Vloerverwarming berekening

Bert52

  • #1
Het is al diverse keren op dit forum besproken, maar ik zoek toch nog wat meer duidelijkheid
Voor een nieuwbouwwoning is het berekende warmteverlies ca 1.92 kw (36m2 woonkamer) via deze site, maar krijg de gegevens nog van de bouwer.

volgens de formule van forumlid Bernard
watts=(aantal/m2)*(warmteafgifte getal van tegels)*(het verschil in temp. tussen de bovenkant van de vloer en de ruimtetemperatuur)
kom ik aan 36*11.8*8= ca 3.4kw warmte afgifte voor de vloerverwarming. (tegeltemp 28 graden, kamertemp 20 graden)

Wanneer ik het dus juist vat, zou er een warmteoverschot zijn, dus prima voor de aan te leggen vloerverwarming van de huiskamer.

Wel zit ik er aan te denken 2 radiatoren bij te plaatsen om wat snellere opwarming te krijgen wanneer je na langere tijd thuis komt en de verwarming een poosje af is geweest. 1 radiator zou ca 2kw kunnen zijn , de andere ca 1.2kw.

Heb ik het nu goed dat wanneer je de vloerverwarming uit zou zetten, die 2 radiatoren zonder probleem de huiskamer op 20 graden zouden krijgen?
Wanneer je diverse sites raadpleegt kom je al gauw uit op 6600 watt.

het zijn 2 verschillende zaken, dat weet ik, maar probeer te vatten wat de uitwerking is van vloerverwarming+radiatoren op de temp van de kamer.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Je vloerverwarming laat je op een continu temperatuur werken en zet je niet uit.

Dit regelt de kamerthermostaat wel voor je 20 graden is immers 20 graden zomer of winter zon binnen of niet.

De radiatoren worden er vaak bijgeplaats om een de ruimte tijdelijk iets sneller in graden te kunnen verhogen, gaat nu eenmaal sneller als dat je dit met de vloer moet doen.

Let er wel op bij het selecteren van de radiatoren dat je het juiste temperatuur traject pakt, maw vloerverwarming is lage temp liefst 40 graden of lager, de aanvoer en retour temperatuur van de radiator moet je wel op deze waardes uitleggen.

de meeste fabrikanten hebben hier een rekentool of omrekentabel voor.

Mvg

John
 

Bert52

  • #3
Ja was al een stuk verder
mijn warmteverlies is niet 1.9kw maar iets van 4.6kw
dat klinkt al een stuk geloofwaardiger. Had het programma niet goed ingevuld.

Dan zou ik tekort komen uitgaande van 90watt/m2 vloerverwarming voor totaal 42m2 meter huiskamer en stukje keuken. Want ook de vloer van die keuken heeft verlies.

Ik heb wat met dat rekentool warmteafgifte zitten spelen om de tegeltemperatuur op 28 graden te houden en dan kom je uit op een aanvoer watertemperatuur van onder de 40 graden, liefst 35 graden.

Het wordt dus 2 radiatoren lage temperatuur er bij zoeken welke het tekort aanvult, en gelijk een speed up geeft voor opwarmen indien nodig.

Voor het mooie zou ik de overige radiatoren elektronisch moeten kunnen bijregelen via domotica opdat niet het hele huis warm blijft wanneer je een paar dagen weg bent, maar alleen die vloer van de huiskamer. Daar bestaan ook wat zaakjes voor. Zal eens zoeken.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #4
Google eens op zone regeling of plaats op de verdeler servo motoren welke je per ruimte door een thermostaat laat sturen.

Is je probleem opgelost en kun je per ruimte appart de temp in stellen.

John
 

Bernhard

  • #5
Het is beter om geen radiatoren naast de vloerverwarming te plaatsen. De kamerthermostaat zal bij het bereiken van de ingestelde temperatuur de ketel uitschakelen. Het opwarmen van de vloer zal dan heel lang duren.
Bij de berekening van het warmteverlies van de kamer wordt de vloer niet meegerekend. De benodigde maximale capaciteit van de vloer wordt gebruikt bij een buitentemperatuur van -10grd.
Bij een te kleine capaciteit van de vloerverwarming is de oplossing om extra isolatie aan te brengen en of de vloerverwarming uit te breiden met wand- of plafondverwarming.
Met een droogbouwsysteem kan je de ruimte zeer snel opwarmen.
De traditionele vloerverwarming heeft een cementafwerkvloer.
Het opwarmen van een cementafwerkvloer kan een paar uur tot een dag duren. bernhard
 

Bert52

  • #6
Bij de 2e berekening had ik de vloer wel meegenomen, en kwam dus uit op 4.6 kw.
Dit is te bereiken door de temperatuur van het water wat hoger te zetten of op een andere manier.
Ik kom op 109w/m2 hetgeen met 44 graden water te bereiken is, retour 35 graden, vloertemperatuur wordt dan 30.1 graad wat een beetje veel is.
Daarom zat ik te denken aan een radiator er bij, die dan wel niet geheel open hoeft te staan.

De bouwer zal volgende maand wel een technisch dossier voor me hebben, en daar staan vast ook die warmteverliezen in omdat ook naar de vergunning aanvraag mee moet.
 

Bernhard

  • #7
Vloertemperatuur mag niet hoger worden dan 28grd. Een radiator er bij zetten is geen optie. Het advies zal zijn om meer slangen in de vloer te leggen. Ook dat gaat niet werken. Omdat de vloer temperatuur aan de bovenkant niet hoger mag worden dan 28grd. Bernhard
 

Bert52

  • #8
Bernard
Wat zou u mij adviseren voor soort vloerisolatie, dikte?
En de dikte van de afwerklaag?
Ik wilde de leidingen op 10 cm leggen.

Het betreft een nog te bouwen woning (casco), dus isolatienorm 2015 U 0.4 of minder.
 

Bernhard

  • #9
Dikte isolatie direct onder de slangen 2-4cm. Geen afwerklaag, zie droogbouwsysteem. Slangen leg je altijd hoh 10cm. de legafstand heeft geen invloed op de capaciteit van de vloer.
De capaciteit van een vloerverwarming is afhankelijk van de m2 vloeroppervlak en een maximale oppervlakte temperatuur van 28grd. De formule voor berekening is m2*( 28-20grd)*11,6w/h.
Voor 40m2 is dat 3712w/h. De maximale capaciteit is afhankelijk van de buitencondities.
De buitencondities zijn bv:
- -10grd
- windsnelheid 5m/sec
- opwarmen in 1 uur na nachtverlaging.
Deze condities komen zelden te gelijk voor.
In jouw geval zou dat betekenen, met een te "ḱleine" VV,
dat de opwarmperiode iets langer dan 1 uur duurt.
Met het plaatsen van een paar radiatoren zal de vloer zeer langzaam of helemaal niet opwarmen. bernhard
 

Bert52

  • #10
Ja helemaal duidelijk Bernard
Ik ging er vanuit dat je de vloer mee moest nemen in de warmteverliesberekening maar dat is niet zo. Alleen in het totaalplaatje voor de cv capaciteit. De vloer wordt inmmers verwarmd, dus is daar geen verlies vanuit de ruimte zelf, alleen doorstraling naar de betonnen vloer via de isolatie, maar dat zal niet zo veel zijn.
Dan kom ik op 1.9kw voor die woonkamer en is dus de vloerverwarming voldoende...

Ik plaatst het overigens niet zelf, tzt wanneer de woning klaar is zet ik wel een zoekopdracht. Wil alleen weten hoe het in elkaar steekt opdat er geen fouten gemaakt worden. Zoiets heb ik ergens anders een keer meegemaakt kon gelukkig net op tijd de aannemer er bij slepen om zijn personeel in de kraag te vatten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu