Vloerverwarming temperatuur voor mijn situatie?

Tinustate

  • #1
Gisteren heb ik voor de eerste keer mijn vloerverwarming van mijn nieuwe koopwoning aangezet. De woning is een oude (1900) redelijk opgeknapte woning met een thermostaat in de woonkamer (oude itho hr ketel), woonkamer krijgt alleen beetje zon rond het avond eten. En heeft 5 grote ramen, inclusief de grootste op het noorden. In het noorden zit hier niks meer dus de noord/noord ooste wind komt direct van de waddenzee hier tegen het grootste raam aan. (er kwam een hoop wind/kou door de klapraamjes boven de grote ramen, dus die heb ik even voorzien van tape)

Ik had hem aangezet omdat het maar 14 graden was (12.5 graad is het minimum gemeten in rond maart), dus toen heb ik hem op 16 graden gezet in de middag. Het duurde zeker 3-4 uur voordat het 17 graden was (moet ook keuken en badkamer verwarming), toen sprong de cv af. Natuurlijk kwam de zon er toen bij en werd het 18.5 graden, het is zo'n 18 graden gebleven tot 22:30. De cv is niet meer aangeslagen.

Om 22:30 heb ik hem van 16 op 15.5 graden gezet, ik hoorde vanmorgen dat de cv om 06:00 weer aansprong. Toen was de hele vloer koud (het heeft goed gevroren hier). Nu draait de cv nog steeds en is het 16 graden.

Ik vermoed dat de vloerverwarming volledig was afgekoeld en dat om 06:00 dezelfde situatie zich voor deed als op gisteren middag (volledig koude vloer). En dan duurt het vele uren voordat hij weer op temperatuur is.

Ik had hier gelezen dat het slim is om de vloer niet volledig af te laten koelen. Daarom ben ik van plan de thermostaat altijd op 16 graden te laten staan, dus ook s'nachts.

Ik ben niet zo van warme warmte, maar ook voor mij is 15 graden te koud. En als je hem instelt op 16 graden spring de cv af op 17 graden.

Is dat een goed plan voor mijn situatie die ik uitlegde hier boven? Of is 17 graden beter, want ik vermoed haast dat volledige afkoeling van vloer zich voor doet tussen 15 en 16 graden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu