Vlonderterras maken

Heino

  • #1
Komend voorjaar wil ik met een vlonder-terras beginnen.
Alleen heb ik nog wat vragen m.b.t. de uitvoering.
Het hoogte verschil tussen (binnen) woonkeuken en buiten is 40cm.
Vaste grondlaag zit op -130cm, gemeten vanaf peil.
Grootte van het terras wordt ca. 3x7meter

Ik kan 3 opties overwegen.

1) om de 40cm in een raster paaltjes/piketten slaan en daarop de dwarsbalken bevestigen. Moet ik hierbij ook de balken aan de buitengevel bevestigen of kan het terras 'los' van de woning worden opgebouwd?

2) gaten boren en palen in beton storten. Hierbij ga ik ervan uit dat ik niet zoveel palen nodig heb als bij optie 1 (keuze voor dikkere palen). Moet/kan ik hierbij wel/niet een balk aan de buitengevel bevestigen t.b.v. de dwarsbalken?

3) of het terras uitvlakken/aantrillen en d.m.v. oude betontegels de balken op hoogte brengen. Ook hierbij weer de vraag of je een balk aan de buitengevel moet bevestigen t.b.v. de dwarsbalken.
 

Markilanosz

  • #2
Ik zou voor de laatste optie gaan, dan verdeel je de druk over een groter oppervlakte en is de kans op verzakking dus kleiner. Vastmaken aan je huis ligt denk ik aan de locatie waar je woont. Ik woon op de Veluwe, dat is onder een toplaag van zwarte grond allemaal zand, en is vastmaken aan het huis geen probleem. Als je op pudding woont, zou ik hem los laten staan.
 

Heino

  • #3
Ik ben eruit.

Ik zet betonnen-opsluitbanden rondom en daarbinnen vlak ik de vloer uit. Hierop leg ik betonnen tegels waarop vervolgens de houten balken komen te liggen.

Ik heb nog wel twijfels over de hart-op-hart-afstand van de liggers. Ik kan kiezen voor balken 70x70 of 90x90; het lijkt me dat bij de dikkere balken de h-o-h-afstand breder kan.


Daarnaast, bedenk ik me net, als de hart-afstand kleiner wordt, kan ik net zo goed alles dichtleggen met betonnen tegels. Tenzij klinkers ook kunnen volstaan.

Hieromtrent nog tips?
 

Sjaan Smit

  • #4
Zou voor de betonnen tegels gaan...die liggen toch vlakker als klinkers....
 

Heino

  • #5
Kom toch nog even terug op mijn keuze.

Heb de afgelopen weken redelijk wat zand gestort tbv. het ophogen en gevoelsmatig heb ik nu zoiets dat ik het terras maar beter op palen kan gaan plaatsen.

Volgens de plaatselijke hardhout-handelaar moet ik paaltjes van 4x4cm de grond in slaan met een onderlinge afstand van 40cm. Dat zijn bij een terras van 3x7m1 nogal wat palen!

Bij dikkere palen (7x7cm of 9x9cm) heb ik het idee dat er wel wat meer ruimte h.o.h. kan worden aangehouden. Maar is deze gedachte juist? Ga ik hierop google-en dan kom ik bar weinig tegen over een palenplan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu