Vloerverwarming in wc

Markvd

  • #1
Hallo Allemaal,

Momenteel ben ik bezig mijn woning met klussen in mijn woning.
Nu wil ik de wc ook gaan aanpakken. In de huidige situatie zit er op hoofdhoogte een kleine radiator aan de muur. Aangezien dit niet erg prettige warmte afgeeft en naar mijn mening ook vreselijk lelijk is wil ik dit weg halen.

Nu had ik bedacht om er vloerverwarming in te maken. Maar zit ik nog met enkele vragen.

Had bedacht om een thermostaat kraan op de bestaande leiding te monteren en dan een overgang van CV 15 mm naar unicor slang en aan het eind weer van unicor weer naar CV 15 mm toe. Qua uitvoering is het goed te doen, echter vraag ik me af of ik het kan met een thermostaatkraan? of het überhaupt kan op deze manier ?
En wat voor maat unicor buis dien ik te nemen ??

De afmetingen van het toilet zijn 95cm breed en 120 lang. Ben van plan om de unicor met inslagbeugels op de betonvloer te monteren, ga er wel eerst een isolatie folie in leggen..

Mochten er nog tips zijn qua materialen en wijze van montage dan hoor ik ze graag.

Groetjes Markvd
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Prima idee, scheelt ook weer ruimte in je wc ruimte. Ik heb het ook.

Je moet daarvoor een RTL ventiel gebruiken, google er maar eens op. Unicor kan, maar je kunt ook gewone PEX buis gebruiken, dat wordt meestal gebruikt voor vloerwarmingen.

16mm is het meest gebruikelijk. Ik zou HOH 10cm aanhouden.
 

Markvd

  • #3
Hey Cyruse,
Dank voor je snelle reactie.


Nu de verhuizing achter de rug is er weer tijd om te klussen aan de wc, echter begint nu het geklaag al dat de toilet nog niet af is.....maar goed.


Ik heb even zitten zoeken op een rtl ventiel en begrijp ongeveer hoe het werkt (denk ik) namelijk:

Het RTL ventiel wordt in de retourleiding geplaatst en wanneer temperatuur daalt gaat de klep open en stroom het warme water door de vloer net zo lang tot het de gewenste temperatuur is behaald en dan wordt klep weer gesloten.

Dus het ventiel komt in de retourleiding.

Nu ben ik van plan om een heimeier multibox te plaatsen, weet niet of jij ( of iemand anders) ervaring mee hebt en of dit iets is ??
Link.

Nu kwam ik er wel achter dat er nog verschillen rtl ventielen bestaan. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen een RTL ventiel en een K-RTL ventiel, een K-rtl ventiel is de maximale temperatuur in te stellen de aanvoer zijde ??

En ik kwam er achter na het verwijderen van de oude radiator en het plaatsen van twee tijdelijke doppen op de leidingen dat ik er geen aftapkraan in heb gezet, iemand nog een tip om een groot waterballet te voorkomen ??

ben benieuwd naar de reacties

Groetjes Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu