Vloerverwarmingspomp

Wvdven

  • #1
Moet de pomp van de vloerverwarming constant, draaien dus ook als er geen warme aanvoer is bijv. 's nachts.
Ik wil deze namelijk aansturen met een schakelaar die op de aanvoer zit geklemd die reageert op warmte.

Hoe heet zo'n schakelaar?
 

Serviceman

  • #2
Er zijn warmte/koudesensoren te krijgen die al vaak te vinden zijn op de vloerverwarmingspompen.
Ze zitten in serie aangesloten via de fase draad op de pomp.
Ze verbreken het contact fase draad bij een bepaalde temp. zodat de pomp stilstaat en weer aanslaat bij een bepaalde temp.
Bij een vakhandel zijn ze zeker te verkrijgen.
 

Robert R

  • #3
Ik had het zelfde probleem. Eerst overwogen om de pomp van de vloerverwarming mee te laten draaien met de pomp door middel van een relais. Echter uiteindelijk gekozen voor een (in mijn ogen veel mooiere oplossing).

Gekocht een temperatuur schakelaar (bouwdoosje bij de elektronica handel). Voeler aangesloten op de hoofd aanvoerleiding en zo ingesteld dat als de temperatuur hoger is dan 30 graden de pomp van mijn vloer verwarming gaat draaien. Op deze manier gebruik ik ook nog de restwarmte uit mijn leidingen.

Tevens een schakelklok er over gezet, zodat 2 keer per dag de pomp even draait voor 2 minuten. Dit om vastzitten te verkomen in de zomer maanden. Al met al een investering van een paar tientjes en wat tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu