Vloerverwarming, enig advies gewenst.

Paul Faure

  • #1
Hallo klusvrienden,
ik schets even mijn situatie en kom dan met mijn vragen.

We hebben een woning die +/- 100 jaar oud is. We hebben last gehad van verzakkingen, het pand is op staal gefundeerd. De grond is de laatste jaren ingeklonken en de verzakkingen lijken enigszins tot rust. We zijn nu de woonkamer aan het opknappen en hebben inmiddels de hele vloer eruit gesloopt. We zijn zo'n 8 cm daardoor gezakt en kwamen uit op een ruwe betonvloer. De verzakking concentreert zich aan de voorgevel alwaar de rechterkant het meest gezakt is. Ik schat dat het daar +/- 3 cm lager is dan het hoogste punt van de vloer. Totale vloeroppervlak 40m2.
We hebben een Bellfires gesloten gashaard (XL) aangeschaft en deze wordt binnenkort gemonteerd inclusief schouw. De capaciteit is ruim 9 kilowatt en kan onze huiskamer alleen prima verwarmen. We willen graag af van onze 2 radiatoren in de huiskamer. Toch willen we de nieuwe gashaard niet als enige warmtebron in de huiskamer hebben al was het maar alleen vanwege het rendement. We hebben 2 HR combiketels hangen van Intergas welke ook enigszins overbemeten (qua capaciteit) zijn. De aan en afvoerbuizen in de huiskamer zijn 22mm.

We willen dus graag vloerverwarming als hoofdverwarming en daarnaast dan de gashaard inzetten om s'avonds/s'ochtends bij te verwarmen.
Ik heb al veel gelezen over de vloerverwarming en dat is mij wel redelijk duidelijk alleen ik heb nog enkele vragen waar ik antwoord voor zoek.

1- Ik wil werken met noppensysteem waarbij de slangen in de matten gedrukt worden. Kan iemand mij adviseren hoe de lagen op te bouwen ? Ik heb iemand horen zeggen eerst de vloer enigszins egaliseren met stopzand, dan de matten erop en daaroverheen een deklaag van 5 cm. Wat ik b.v. niet weet of je bovenop deze deklaag (zand/cement ??) direkt je parket kunt leggen of dat er nog een speciale egalisatiepasta moet worden aangebracht.

2- Zoals gezegd de aan/afvoerbuizen zijn 22mm. Ik wil graag de verdeler en pompunit in de kelder plaatsen. Hoe ga ik het gemakkelijkste van deze (nu afgedopte) buizen naar de kelder. Het is ongeveer 5 meter verderop. Ik ga voorzetwandjes van gips plaatsen op tengels van 2 cm. Heb nu nog wel de mogelijkheid om leidingen in te frezen. Bestaat er flexibele buis ? Dikte ?

3- De regelunit wil ik in de kelder hebben. Is het dan voor een doe het zelfer nog te doen om e.e.a. aan te sluiten ? Ik las dat ontluchten lastiger is.

4- Is zo'n vloerverwarming in het algemeen moeilijk aan te sluiten. Ik denk als simpele ziel aan/afvoer monteren, pomp op spanning, ontluchten en klaar. Hoe zit dat met verschillende slanglengtes (ben ik niet van plan), moet je dan nog extra handelingen verrichten om het systeem optimaal te laten functioneren ?

5- Gewicht is voor mij een issue ivm de verzakkingen. Is er een dekvloer die lichter is dan zand/cement en toch geschikt voor mijn situatie (vloerverwarming op noppen, deklaag en parket) ?

6- Als laatste dit; ik heb een offerte liggen van 1600 euro compleet geinstalleerd. Dan hoef ik alleen nog de dekvloer eroverheen te laten storten (+/- 600 euro). Ik schat dat als ik het materiaal los koop ik ongeveer 600 euro kwijt ben maar dan moet ik zelf alles nog leggen en aansluiten. Wat zouden jullie doen in mijn situatie ???

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Paul
 

Xr8

  • #2
Over prijzen mogen hier geen uitspraken worden gedaan.

Let op bij intergas ketels, icm een vloerverwarmingsverdeler dien je hydrolische aanpassingen te doen. Dit ivm de tweede pomp in de installatie. Dit dmv een keerklep in de retour, of het vervangen van het pijpje onder de pomp voor een met een ingebouwde keerklep.

Succes.
 

Paul Faure

  • #3
Okidoki, dat van die prijzen wist ik niet....
Bedankt voor de tip over de intergas HR combiketel! Ik krijg binnenkort de cv specialist om wat zaken door te nemen.
Vandaag bedacht ik me nog het volgende:
Mijn twee HR keteltjes hangen nu op een onmogelijke plaats op de vliering. Ik heb nu in de huiskamer de vloer eruit en kijk onder andere in een groot gat in de vloer (kelder) die vroeger dienst deed als koelkast (oud huis weten jullie nog). Deze ruimte grenst aan de buitenmuur en alle infra (water, condensafvoer e.d.) zit in de buurt. Misschien is het handig om beide ketels te verplaatsen naar de kelder, ik vraag me alleen af of ik zomaar een rookgasafvoerkanaal in mijn zijmuur mag plaatsen....
Weet iemand dat toevallig en zo ja wat moet de minimale hoogte zijn ?

Groetjes,
Paul
ps ik heb vandaag de vloerverwarming besteld, ik ga hem zelf leggen!
 

Paul Faure

  • #4
Xr8 schreef:
Over prijzen mogen hier geen uitspraken worden gedaan.

Let op bij intergas ketels, icm een vloerverwarmingsverdeler dien je hydrolische aanpassingen te doen. Dit ivm de tweede pomp in de installatie. Dit dmv een keerklep in de retour, of het vervangen van het pijpje onder de pomp voor een met een ingebouwde keerklep.

Succes.
Even een vraagje nog over de aanpassing; ik wil dus 1 ketel helemaal dedicated inzetten voor de vloerverwarming. Dus de watertemperatuur op 40 graden instellen en op de aan/afvoerleidingen alleen de slangen van de vloerverwarming. De andere ketel verzorgd de radiatoren in de andere ruimten (deze hebben allen een computergestuurde thermostaat per ruimte dus bij vraag naar warmte op bv een kinderkamer wordt de 2e ketel aangestuurd). Volgens mij is dit de meest optimale setting toch ?

Groet,
Paul
 

Huifkar

  • #5
Om beinvloeding van de ketel door de vloerverwarming te voorkomen zijn er ook zogenaamde hydraulisch neutrale verdelers. Een ketel laag stoken alleen voor vloerverwarming. eventueel weersafhankelijk voorgeregeld, gaat prima maar bij aluminium ketels krijg je soms erg snel vervuiling door de constante condensatie en het daardoor ontstaan van veel aluminium oxide. (ken ik zelf uit een zwembad, 1 x per jaar ketelwarmtewisselaar grondig schoonmaken). Is energetisch wel de meest optimale oplossing.
Voor de plaats van ketelrookgasuitmondingen geeft de NTR 3278 een aantal regels die ook door de verzekering worden gehanteerd.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #6
Vraag 1 noppenplaat opbouw zoals ik het heb gedaan zandbed egaliseren folie op het zandbed (ivm optrekken vocht) isolatie monteren vervolgens afstandhouders tbv betonnet.


hierop word de werkvloer gestort waar de noppenplaat op gemonteerd is.


voor je de noppenplaat monteerd eerst zogenaamde randisolatie de grijze rand die je op de foto ziet.

over de slangen zit 5 cm zandcement gestort welke met de laser gestort is.
Als de dekvloer goed vlak is kun je na het drogen van de vloer de houtenvloer aanbrengen.
over de montage van de houtenvloer op vloerverwarming zijn de meningen verdeeld. zo zit er verschil in of je multieplanken of volkern hout er op monteerd. tevens maakt de breete van de plank ook veel verschil Max 18-22 cm breed dit ivm het schotelen van de plank (kromtrekken over de kortste zijde).
Multieplanken kunnen met speciale lijm (elastiesche) op de dekvloer verlijmt worden.

vraag 2.
Het zogenaamde Wico koper op rol 22 mm kun je hiervooer gebruiken door middel van knelfittingen kun je beide aan elkaar koppelen gebruik aan de wicu zijde wel zogenaamde steunhulsen.

vraag 3.

dat heb je goed gelezen wanneer de regelunit lager geplaatst word als de slangen is ontluchten een probleem. Je kunt er ook voor kiezen de voorzet wand welke je gaat maken iets breder te maken en hier de regelunit achter te monteren. heb je geen probleem meer met ontluchten.

Vraag 4.

de verdeler aangesloten en gemonteerd.

De slanglengtes zullen niet allemaal gelijk zijn er zullen verschillen in zitten dit is op zich geen probleem, kwestie van het monteren van flowregelaars.

hiermee kun je de vollumestroom over de verschillende groepen gelijk afstellen.

vraag 5.
heb ik geen antwoord op misschien mede lezers wel.

Vraag 6.
kan niet in je portomone kijken maar als je het zelf doet en het lukt is dit altijd een opsteker voor je zelfvertrouwen. en met de juiste voorbereiding en nowhow hier op t forum moet het goed komen.

see you later in the bar!
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #7
Als je de ketel alleen gebruikt voor vloerverwarming kun je ook een verdeler zonder pomp toepassen. spaart een pomp uit, en verhoogt het rendement. immers, keteltemp = vloertemp.
 

Huifkar

  • #8
Vraag 5 gewicht.
Shutz, radson, wth hebben droogbouwsystemen. Wegen niets maar zijn wel duur.
Sommige vloerverwarmingsverdeles hebben flowmeters gecombineerd met de groeps kraan. Flow meten is de professionele oplossing mits je weet hoeveel water er door een groep moet. Je kunt ook inregelen door de retourtemperaturen per groep te meten en de kortste groep iets te knijpen zodat de retour temperaturen gelijk zijn.
WTH heeft een lijst met houten vloeren geschikt voor parket.
 

Paul Faure

  • #9
Hallo allemaal,
bedankt voor alle info.
Morgen ga ik de vloer leggen dus ben benieuwd hoe het zal gaan.
Uiteindelijk wordt de opstelling idd zodanig dat ik twee aparte flexibele leidingen trek vanaf mijn ketel 1 op zolder naar de kelder alwaar de verdeler geplaatst wordt. De ketel wordt op 40 graden ingesteld dus een aparte pomp en radiatorknop op de verdeler is dan overbodig. Ik heb een verdeler gekocht met 5 groepen en geintegreerde flowmeters per groep. Ze noemen het een industriele verdeler....

Wel vroeg ik me nog af hoe dat leggen nu in de praktijk gaat. Ik heb het idee dat je niet over de noppenplaten heen kunt lopen zonder de noppen te beschadigen (in te drukken onder gewicht van je voeten). Ik kan natuurlijk ook in de uiterste hoek beginnen en werken naar de uitgang van de kamer. Dan hoef ik er natuurlijk niet overheen te lopen.

Ik heb op ketel 1 ook een buitentemperatuursensor aangesloten ivm weersafhankelijk stoken. Zal ik deze afsluiten en de watertemperatuur altijd op 40 graden instellen of zal ik de weersafhankelijke regeling in takt houden met een max. van 40 graden bij b.v. een buitentemperatuur van 5 graden of i.d. ?

Groet,
Paul
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #10
Een thermostaatknop voor de vloerverwarmingsverdeler zou ik wel monteren en wel om de volgende reden stel dat je ketelthermostaat hapert of defect gaat. Dan bestaat de kans dat je er water van een te hoge temperatuur je vloer in gaat.

als je noppenplaat aan gaat schaffen let dan op dat je wel de juiste noppenplaat kiest, je hebt namelijk 2 grote verschillen en wel deze je hebt noppeplaten met holle noppen (dus gewoon lucht) en je hebt volle noppen hierin zit de isolatie ook verwerkt. Je kunt over deze noppen gewoon lopen. over die met lucht gaat het ook wel maar die duw je eerder weg met het aanbrengen van de slangen.

leg je slangen in een zogenaamd slakkenhuis zie de foto's eerder.

de weersafhankelijke regeling zou ik laten zitten en de stooklijn goed instellen je kunt dan nog zuiniger stoken.
 

Jurriaan

  • #11
Hallo, ik wil een vloerverwarming aanleggen en daar heb ik 2tal vragen over:
1) Wat is de minimale dikte van de cementlaag die je over de slangen (vloerverwarming) moet aanbrengen?
2) Zijn er problemen met het ontluchten van de slangen van de vloerverwarming wanneer je de verwarmingsketel in de kelder plaatst?
Wie zou mij met deze vragen kunnen helpen (ik heb goede adviezen gelezen van iemand die zich 'de loodgieter' noemt op deze forum).
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #12
Zie bovenstaande berichten Jurriaan en uw antwoorden staan er allemaal tussen.

Vloerverwarming zonder pomp Ingmar? als ik zeg modulerend, gaat je dan een lichtje branden?


een pomp schakelaar met aanleg thermostaat. Dat scheelt altijd.

Calenta :cool:
 

Mezelf

  • #13
Dat je huis "op staal" gebouwd is betekend dat je muren naar onderen breed uitlopen en gewoon op zand staan zonder verder iets daaronder. Vroeger was dat normaal omdat er eerst werd gebouwd op plaatsen waar dat kon. Later werden lokaties met stabiele zandgrond schaarser en moest er gezocht worden naar artificiele stabilisatie van de bodem, zoals houten palen.
Verzakkingen van huizen op zand hebben veelal te maken met funderingszand dat wegspoeld. Meestal door slechte regenwateraflaat of riolering (van jezelf of je buren). Ik kan je aanraden daar goed naar te kijken en eventuele gaten onder je beton/muren aan te vullen en stabiliseren.
Mocht je twijfelen, kun je wellicht beter (misschien via de gemeente) contact opnemen met expert.

succes.

Marc
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #14
Denk dat er niet meer gereageerd wordt gezien de vorige posting
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu