Nieuw onderwerp Reageren Ga naar pagina   Volgende
Duifje


Geregistreerd op
6-5-2011
Berichten: 50
Duifje op 27 Februari 2019, 20:40   Vloerverwarming in 22mm egalinelaag
Beste allemaal,

Onze parketvloer (41m^2) is dermate beschadigd dat we die deze zomer willen verwijderen, vloerverwarming als hoofdverwarming willen aanbrengen met gelijmd PVC als eindlaag.

De huidige houten vloer is 15+10=25mm dik, een PVC vloer is ongeveer 2,5mm dik, dus is er ongeveer 22mm over om de vloerverwarming in te realiseren. Te dun voor zandcement.

Hoewel ik dacht dat een 22mm egalinelaag schreeuwend duur zou zijn, viel de prijs in de offerte me heel erg mee.

Het verwijderen van de zandcementlaag (bovenop ribcasettevloer) wil ik héél graag vermijden vanwege kleine kinderen, droogtijd van zandcement en dus de totale doorlooptijd van het project.

Ik heb uren gezocht, maar ik kom geen voorbeelden tegen van vloerverwarming ín een egalinelaag. De ideeën die op dit forum ontstonden, zijn gestrand vanwege het verwachtte hoge prijsniveau.

Er zijn ultra dunne systemen in kunststof matten, die worden afgegoten met 15mm egaline. Ik wil héél graag dikkere buis, én 22mm, en daarmee vervalt het voordeel van die lage opbouw systemen.

Ik zit met een paar vragen waar ik graag jullie ervaring voor wil aanspreken.

- Is er een minimale dekking bóven de vloerverwarmingsbuizen?
Bij ingefreesde vloerverwarming is deze dekking zéér minimaal, zo dacht ik.

- Wat is de beste manier om de vloerverwarming met een zo laag mogelijke hoogte vast te maken?

De laagste methode zijn kunststof slagbeugels, maar dat betekent dat ik 800 gaten moet boren, uitgaande van elke 50cm beugelen en H-O-H 10cm. Dat klinkt als monnikenwerk, hoewel ik graag van jullie hoor of dit écht zo'n beroerde klus is als ik denk. Ik heb geen ervaring met grote hoeveelheden 6mm gaten in zandcement.

Als ik een krimpnet van 3mm gebruik, dan kom ik bij het gebruik van een 16mm buis op 16+3+3=22mm.
Bij onze oosterburen zijn klemstrips te koop:

Bij de 14mm buis versie is de afmeting BxH=40x18.
Bij de 16mm buis versie is de afmeting BxH=40x20,5mm.
De klemmenstroken die ik NL tegenkom, zijn allemaal hoger. Zou zoiets een oplossing zijn? Evt icm beugels op de hoeken.

Onze oosterburen hebben nóg een systeem, bedoeld voor egaline. Ik weet echter niet zeker of de noppen de druksterkte aankunnen, aangezien PVC geen belasting spreidende laag is. Bovendien combineren ze dit met een egaline die in NL niet echt verkrijgbaar is, en om nu 1200kg egaline te laten transporteren...

Zijn er alternatieven, zoals dunner gaas (schapengaas)? Bij deze soorten liggen de draden meer verzonken ipv óp elkaar zoals bij krimpnetten.

Ik hoor graag of jullie geschikte oplossingen zien/weten, of dat ik écht niet ontkom aan het openbreken van de zandcementvloer.

Bvd!

Klusservice Klusidee
Klusservice Klusidee

Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen


Mn22


Geregistreerd op
31-8-2005
Berichten: 1533
Mn22 op 27 Februari 2019, 23:29  
Vergeet in de opbouw niet dat de lijmlaag die je nodig hebt voor de pvc vloer ook al snel een paar mm dik is.

Verder heb je ook met egaline te maken met een droogtijd voordat je er pvc op kunt lijmen. Duurt ook al snel twee weken.
Peter
Specialist Bouw/Sanitair

Geregistreerd op
3-10-2006
Berichten: 12187
Peter op 28 Februari 2019, 01:33  
Waarom laat je de vloerverwarming niet in de bestaande vloer Fresen.
Duifje


Geregistreerd op
6-5-2011
Berichten: 50
Duifje op 28 Februari 2019, 09:05  
Dank voor jullie bijdrage.

@Mn22. Mijn aanname kwam via de technische specificaties van een PVC lijm. Verbruik 250 - 350g / m^2. Dichtheid 1,32, dus 0,190-0,265 L/m^2. Dat komt volgens mij overeen met een laagdikte van 0,19 tot 0,26mm. Dat vond ik ook wel erg weinig, en er van uitgaande dat de lijmrillen misschien na het walsen ook nog een beetje blijven, ging ik uit van een halve mm. Ik ga er toch nog even induiken, want hiermee kun je natuurlijk makkelijk de mist mee ingaan.

@Peter. Mijn hoop is dat ik een snel-reagerend systeem krijg. Ik wil nachtverlaging toe gaan passen, en pas stoken als ik thuis kom. Hoe dieper de slangen liggen, hoe trager het effect is. Ik zal nog eens lezen over dit effect, maar je optie is een haalbare, en betaalbare. Ik heb ook nog gedacht aan egaliseren, en dat infrezen. Ik vermoed echter dat als je 16-17mm diep gaat frezen in een egalinelaag van 22mm, dit losbreekt. Mocht iemand hier nog ideeën over hebben, dan verneem ik ze graag.

Bvd voor de eventuele verdere reacties.
De loodgieter


Geregistreerd op
15-5-2010
Berichten: 918
De loodgieter op 01 Maart 2019, 16:55  
Duifje

Zal ik je even uit je droom helpen NAGVERLAGING op een vloerverwarming kost je meer gas en dus meer geld als de boel op temperatuur houden.

Op de foto welke je post staan de slangen heen en weer gelegd doe dit nimmer je heb met dat systeem een onregelmatige warmtespreiding en de vloer word niet egaal warm.
Laat hem in een slakkenhuis aanbrengen en ga geen nachtverlaging toepassen.

Ga vanavond als je aardappels aan het koken bent maar ff onder de pan kijken voordat je aardappels koken en zie hoe groot de vlam is bijna vol vermogen, kijk nou nog eens hoe groot de vlam is als ze aan de kook zijn en je ze aan de kook houd!
Juist veule male kleiner dus iets warm houden kost minder energie als iets steeds maar af laten koelen en weer opwarmen.

John
Duifje


Geregistreerd op
6-5-2011
Berichten: 50
Duifje op 01 Maart 2019, 17:21  
Hoi John,

Dank voor je reactie. Het plaatje was niet specifiek bedoeld om het patroon aan te geven, voor mij staat het vast dat dat een slakkenhuispatroon gaan worden. Mijn vraag gaat specifiek over hoe ik het beste de slangen kan bevestigen, en dan het liefst óp de cementdekvloer. Verder ben ik benieuwd of er nog een minimale dekking van de egaline vereist is.

Helaas kook ik op inductie, dus ik kan je experiment hooguit proberen op het campingstelletje. Ik neem je tip echter natuurlijk ter harte.

Mocht je nog tips hebben over hoe ik de vloerverwarming het beste kan bevestigen, dan hoor ik het heel graag.

Is het te doen om 800 gaten van 6x20mm te boren?
TheDW


Geregistreerd op
18-5-2016
Berichten: 138
TheDW op 01 Maart 2019, 22:22  
Ik zou persoonlijk ze gewoon in de dekvloer laten invrezen, ben je voor zo’n 2250 euro kwijt, Vrezen + Montage + Sleuven vullen. + Materiaal.
Familielid van mij heeft dit laten doen, kon dit ook zelf maar voor zo’n bedrag zou ik het ook laten doen.

LET WEL OP! In de vloerverwarmingsinstallatie zitten een hoop rotte appels, dus goedzoeken is een vereist! (Met rotte appels bedoel ik meer kwa wat ze je allemaal proberen aan te smeren voor wat voor bedragen.)
Rooster


Geregistreerd op
18-4-2011
Berichten: 53
Rooster op 05 Maart 2019, 01:48  
Boren in zandcement gaat erg makkelijk. 800 gaten is in een uur wel te doen.

Wat nachtverlaging betreft. Niet doen! Je moet je inductieplaat ook nooit uitzetten! Pan er op, water er in, en dan dag en nacht aan laten staan. Als je piepers gaat koken, dan is alles al lekker op temperatuur en zijn de piepers super snel gaar. Dat bespaart echt super veel! Wel af en toe wat water toevoegen. Embarassed
Auto ook altijd stationair laten draaien. Ook veel beter voor de motor. En het milieu Very Happy
Klipper23


Geregistreerd op
12-11-2018
Berichten: 4
Klipper23 op 05 Maart 2019, 10:30  
@Rooster

Gelukkig heb je meer verstand van verzekeren hè.
Klipper23


Geregistreerd op
12-11-2018
Berichten: 4
Klipper23 op 05 Maart 2019, 10:44  
Wat vloerverwarming betreft.

De beste methode is gewoon op de kale vloer en hierover een goede deklaag.
Juist doordat vloerverwarming wat dieper ligt, wordt de gehele vloer als verwarmingselement meegenomen.

De tegenwoordig veel toegepaste vorm van infrezen werkt goed, maar geeft iets minder rendement doordat niet de gehele vloer als verwarmingselement opgewarmd wordt, het is iets duidelijker te merken waar de slangen liggen.

Wat nachtverlaging betreft, moeten we af van het idee van stoken en niet stoken.
Nachtverlaging werkte prima bij aanvoertemperaturen van 90 aanvoer en 70 retour.
Gezien de huidige en toekomstige energietransitie zullen de temperaturen steeds verder naar beneden gaan.
Een huis is prima op temperatuur te houden met 35 graden aanvoer, alleen opwarmen lukt niet, dan ben je dagen bezig.

Vloerverwarming is ideaal als lage temperatuur verwarming.
Kun je nachtverlaging toepassen, jawel alleen niet te groot en het effect van besparen wordt door opwarming voor een groot deel teniet gedaan.
Mocht je nachtverlaging toepassen , dan is 2 graden echt wel het maximum.
Vloerverwarming is een traag systeem, dus met nachtverlaging moet je hiermee al rond 21:00 uur s’avonds starten en s’nachts rond 3:00 weer naar dag om het s’occhtends weer op temperatuur te hebben.

Een verwarming werkt het zuinigste als deze aan blijft, klinkt misschien gek, maar iedere keer dat de ketel uitgaat is er teveel warmte geleverd en moet de installatie afkoelen om weer warmte nodig te hebben, ofwel de ketel levert teveel vermogen.
Op het moment dat de ketel niet meer uitgaat en de temperatuur gelijk blijft is de warmteafgifte in balans met de warmteverliezen en zodoende is het systeem in evenwicht.

Helaas nemen teveel mensen een te grote ketel waardoor deze in zijn minimum last nog steeds teveel vermogen levert.
Duifje


Geregistreerd op
6-5-2011
Berichten: 50
Duifje op 05 Maart 2019, 11:17  
Dank jullie voor jullie reactie.

Zoals het er nu naar uitziet wil ik de buizen op de cementdekvloer monteren met kunststof inslagzadels, en dan overgieten met egaline. De dekking boven de buizen is dan 6mm boven het midden van de buis, en al 14mm aan de zijkanten. Gezien de stugheid van de buis én het feit dat het systeem op druk staat, verwacht ik niet dat je die zomaar kunt indrukken. Gisteren heb ik via marktplaats een restje van 10m slang op kunnen halen, en hiermee ga ik even wat verschillende beugelafstanden proberen. Elke 30cm is namelijk 1200 gaten, en elke 50cm 'maar' 800. Ik hoop dat ik op de rechte stukken met 50cm toe kan, en in de bochten natuurlijk iets meer. De groepen wil ik kort én langwerpig maken (6,5x1m), dus dan heb ik relatief veel rechte stukken.

De warmtespreiding zal inderdaad minder zijn bij een oppervlakkige legging. Echter, als ik de video's kijk op youtube over het infrezen, en met name het afsmeren, dan lijkt me toch dat de warmteoverdracht aan de onderkant van de buis niet altijd optimaal is. Ik wil elke 10cm een slang, en als je de vloer niet heel erg laat afkoelen dan hoop ik dat het effect acceptabel is.

Voor wat betreft de nachtverlaging, iedereen heeft zo te lezen zijn theorie, en allemaal snijden ze wel hout. Ik ga gewoon wat experimenteren en meten om te zien wat het meest prettig werkt. Met de vloerverwarming wil ik inderdaad voorsorteren op bijvoorbeeld een warmtepomp, dus LTV. Die WP komt echter nog niet dit jaar.

Binnenkort zal ik de planning maken, spullen bestellen etc, en dan ga ik in juni/juli aan de slag.

Nogmaals dank voor de reacties.

Groeten.
Ronny
Specialist Verwarming

Geregistreerd op
25-2-2005
Berichten: 1900

Regio Den Bosch
Ronny op 05 Maart 2019, 13:19  
Is een oplossing zoals deze misschien iets?:
https://reppel.nl/nl/staalplaatbetonvloeren/max4/vloerverwarming

Aangezien wij nu ook een 3cm dekvloer incl. tegels hebben ben ik ook aan het zoeken.
Volgens de leverancier van de gietvloer zou dit goed werken.

De opbouw:
Folie op de draagvloer
Op de folie de MAX4 wapeningsplaten
In de MAX4 wapeningsplaten de vloerverwarming
De vloer dichtgieten met een egaline/zand mengsel
En als laatste de gietvloer daar over

Het nadeel is misschien dat de leidingen erg dun zijn, maar dat lijkt toch goed te werken.
Op elke groep aansluiting komen
2 of 4 dunne slangen en de slanglengte is korter als normaal.

PS, de gietvloer leverancier had dit zelf ook toegepast in de shorwoom.
Dit in combinatie met een goede vloerverwarmingsverdeler.
Duifje


Geregistreerd op
6-5-2011
Berichten: 50
Duifje op 05 Maart 2019, 13:32  
Dat systeem heb ik gezien. In die categorie heb je ook nog Warp, slim fit, thin mat etc. Het nadeel van die systemen vindt ik dat ze erg duur zijn (meer dan € 100/m2), en ik heb veel moeite met die ultra dunne buizen, wat ze ook beweren. Ik wil het installeren als hoofdverwarmen, dus het moet per sé goed warmte kunnen overdragen. Bovendien concurreren die systemen allemaal om de ultra-dunste te zijn, terwijl bij mij niet per se geldt hoe lager hoe beter. Dat systeem dat jij aanhaalt vindt ik misschien nog de minst aantrekkelijke die ik gezien heb. In plaats van dat je de slangen in een mat loopt, moet je ze er hier doorheen trekken. Dat lijkt me erg onprettig werken.

Als je nu tegels hebt zou ik ze zéker infrezen; kosten aantrekkelijk, grotere diameter, relatief weinig werk. Als je de hele vloer eruit wil halen, kun je wellicht kijken naar een nieuwe cementdekvloer met vloerverwarming. De minimale dikte die ik overal tegenkom is namelijk 3cm. Dat gaat bij mij dus niet op, maar bij jou misschien wel. Slangen op een krimpnet, en dan zandcement. Dat is snel en betaalbaar.

Het e.e.a. hangt ook af van welke eindlaag je wilt; tegels, pvc, laminaat, hout etc. Dit ivm de draagkracht van die laag.
Hein Weijers
Vaste Beantwoorder

Geregistreerd op
26-1-2006
Berichten: 513
Hein Weijers op 05 Maart 2019, 13:34  
Je zou ook nog kunnen denken aan infrezen en vervolgens voor een dunnere egalinelaag kiezen. Dat bespaart egaliseerkosten en maakt het systeem sneller.

Tja, nachtverlaging ja of nee, daarover doen veel meningen de ronde, maar er zijn wel een paar zinnige dingen over te zeggen.

Als je een traag vloerverwarmingssysteem hebt, (dikke laag boven de leidingen) en je wil de nachtverlaging echt alleen gebruiken tijdens de nachtelijke uren, dan zou ik dat afraden. Een cv ketel die op een laag pitje moduleert heeft een hoger rendement dan een ketel die harder moet stoken om de vloer weer op temperatuur te krijgen.
Het verhaal wordt wel anders als de nachtverlaging doorloopt totdat je weer thuiskomt van je werk. De nachtverlaging duurt dan geen 8 uur maar 17 of 18 uur! Dan is het zeker heel rendabel om 2 of 2,5 graden te verlagen! Met een instelbare klokthermostaat kun je uitzoeken hoe lang voordat je thuiskomt de temperatuur verhoogd moet worden. In het weekend kun je ervoor kiezen om geen nachtverlaging toe te passen. De besparing is dan toch maar heel weinig.

Met een warmtepomp moet je echt uitkijken wat je doet.
Er zijn systemen waarbij elektrische verwarmingselementen bijschakelen als de temperatuur op de thermostaat niet snel genoeg oploopt! Dan gaat je rendement echt door het afvoerputje!

Groet, Hein
Duifje


Geregistreerd op
6-5-2011
Berichten: 50
Duifje op 05 Maart 2019, 13:51  
Dank je voor je reactie Hein.

Helaas gaat het dunnere egaliseerlaagje niet op, aangezien ik drempelloos wil uitkomen met de tegelvloer in de keuken. Ik heb er wel aan gedacht, maar een goedkopere manier voor het uitvullen kon ik niet bedenken. Stoeptegels, keramische tegels etc.

Nu heb ik onze programmeerbare thermostaat zo geprogrammeerd dat deze nooit automatisch de verwarming aan zet, maar wel altijd automatisch uit. Op zo-do om 20:15 en op vr-za om 21:15 naar naar 15 graden. De warmte blijft lang hangen, en we gaan redelijk op tijd naar bed. Overigens is het smorgens nooit 15 graden hoor. Op doordeweekse werkdagen doe ik de verwarming nooit aan in de ochtend, en is de nachtverlaging dus van 20:15 tot 17:00 de volgende dag (21u) maar sinds een jaar zijn we beiden wat vaker thuis ivm ons kind, dus op die dagen en in het weekend is de nachtverlaging van kortere duur (11u)

Mbt de warmtepompen heb ik gelezen dat ze tegenwoordig een groot modulatiebereik hebben, wat gunstig is voor vloerverwarming. Als de regeling niet klopt, schijn ik te moeten kijken naar stooklijnen etc. Echter ben ik hier nog niet ingedoken, aangezien mijn hoofd nu nog is gevuld met 400m vloerverwarmingsslang, verdelers, gaatjes, cement, egaline, pvc etc Smile
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren
Pagina 1 van 2
Ga naar pagina   Volgende

Klusadvies: Vloerverwarming in 22mm egalinelaag

Klusadvies: Vloerverwarming in 22mm egalinelaag
Gerelateerde onderwerpen Reacties Laatste Bericht
Geen nieuwe berichten Vloerverwarming nodig? Ontvang gratis offertes en vergelijk. 0 20 September 2013, 11:49
Geen nieuwe berichten Sticky: STICKY Vloerverwarming 2 23 November 2017, 20:51
Gasleiding 22mm (of 21,5) ??? 12 31 Januari 2008, 06:33
CV leiding diameters 22mm / 15 mm 1 18 September 2006, 09:07
Geen nieuwe berichten Dikkere CV leiding dan 22mm wel zin? 5 01 September 2013, 14:23
Geen nieuwe berichten 2 cv ketels op 22mm gasleiding 4 12 Oktober 2015, 19:15
Geen nieuwe berichten Hoe 22mm Unicore buigen 7 17 Maart 2011, 20:41
1/2 cv pijp naar 22mm knel 3 18 September 2009, 20:21