Vloerisolatie met glaswol: ook de funderingmuur isoleren?

Jaspeare

  • #1
In ons huis uit 1930 heb ik onze vloer vanuit de kruipruimte geïsoleerd met 15 cm glaswol tussen de balken. Nu heb ik nog best wel wat isolatie over en vroeg ik me af of het verstandig is om ook een deel van de funderingsmuur vanuit de kruipruimte te isoleren. In de spouwmuur is enkele jaren geleden al glaswol gespoten. Ik ga er vanuit dat dat dit wel wat doorgaat onder het vloerniveau, maar hoe ver weet ik niet. Na 30 cm zit je op het maaiveld waaronder de buitenmuur in ieder geval vochtig is. De binnenmuur voelt in de kruipruimte niet vochtig aan, maar het wordt nu wel goed geventileerd.

De hoogte tussen de grond en de balken in de kruipruimte is ongeveer 60 cm. Ik zou bijvoorbeeld 30-50 cm van de muur kunnen isoleren en er zo voor zorgen dat er via de binnenmuur minder kou optrekt. Echter is de muur natuurlijk vanaf de aanzet van de isolatie nog wel koud en ben ik bang dat dit wellicht vochtproblemen oplevert. Wie heeft hierover een goed advies?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je kan dat doen, zal best iets helpen. Vocht zal niet worden opgesloten omdat de wol de warmtestroom vrij doorlaat.
 

AlexanderP

  • #3
Hoi Jaspeare,

Ik lees even mee want ik heb dezelfde casus. Hoe heb jij je isolatie bevestigd aan de onderkant van de vloer. Ik moet dat klusje namelijk ook nog uitvoeren.
 

Jaspeare

  • #4
@ WGB

Bedankt voor het antwoord. Ik gebruik inderdaad onbekleed wol, dus eventueel vocht zal niet worden opgesloten.

@ Alexander
Ik heb de glaswol op maat gesneden en tussen de balken aangebracht, gewoon tegen de vloer aan. Vervolgens heb ik houten schrootjes, die ik nog over had van de zolder, er tegen aan bevestigd. Het ademt nog wel, dus ik sluit geen vocht op. Overigens kun je ook ijzerdraad spannen of elke 25 cm een latje aanbrengen om doorzakking te voorkomen. Wat ik doe is dus een beetje overdreven, maar de schrootjes had ik anders weggegooid en het is wel prettiger als ik in de toekomst weer in de kruipruimte moet zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu