Vloerverwarming inregelen

LeonN

  • #1
Hoi,
Ik heb een zelfde probleem met mijn vloerverwarming en als ik de discussie teruglees zie ik voor mezelf weinig aanknopingspunten.
Even in het kort: mijn vloerverwarming ligt er 16 jaar in. Ik heb de verdeler vervangen door een nieuwe WTH 6-groeps. Ik herinnner me dat het inregelen 16 jr geleden ook lastig was. Nu zit ik er weer mee.
Wat gebeurt er: warm water aanvoer is ca 60 gr. thermokraan vol open, pomp op alle standen... de thermometers op aanvoer en retour van de vloerverwarming blijven laag (max 30). De warmtevraag blijft ook veel te lang; vandaag de hele ochtend gestookt om 1,5 graad warmte te krijgen.
Vraag is nu: waarom wordt het aanvoerwater niet gewoon warmer ?
Wie kan adviseren ?
 

Piet48

  • #2
Het warme water vanaf de ketel wordt gemengd met het afgekoelde retourwater van de vloerverwarming.
Het volume aan water wat in de vloer rond gepompt word is groter als het volume aan warm water dat vanaf de ketelaangevoerd word dus het is normaal dat je bij het opwarmen van de vloer nooit hoger komt dan 30 graden'

Was dit de eerte keer dit seizoen dat je de vloerverwarming gebruikte?
Dan mag je ook niet hoger dan 30 graden aanvoertemperatuur hebben.
Heb je ook radiatoren?
Heeft de ketel vanmorgen continu gebrand?

Gr. Piet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Topic afgesplitst, topic kapen is niet toegestaan.
 

LeonN

  • #4
Ik heb de vv als hoofdverwarming. Wel twee radiatoren als bijverwarming.
De ketel heeft een maxtemp van 65 gr, de thermokraan voor de vv staat op 7 van 9. Dat laatste doet echter weinig, want als ik de voeler uit de verdeler trek, wordt de watertemperatuur niet hoger in de vv. Dat verbaast me, omdat ik zou verwachten dat er dan juist veel te heet water in het vv-circuit zou komen. De enige manier om het vv-circuit naar 40 gr te krijgen is door de pomp er uit te trekken. Dan blijft het verschil tussen aanvoer en retour echter weer erg hoog. M.i. komt dat dan omdat er te weinig warm water het vv-circuit in wordt gepompt.
 

Piet48

  • #5
Ook al zet je de thermostaat op max.bij het opwarmen van de vloer word al het warme water bijgemengd totdat het retour water ook warm word, dan pas gaat de thermostaat zijn dienst doen.

Als je de pomp uitzet hoe snel word dan de retour naar de ketel warm? Dan heb je een indicatie van de flow in de aanvoer en de retour naar de ketel.

Als de flow traag is dan een luchtbel wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Gr. Piet
 

LeonN

  • #6
Ik heb niet uitgeprobeerd hoe lang het duurt voordat de retour warm wordt bij uitschakelen van de pomp. Na 10 minuten was er nog geen verandering. Als het zinvol is, dan kan ik dat eens proberen. Misschien kan ik ook eens proberen om elke groep alleen open te hebben. Dan moet alle lucht er toch uitkomen zou je denken ? In de verdeler zit geen lucht denk ik, want de ontluchter geeft gelijk water......

Overigens, de ketel had vandaag ca 6 uur warmtevraag, om 1,5 graad temp te verhogen.
 

Chathanky

  • #7
De retour wordt ook niet warm als je de pomp uit zet.
De thermokraan loopt dan dicht door het hete aanvoerwater wat dan niet gemengt wordt. :wink:
 

Chathanky

  • #8
Je verdeler is vervangen. Is het een zelfde type verdeler? Een actieve of een pasieve verdeler.
Dat de aanvoer niet voldoende hoog is ligt meestal aan onvoldoende aanvoerwater van de ketel.
Het kan ook zijn dat de vvw pomp veel te veel water rondpompt en dat er veel te veel koud water van de vloer gemengt wordt. De aanvoer kan zijn temperatuur niet bereiken.

Zet de pompstand eens een stapje terug. De aanvoer moet dan verder oplopen.
Verbetering is dan nog niet gegarandeert met deze maatregel.
Belangrijk is om te weten of je een actieve of een pasieve verdeler heeft.
De rest ook wel handig om te weten zoals type ketel enz enz, ik ben nog bezig met een wiggelroedecursus maar mijn talanten zijn zeer matig op dat gebied. :mrgreen:
 

Speedypul

  • #9
Hoi,

Wanneer je verdeler hydraulisch neutraal is moet er bij stilstaande pomp en open thermostatisch ventiel toch echt gelijk warm water via de retour teruggaan, zit er indien gemonteerd geen keerklep verkeerd op je verdeler, of een dichtstaand voetventiel?
Aanvoer en retour ook niet verwisseld op verdeler?

Heb je toevallig de groepen al een keer één voor één doorgespoeld?
Je zult versteld staan hoeveel smerigheid eruit kan komen.
 

LeonN

  • #10
Even wat antwoorden .....
Ik weet niet of ik een actieve of passieve verdeler heb ......
Mijn vorige verdeler is destijds geplaatst door een officiele installateur, maar dat bleek geen goede keuze. Het was een verdeler voor bijverwarming, terwijl duidelijk was afgesproken dat het hoofdverwarming moest zijn.
Inmiddels zowel de ketel als de verdeler vervangen. Aanvoer en retour zitten juist aangesloten volgens mij (aanvoer zit aan de pomp).
Ik heb de indruk dat de pomp veel water rondpompt, maar daarbij weinig warm water toevoegt. Ook als ik de voeler er uit trek maakt dat geen verschil, dus de thermokraan doet m.i. weinig. De 6 groepen heb ik helemaal schoongespoten en alle troep is er uit.
Ketel is een Nefit topline aquapower HRC30 CW6. Fantastisch apparaat.
 

Chathanky

  • #11
Type wth verdeler?
 

LeonN

  • #12
Volgens mij is het een RUH-R/TH7420
 

Chathanky

  • #13
Dit is een actieve verdeler.
Knijp het voetventiel eens mocht deze vol open staan. Draai de thermostaatknop vol open en vanuit dichtstand (voetventiel) draai je het ventiel telkens 1/8 slag open.
Even geduld hebben want de verdeler heeft even tijd nodig om op temperatuur te komen. Dan weer 1/8 er bij doen. Als je je uit komt op 40 graden aanvoer moet je stoppen. De verdeler is dan zo goed als ingeregeld. De aanvoertemperatuur loopt vanzelf verder op als de retour hoger wordt.
Houdt 20 graden verschil aan als je de 2 meters kunt vetrouwen.
En natuurlijk wel de kamerthermostaat een flinke slinger geven natuurlijk, met de ketel uit wordt ie nooit warm. :mrgreen:

Ik denk namelijk dat je vvw verdeler een valse circulatie heet over je voorliggende radiator(en)

Volgens mij hoort bij de genoemde ketel een neutrale verdeler geplaatst te zijn. Terug te vinden in de installatie instructies van de ketel.
 

LeonN

  • #14
Ga ik proberen! Thnx
 

LeonN

  • #15
Helaas,
verwarming omhoog gezet; water op toptemperatuur, maar het water in de vv blijft maar net boven de 20 gr. Eerst het voetventiel helemaal dicht, daarna slag voor slag open. Ik denk totaal in 10-15 minuten opengedraaid, maar nauwelijks verschil.....
Wat ik ook niet goed begrijp, is dat ik de retour moet knijpen. Als ik dat doe kan er toch ook geen warm water bij ?
 

Chathanky

  • #16
Tja er blijven nog een paar zaken over.
Lucht in het systeem, te weinig primaire voeding (de ketelpomp levert te weinig debiet), een verstopping.

De verdelerpomp kan ook veel water circuleren zodat de temperatuur in eerste instantie ook niet verder oploopt. Maar dit moet bij trekken als de vloer op temperatuur komt.

Net achter je thermostaatknop wordt het water wel warm?
Is je maximaalthermostaat niet aangesproken? de pomp draait dan ook niet.
Of je groepsverdeler staan mischien dicht.

Mogelijkheden zat maar lastig aangeven zo op afstand.
Een paar foto`s plaatsen van de verdeler kan ook dit geeft ook een beperkt beeld maar altijd nog meer dan niets.
 

Viru

  • #17
Omdat de vv als hoofd verwarming is bedoeld, neem ik aan, dat de aanvoer en retour van je vv in 22 mm is uitgevoerd.
zo ja, ligt het probleem waarschijnlijk in je thermostaatkraan.
controleer deze op vervuiling.
succes
 

LeonN

  • #18
Ik heb de indruk dat de pomp heel veel water rond gooit, maar weinig warm water erbij laat. Idd is de buis onder de thermostaatkraan warm, dus laat die wel iets door. Mogelijk niet genoeg, maar hoe kan ik dat controleren ?
Eigenlijk zou ik de retour binnen de vv moeten kunnen knijpen; dan moet het water wel via de bovenretour terug het cv-circuit in. Ergens heb ik ook wel gelezen dat het voetventiel kan worden gewisseld met het ventiel onder in de U-buis. Heb je daar van gehoord ?
Morgen zal ik eens fotoos nemen en plaatsen, als ik tijd heb.
 

Piet48

  • #19
Alle radiatoren dicht en de pomp van de ketel op 3, even goed door pompen dan weet je zeker dat de lucht er uit is.

Gr. Piet
 

Chathanky

  • #20
De rest moet ook ingeregelt zijn.
Het volledig inregelen van je systeem zal nooit kwaad kunnen.
Dus ook radiatoren ed.

De tip om radiatoren dicht te zetten kan positief invloed hebben op je vvw.
Mocht dit helpen dan is het verstandig om alles eens in te "laten" regelen.

De pomp op stand 3 is niet van toepassing op jou ketel, die ga je niet vinden :mrgreen: , je hebt een modulerende pomp. De ketel verzorgt de regeling daarvan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu