Vloerverwarming advies

Ashley

  • #1
Ik heb enkele vragen over mijn vloerverwarming systeem op de begane grond die ik nu al 2 jaar in gebruik hebt.
- de ketel is een Calenta 40C waarvan de CV temp op max 45 graden staat
- totale vloerverwarming oppervlakte op BG is ca. 150m2 met 10cm HoH, met uitzondering van de garage ca. 30m2 15cm HoH, verdeeld over 14 groepen
- de 14 groepen middels 2 verdelers: 1x verdeler Albrand Boxer FL - B 12 gr , en 1x Albrand Boxer FL - B 2 gr
- de debiet staat ingesteld op 1.2 L/min per groep, hiermee is de aanvoer temp (in de verdeler) 35 graden, en een retour temp van 30 graden te realiseren in beide verdelers. Hiervoor is het ruim voldoende de verdeler pomp in stand 1. In uiterste geval, trekt dit deel van het totaal CV systeem 14 * 1,2L/min is 16.8 L/min 45 graden water uit de ketel. Daarnaast heb ik nog radiatoren en vv middels RTL (badkamer) in de boven verdieping vandaar ik niet de volle CV ketel capaciteit wilt weggeven aan alleen de VV op begane grond.

Onze vragen:
1) De 12gr verdeler hebben we nu reeds voor de 2de keer dezelfde flowmeter moeten vervangen omdat deze niet reageerde op de pomp. De laatste flowmeter die nu erop zit blijkt echter niet instelbaar te zijn middels de stelring, en het vloeistof niveau in het glaasje is niet geheel gevuld, dit in tegenstelling tot alle andere flowmeters (we hebben er in totaal nog andere 13 flowmeters ter vergelijk).
Herkent iemand dit, is deze flowmeter dan waarschijnlijk ook weer stuk?

2) Volgens de gebruiksaanwijzing dient de pompstand tussen 4 en 6 te zijn. Weet iemand waarom dit is? Heeft een verdeler/pomp een minimale bedrijfsnelheid nodig?
Als onze instelling juist is, dan zou pompstand 1 voor ons namelijk ook voldoen (minder herrie en energie verbruik).

3) Iemand misschien nog tips hoe eea optimaler ingesteld moet worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties !
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu