geen stootvoegen dus neem ik aan dat de spouw open is.
Je kan die kier toch stukje voor stukje afdichten met een plankje en een lijmtang.
 

MZK-Mario

  • #3
Bedankt voor je reactie! In deze gevel inderdaad geen stootvoegen. In andere gevels van het huis zitten ze wel. Plankje is een goed idee, maar met lijmklemmen heb je geen houvast. Ik ben nu de kieren aan het dichtkitten. Na het stralen er dan weer afpeuteren. Hopelijk is dat bouwtechnisch een beetje verantwoord.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
In de kieren een stukje plat geknepen tuinslang drukken.
In de kleine kieren een strook celband, beide kunt u gemakkelijk weer verwijderen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Geen houvast.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Daar lijkt me de oversteek veel te groot voor.
 

MZK-Mario

  • #7
Dank voor alle tips! Celband is inderdaad ideaal.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu