Vloerverwarming op houten ondervloer - Anhydriet

Oysterhoys

  • #1
Ik heb een oud appartement gekocht met een houten vloer, waar ik graag zelf vloerverwarming wil opleggen en deze wil afwerken met een gietvloer. Het gehele huis en met name de woonkamer lopen behoorlijk af. In mijn totale opbouw ben ik ook beperkt, tot circa 6 cm.

Ik heb me reeds uitgebreid georienteerd, o.a. op dit forum:
Ik wil een natte methode toepassen (anhydriet) , om hiermee onder meer de vloer waterpas te krijgen en ook een basis te vormen voor de gietvloer (PU).
Ik heb onder andere mijn oog laten vallen op een systeem, wiens merk ik waarschijnlijk niet mag noemen, maar dat met noppenfolie werkt en dunne leidingen hetgeen in een verbazingwekkend lage opbouw resulteert.

Overweging 1:
Ik heb discussies gelezen over het al of niet gebruiken van zwaluwstaart platen. Is dit nou echt een must ? Ik zie op tegen het slopen van de vloerdelen , Lewis platen aanbrengen en storten, als dat niet persé noodzakelijk is. Zeker met een lage opbouw zou zo'n houten vloerdelen vloer dat moeten kunnen hebben lijkt mij.

Overweging 2:
In alle "opbouw" verhalen zie ik isolatie als basis. Het eerder genoemde toch wel zeer professioneel ogende systeem rept hier niet over. Zou een noppenfolie alleen echt voldoende kunnen zijn ?

Overweging 3:
Wanneer ik toch zonder noppen zou werken, zou ik als opbouw overwegen:
kooltherm isoplaat 20mm
pe folie 3mm
montagenet 2.5mm
leidingen (zo dun mogelijk als zinnig is)
anhydriet dekking min 25mm

Een deel van het waterpas maken zou ik dus met de anhydriet dekvloer willen doen. Om geen al te grote dekkingsverschillen te krijgen, zou ik een deel willen bewerkstelligen met egalisatiekorrels. Ik ben zelf geneigd om dan eerst overal isolatie platen te leggen en waar nodig dan de korrels erbovenop. Meestal zie ik andersom, maar krijg je dan niet het risico dat er toch holtes onder de platen komen. Wanneer de korrels op de isoplaten liggen, kan de gietvloer eventuele holtes vullen.
 

Bernhard

  • #2
Een anhydrietvloer gaat scheuren. Ook op een betonvloer komt het vaak voor dat een anhydrietvloer scheurt. mvgr Bernhard
 

Oysterhoys

  • #3
Jammer, Ik lees juist overal dat die treksterkte van Anhydriet zo goed is.
 

Bernhard

  • #4
Ik heb in het werk en in mijn woning anhydrietvloeren toegepast, gestort op betonvloeren.
Bij een aantal komen scheuren in de vloer. Een houtenvloer zal/kan iets bewegen en dan kan je scheuren krijgen. Vraag bij de leverancier een garantie.
Waarom geen droogbouw vvw-systeem. Je zal dan een andere vloerafwerking moeten nemen bv tegels.
Ik heb in mijn huis vvw in een anhydrietvloer met plavuizen.
In de buitenmuren wandverwarming. Deze installaties zijn 14 jaar oud.
Sind 2 jaar heb ik een in een nieuw deel van het huis een droogbouwsysteem gelegd. De snelheid waarmee deze vloer warm wordt is super. Succes met de oplossing voor je probleem. mvgr Bernhard
 

Oysterhoys

  • #5
Bedankt voor je reactie Bernhard, misschien moet ik dan toch droog.
Dan zal ik mijn pu gietvloer wel moeten opgeven.
Marmoleum vindt ik ook wel mooi, schijnt goed te kunnen met vloerverwarming. Maar of je dat op een droog systeem kan leggen ?
Zal ik eens bekijken.
 

Oysterhoys

  • #6
En ik zit met mijn niet waterpas zijnde vloer.
Mijn drie vliegen in een klap valt in het water.
 

Bernhard

  • #8
Een vloer kan je uitvlakken met egalisatiekorrels. Op de site van Viega vind je goede informatie voor de verschillende vvw-systemen. mvgr Bernhard.
 

Oysterhoys

  • #9
Ooh, ik zat juist te filosoferen, om via gieten eerst waterpas te maken en dan een droog systeem erop.
Met korrels lijkt mij moielijk, maar ik ga het bestuderen.

Al die systemen met geringe hoogte, vindt ik verdacht.
Het lijkt me dat er toch altijd iso onder moet, om geen warmte te verliezen
 

Bernhard

  • #10
Isolatie maak je onder de vloer. mvgr Bernhard
 

Oysterhoys

  • #11
Iso eronder dat had ik begrepen.
Misschien moet ik nieuw topic maken, maar qua leidingen tast ik nog volledig in het duister. Ik zie van alles voorbij komen.
Hoe bepaal je het optimale type en dikte ?
 

Bernhard

  • #12
Wat bedoel je dikte en type. Van de slangen of van de isolatie.
Voor de slangen gebruik je kleine diameter dan kan je korte bochten maken. Je moet kleine circuits maken met lengtes van bv 60mtr. Het voordeel van de kleinere circuits is dat de waterdoorstroming, meer liters/h, hoger kan worden en daarmee het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour lager wordt. De slangen leg je 10cm hart op hart.
Bij een droogbouwsysteem verdeelt een staalplaat de warmte naar de vloer. Mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #13
Om scheuren te voorkomen breng je een folie aan tussen de constructievloer en de anhydriet dekvloer. Anhydriet is vormvaster dan beton en dat veroorzaakt spanningen tussen de 2 materialen.
Bij een zwaluwstaartvloer kunnen de buizen rechtstreeks aangebracht worden. Informatie vind je bv bij Lewis hoeje een dergelijke vloer opbouwd.

Droogbouw is ook te doen. Je hebt dan een lichtere constructie die ook sneller reageert bij opwarmen en afkoelen.
De makers van droogbouw systemen kunnen je prima informeren hoe je de vloer moet opbouwen.
 

Oysterhoys

  • #14
Nogmaals bedankt. Ik bedoel inderdaad de leidingen.
Kleine diameter is dat 12mm bijvoorbeeld ?
Waarom zijn er zoveel verschillende dikten ?
Hoe dikker hoe meer warmte afgifte ?

Ik zie verschillende typen bijvoorbeeld:
• PE-RT (ook bekend onder verschillende andere namen)
• PEX ( 3 variaties: PEX-a, PEX-b en PEX-c)
• alu-PE-RT (PE-RT/AL/PE-RT)
• alu-PEX (PEX/AL/PEX ook Multygol, AKB wenz.)

Zijn er vuistregels of bepaalde kenmerken die de keuze kunnen helpen bepalen ? Prijs is natuurlijk ook van belang.
 

Bernhard

  • #15
De slang moet flexible zijn om korte bochten te kunnen maken. Er zijn buizen van 8 10 11 12 13mm. De diameter is voor de warmteafgifte niet maatgevend. De warmteafgifte van een vloerverwarming wordt bepaald door de oppervlakte en de temperatuur aan de bovenzijde van de vloer. De slangen liggen bij een droogbouwsysteem in een geprofileerde staalplaat. De staalplaat ligt met stroken van 5cm ook op de isoplaat en geeft zo de warmte naar de afwerklaag van de vloer. Je moet een keuze maken voor het totale pakket van een fabrikant. Dat geeft zekerheid, garantie en al de materialen zijn op elkaar afgestemd. En ik ga voor grote fabrikanten omdat de levering, de support en de after sales dan gewaarborgt zijn. mvgr Bernhard
 

Oysterhoys

  • #16
Super Bernard !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu