Vloerverwarming infrezen (betonvloer zonder kruipruimte)

Dvtechniek

  • #1
Ik ben van plan om begin volgend jaar met de uitbouw van een keuken te starten en hierbij de gehele benedenverdieping te voorzien van vloerverwarming en de huidige radiatoren te verwijderen.

Het stuk wat aangebouwd wordt, moet voorzien worden van een betonvloer dus hieronder is het geen probleem om isolatie te plaatsen en hierop het beton te gaan storten.

In de huidige situatie wordt dat een stuk lastiger. Het huis is gebouwd in 1958. Momenteel ligt er een betonvloer. Van mijn buurman begreep ik dat er kolengruis onder de vloer ligt en dat hierop de betonvloer gestort is. Er is dus geen isolatie aanwezig.

De vloer uitbreken, afgraven en opnieuw opbouwen zorgt ervoor dat er sowieso een aantal dagen niet geleefd kan worden in de woonkamer, het een boel extra tijd en geld kost.

Als deze vloerverwarming onder het oppervlak gefreesd wordt en hieronder nog een betonvloer zit, hoeveel zou de isolatie dan schelen bij nieuwe opbouw?

Daarnaast zie ik ook opties waarbij Fermacell gebruikt wordt om bijvoorbeeld op een houten vloer op te bouwen. Isoleert dit beter dan 10cm beton? zou het dus veel uithalen om alleen de dekvloer eruit te breken en dan een opbouw met Fermacell te maken. Nadeel weer dat dit erg duur is en veel tijd kost.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
De vloer laten liggen en infrezen is de duurste optie. Niet direct, maar wel in het gebruik aan warmteverliezen. Je stookt je dan straks een ongeluk.

Alles eruit, fatsoenlijk isoleren (10cm xps bijvoorbeeld), en een nieuwe vloer erin met verwarming.
 

Dvtechniek

  • #3
Gaat naar verwachting mijn gasverbruik dan omhoog in tegenstelling tot de 6 radiatoren die op de benedenverdieping hangen? Is er iemand die hier een idee van kan geven?

Het gaat namelijk wel enorm veel meer werk en kosten opleveren en houdt in dat we een flink aantal dagen niet in huis kunnen leven.

Is er geen tussenoplossing mogelijk. Bijvoorbeeld alleen de dekvloer verwijderen en hier een dunne isolatielaag tussen plaatsen en dan in die nieuwe deklaag frezen?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Als je een ongeisoleerde betonvloer warm gaat stoken, gaat het gasverbruik zeker omhoog. En niet zo'n beetje ook!

Dun isoleren staat (bijna) gelijk aan niet isoleren. Je wilt minimaal een RC van 3,5 halen, dat is met een dunne isolatie onmogelijk.

Verbouwen geeft nu eenmaal een beetje rommel en kost wat tijd, maar achteraf zul je spijt krijgen van half werk. Zie ook mijn onderschift :wink:
 

Freekcv

  • #5
Misschien is een droogbouw systeem hier een goede oplossing.
 

Dvtechniek

  • #6
Dat is ook waar ik op doelde. Hierbij wordt een dunne laag isolatie toegepast. Is dit wel voldoende of stook ik dan alsnog een groot deel voor de mollen?

kortom wat zijn hiervan de voor- en nadelen?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #7
Je hebt diverse systemen. De droogbouwsystemen gebaseerd op fermacellplaten, bieden je 0,0 isolatie. Lijken voordelig, maar zijn nog redelijk aan de prijs (zeker als je het energieverbruik mee neemt)
Droogbouwsystemen met isolatie zijn er al vanaf een opbouwhoogte van 15 mm (t/m 30 mm).
Afhankelijk van de dikte, zal ook de isolatiewaarde toenemen.
Ik adviseer sowieso een systeem met verwarmingsbuizen van 14 of 16 mm, waarbij deze zijn vervat in aluminium (of metalen) profielen.
Er is al een systeem, 2,5 cm hoog, voor ca € 30,00/m2 (als je het zelf wilt leggen) Voldoet prima !!
De uiteindelijke uitvoering is sterk afhankelijk van hetgeen je zult gaan gebruiken als vloerbedekking: tegels, houten vloer, laminaat etc.
Google maar eens op "droogbouw vloerverwarming"
 

Dvtechniek

  • #8
Deze systemen heb ik gezien, waarbij zelfs gezegd wordt dat dit efficiënter is dan natbouw systemen.

Zoals:
Het aanleggen van dit systeem is snel gebeurd door de voorgevormde materialen. Dit systeem is veel zuiniger dan de zogeheten natbouw die we hieronder zullen behandelen maar is wel iets duurder. De besparing kan oplopen tot wel 20%.

Hoe is dit mogelijk? Als ik een nieuwe vloer stort dan moet er folie, 10 cm isolatie onder enz enz. en met een dergelijk systeem kan ik deze in 2,5 cm kwijt.

De bedoeling is om PVC als vloerbedekking te nemen.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #9
De aluminium (of metalen) profielen die worden gebruikt, geleiden de opgewekte warmte aanzienlijk beter dan zandcement of fermacell. Tevens zijn er platen die over het systeem heen gemonteerd (gelijmd) kunnen worden die de warmte ook veel beter geleiden en verdelen dan bijv.fermacell.
Door die snelle warmtegeleiding is minder energie nodig om een ruimte op te warmen en op temperatuur te houden. Dit soort vloerverwarmingssystemen reageren veel sneller dan systemen met buizen in zandcement vloeren.
Dus per saldo: minder energieverbruik.

Bij toepassen van PVC (plaksysteem) kan dit materiaal niet zomaar over een droogbouw verwarmingssysteem heen worden geplakt. Vergeet die plaksystemen als vloerbedekking!! De eisen aan de ondergrond zijn aanzienlijk hoger dan bijv. (PVC) laminaat, houten vloeren of tegels
PVC laminaat kan in de regel wel worden gelegd over een standaard droogbouwsysteem.(maar ook dat is weer afhankelijk van de dikte van het laminaat)

En.........sites die je een besparing voorspiegelen, zou ik wantrouwen. Dat is in iedere situatie anders, dus je kunt er niet zomaar een percentage aanhangen!!
 

Dvtechniek

  • #10
Het slopen van de vloer zal uiteindelijk waarschijnlijk nog wel meevallen en is dus misschien wel een reële optie.

Zojuist heb ik bij de betoncentrale een prijs opgevraagd voor de te storten betonvloer om deze mee te begroten.

Nu krijg ik het voorstel om in plaats van Isolatie + betonvloer, een schuimbetonoplossing toe te passen. Deze heeft een rD waarde van 1 per 10CM.

Bij 30cm kom ik dan hoger uit dan XPS 100 mm + 100 mm beton. Ik moet dan alleen 10cm extra afgraven.

Zijn er mensen bekend met deze toepassing van schuimbeton en eventuele voor of nadelen?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #11
Schuimbeton kan wel, maar daar kun je geen vloerverwarming in leggen. Daar moet je dan dus een dekvloer op leggen met de vloerverwarming erin.
 

Dvtechniek

  • #12
Dat zal in beide gevallen moeten. Het scheelt alleen een hele hoop werk en tijd als dit met schuimbeton opgebouwd wordt lijkt mij. Ander voordeel is dat de vloer er gelijk vlak in komt te liggen.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #13
Ja in principe wel, ik zie echter nog wel eens dat mensen in een renovatie de vloerverwarming in de betonvloer leggen, egaliseren en dan de pvc erop...
Meestal is schuimbeton duurder dan bijvoorbeeld een broodje-ligger vloer. Maar dat is afhankelijk van de diepte van je kruipruimte. Als die dus relatief ondiep is kan het een aantrekkelijke optie zijn. Je bent dan gelijk af van eventuele vochtproblemen.
 

Dvtechniek

  • #14
Ingmar89 schreef:
Ja in principe wel, ik zie echter nog wel eens dat mensen in een renovatie de vloerverwarming in de betonvloer leggen, egaliseren en dan de pvc erop...
Meestal is schuimbeton duurder dan bijvoorbeeld een broodje-ligger vloer. Maar dat is afhankelijk van de diepte van je kruipruimte. Als die dus relatief ondiep is kan het een aantrekkelijke optie zijn. Je bent dan gelijk af van eventuele vochtproblemen.
De gedachte is vooralsnog dan van onder naar boven:
- Folie
- Leidingwerk
- 30 CM schuimbeton
- Vloerverwarming op netten/noppenplaten (laat ik bepalen
door de specialist die het gaat aanleggen)
- Anhydriet dekvloer (5cm)
- PVC

Heb alleen nog geen idee van de prijzen voor de Anhydrietvloer, is deze veel hoger dan zandcement?

Volgens mij is bovenstaande de snelste manier en zorgt voor een goede isolatie voor zover ik dat gelezen heb. Zijn er dingen die ik vergeten ben of slimmer/goedkoper kunnen?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #15
Reken dan eerst eens uit wat het verschil is tussen dit voorgestelde werk en een droogbouwsysteem......
Neem dan ook de voordelen van een droogbouwsysteem mee.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #16
DeGooyer, ik weet niet hoe je een rD van 3,0 wilt behalen met een (dun) droogbouwsysteem op de bestaande vloer. Leg eens uit als je wilt?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #17
Ik ga hier geen uitleg in detail geven over droogbouwsystemen: daarover is genoeg te vinden. Gewoon even goed googlen op "droogbouw vloerverwarming".

Je moet er natuurlijk niet vanuit gaan, dat een opbouwhoogte van bijv. 15 mm je hetzelfde biedt als een opbouwhoogte van 30 mm (of meer door toevoegen van extra drukvaste isolatie)

Er zijn momenteel "systemen" op de markt, die worden verkocht als droogbouwsysteem maar m.i. totaal iets anders bieden. Een matje met minimale hoogte en slangetjes van 8 mm is totaal niet te vergelijken met een "echt" droogbouwsysteem.
Maar dat geldt voor alles: alle waar naar z'n geld. Als je alleen maar voor "goedkoop" gaat: tja, dan ondervind je daarvan ook de gevolgen.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Ook met 30mm hoogte haal je geen rD van 3,0. Ieder zijn keuze, maar ik zou daar niet voor kiezen. Isoleren doe je maar 1x.
 

Bernhard

  • #19
De capaciteit van een VV is niet afhankelijk van de isolatiewaarde van de vloer. De isolatie is wel belangrijk om de bovenkant van de vloer snel te kunnen opwarmen.
Een droogbouw VV zal met voldoende isolatie onder de slangen en een geringe massa van de afwerklaag zeer snel de ruimte kunnen verwarmen. bernhard
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #20
Klopt, de isolatie is niet van belang voor de capaciteit van de vloer, echter wel voor het energiegebruik!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu