Vloerverwarming (hoofdverwarming) werkt zeer traag

KeesH

  • #1
Beste forumleden,

Sinds kort hebben wij in de woonkamer vloerverwarming als hoofdverwarming. Het duurt echter heel lang voordat de kamer op temperatuur komt (van 18 naar 21 graden in ruim 2,5 uur). Volgens de installateur duurt dit te lang en moet dus sneller kunnen (wel zo handig voor de stookkosten). Eerst hebben we een "gewone" igrovajet set gehad, maar daarmee werd de vloer niet of nauwelijks warm. Nu hebben we een LTV set en gaat het al wat sneller. De ketel is een Remeha W23c (modulerend).

Verder hangt er in de woonkamer 1 radiator die sinds de LTV set niet meer warm wordt.

Volgens de installateur krijgt de set niet genoeg warm water en is nu van plan een directe leidingverbinding van 22mm buizen met de set te maken. Alleen hiervoor moet er wel door mijn plafond geboord gaan worden, iets wat ik niet helemaal zie zitten. Mijn vraag is nu, is dit de oplossing of kunnen er andere oorzaken zijn die over het hoofd worden gezien? Alvast bedankt voor de suggesties!

Groet,
Kees
 

Ketelman

  • #2
Is het mogelijk informatie te geven over vloeroppervlakte, aantal groepen en onderlinge afstand tussen de vloerverwarmingslangen om een beter totaal beeld te krijgen?
 

Chathanky

  • #3
Dikte van de dekvloer is ook wel een handig gegeven, en is er onder geïsoleerd.
 

Ketelman

  • #4
Chathanky schreef:
Dikte van de dekvloer is ook wel een handig gegeven, en is er onder geïsoleerd.
idd, vergeten :oops:
 

Chathanky

  • #5
Het is ook geen verwijt Ketelman, meer een handige aanvulling. :D
 

MarcoDezicht

  • #6
Maar de tijd dat het duurt voor de kamer warm is vind ik vrij normaal.

Op welk vermogen staat de ketel afgesteld.

Wordt de radiator in het begin wel even warm of blijft hij gewoon de gehele tijd warm ?
Wat voor radiator knop zit er op een gewone of een thermostaatknop. Waar staat de vloer temp op de verdeler op in geregeld.
Staat de retour geheel open.
 

Klaas34

  • #7
2,5 uur voor een vloerverwarming is helemaal niet verkeerd. Tuurlijk je kunt het niet vergelijken met radiatoren. En wat de stookkosten betreft. Vloerverwarming is een lage temperatuurverwarming, waardoor het rendement van een cv-ketel vele malen hoger ligt dan bij radiatoren verwarming.
 

Chathanky

  • #8
Het hangt voor het grootste deel af van de massa van de dekvloer, bij een zware dekvloer ga je met forceren van meer doorstroming is de leidingen niet bijster veel van de tijd afhalen, je hebt kans op stromingsgeluiden, en de oorzaak dat je radiator niet warm meer wordt is omdat de vloerverwarmingsset alle beschikbare debiet opeist van je ketelpomp zodat er niets meer over blijft voor je radiator.

Dit heeft ook gevolgen voor je elektra rekening, uiteindelijk kost dit meer dan dat je er profijt van hebt.
 

KeesH

  • #9
Heren,

Bedankt voor jullie eerste reacties. Hierbij de mijne:

vloeroppervlak: ca 50m2

groepen: 4, ongeveer 90 meter slang per groep (zitten vast aan zo'n ijzeren net wat ook bij betonstortingen wordt gebruikt volgens mij 15 cm afstand van elkaar?)

dikte vloer: ong. 6 cm zandcement, geen isolatie eronder

De ketel staat nu ingesteld op 80 graden. Uit jullie reacties te lezen moet dat lager kunnen? Maar even een zijdelingse vraag: hoe werkt dat dan met de thermostatische kranen in de badkamer? Die geven namelijk nu op 40-45 graden pas echt lekker warm water.

De ketel is wel gedurende de 2,5 uur dat hij nodig heeft om de boel verwarmd te krijgen constant aan het loeien naar mijn idee. Dat baart me dus een beetje zorgen. Tenminste, in zoverre dat het me een hoop stookkosten lijkt (blijf een Nederlander).

De vloerverwarmingset geeft trouwens als aanvoertemp. ong 40 graden en als retour 30. Indien er meer info nodig is hoor ik het graag. Wederom bedankt.
 

Chathanky

  • #10
6 cm en ongeisoleert betekend dat de onderzijde vloer ook mee opgewarmd moet worden en is 2,5 uur niet lang.

De 80 graden is meer voor de overige radiatoren, en die kan je wel verlagen, je moet er wel rekening mee houden dat de radiatoren nog wel voldoende warmte blijven leveren om de overige vertrekken op peil te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu